Verrek, da’s waar ook…
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Aha, zo’n IR thermostaat heb ik ooit eens bij de Lidl gekocht voor 2 tientjes, check, zal eens kijken wat voor kwaliteit dat is, had hier in huis er al wat mee rondgezwaaid en het leek niet onaardig.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Hoooooooo maak me nou niet in de war, wel met de Lexia meten of niet. Ik geloof wel dus?
wel
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Ed P schreef:
Volgens mij is dit begonnen nadat ik de originele radiatoren heb vervangen door Nissens radiatoren, het is net alsof die bij koud weer beter koelen en bij warm weer minder. De vorige waren volgens mij originele (koper) en deze zijn van aluminium.
Aluminium radiatoren hebben normaliter een groter koelvermogen dan koperen, dus je “probleem” wordt er groter van als het er al was.
Over je thermostaat: Wat ik vind is dat een thermostaat voor een 2.5TD pas bij 84 graden moet BEGINNEN open te gaan. reken dat hij dan bij ruim 90 graden volledig open. Als de jouwe bij 80 al volledig open is dan is hij of kapot of heb je de verkeerde.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het “probleem” zou er niet moeten zijn want de thermostaat regelt de hoeveelheid die door de radiateur gaat. Als de radiateur beter koelt zal de thermostaat iets monder ver openstaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Tja, zo zit ik ook te denken, volgens mij kan het enige probleem een niet goed functionerende thermostaat zijn. Maar ik ga dit weekend de testen maar eens doen en doe wel verslag hier op dit forum.
Als die niet warm genoeg wordt wordt er bij een te lage temperatuur al een thermostaat open gegooid. Hij gaat gewoon te ver en te vroeg open. Bij continu 130 komt hij wel op temperatuur maar zodra ik met de snelheid naar 100 km/uur zak, zakt de temperatuur ook binnen afzienbare tijd naar 75 graden. het regelcircuit werkt dus in mijn beleving niet goed en de thermostaat is degene die regelt. Ventilatoren komen pas bij temperaturen boven de 95 graden in beeld.
Karton voor de radiator, als de motor lekker warm wordt is de thermostaat stuk.
Meten in een pannetje is neit atijd betrouwbaar omdat het de hete bodem een hogere temperatuur kan doorgen aan het koperen huis en het water dan hooguit 10 graden wordt. Ik heb meerdere thermostaten goed zien openen en sluiten terwijl ze in de auto slecht finctioneerden. Een nieuwe voor 12 euro verrichtte wonderen
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Dat klinkt als een simpele test. Ik neem hem mee in mijn weekend onderzoek. En 12 euro voor een thermostaat? Het zijn er 2, ik heb er 1,5 jaar geleden 2 nieuwe in geplaatst (ja, ik heb 2, 2 radiateurs en 2 thermostaten, fabrikaat Calorstat Vernet, die kosten samen toch 60 euro en een middagje sleutelen en 12 liter koelvloeistof. Ok, geen wereldbedrag maar ook geen 12 euro.
Heeft iemand trouwens een idee wat een goede thermostaat is? Calorstat Vernet, Gates, Febi Bilstein, Quinton Hazell, Valeo, Magneti Marelli, Behr…. de keuze is reuze
Vernet, Behr en Valeo lijkt me OK. Ben geen fan van Magneti Marelli, QH, Febi koopt dit in en Gates voor dit soort producten.
Thermostaat testen in een pannetje: Belangrijk is dat de thermostaat het pannetje niet raakt, d.w.z. “vrij hangt” in het water in het pannetje, anders heb je geen goede waarde.
Zou de koelvloeistof opvangen en hergebruiken.
Ja, geen simpel systeem dus ook geen klein prijsje voor de onderdelen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
j.witkop schreef:Karton voor de radiator, als de motor lekker warm wordt is de thermostaat stuk.
Meten in een pannetje is neit atijd betrouwbaar omdat het de hete bodem een hogere temperatuur kan doorgen aan het koperen huis en het water dan hooguit 10 graden wordt. Ik heb meerdere thermostaten goed zien openen en sluiten terwijl ze in de auto slecht finctioneerden.
Een goede manier om te testen is dus in een pannetje met water hangen. Ik heb zo’n thermometer die gebruikt wordt met wecken, die gaat ook tot 100 graden of meer, die er ook in en dan eens kijken
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ha ha ha, we komen tegelijk tot dezelfde conclusie Citroensmgz
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Citroensmgz schreef:
Zou de koelvloeistof opvangen en hergebruiken.
Tja, je kan nauwelijks bij het aftapkraantje, de makkelijkste manier is om de dikke slang onderaan het blok van de thermostaat onderin af te koppelen, dan stroomt het via het subframe op allerlei plekken naar beneden, en ik heb eigenlijk zo iets, als het er toch uit is, kan er net zo goed nieuwe in, heb ik de verversing van de koelvloeistof ook weer gehad.
Als je de thermostaat etc hebt gecheckt / vervangen en de radiateur blijft koud, kan het zijn dat de kop lek is.Moet je af en toe koelvloeistof bijvullen? Wat is de kleur van het koelwater? Wordt het interieur nog verwarmd? Heb net onze ZX laten opereren. Alle sensoren eerst laten vervangen en toen bleef het andere over. Veel roest in de leidingen en het blok. Alles laten reinigen nieuwe pakking (rekening volgt) en de auto is weer zoals het hoort.
Succes.
Zweven is leven
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Het was droog vandaag, ik heb de Lexia er maar eens aangehangen.
De meter in het dashboard geeft redelijk dezelfde temperatuur aan als de Lexia, onder de 60 graden is het verschil een graad of 4, boven de 80 komt het redelijk exact overeen, niet meer dan 1 of 2 graden verschil.
Motor gestart, tot de 60 graden gaat het goed, daarna gaat de hoofdthermostaat open volgens mij, de radiateur wordt warm, de slang naar de radiateur ook. Dit is dus een graad of 20 te vroeg als ik het goed begrijp. De andere thermostaat (van de 2e radiateur, die is volgens mij voor de oliekoeler) opent rond de 87 graden.
Bij 98 graden (op de Lexia en ook op het dashboard) begint er een ventilator te draaien die weer afslaat ergens rond de 92 graden, lijkt me dikke prima dus.
Ik kan geen andere conclusie trekken dan een defecte thermostaat. Als iemand anders een andere mening heeft gebaseerd op deze gegevens dan hoor ik dat graag. Als iemand vindt dat ik verkeerde of voorbarige conclusies trek dan hoor ik het ook graag.