Ik heb een klein beetje trilling in de versnellingspook als ik rijd in de 5e versnelling. De auto rijd er niet minder om, maar het geeft dus een beetje een trilgeluid, als ik mijn hand er op houd is het weg.
Kan ik zoiets zelf verhelpen, wellicht wat afstellen, of is dit eenvoudig/goedkoop te verhelpen bij de de garage?
CITROЁN C4 I Hatchback 1.6 HDi 2005 | Citroën C4 LPG 2014
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Waarschijnlijk is de borging van de vijfde versnelling los gekomen, en is er zo sprake van slijtage en speling.
Is geen ontzettend ingrijpende klus maar vergt wel wat expertise.
Edit: nu ik het nog eens lees zou het ook speling in het schakelmechanisme kunnen zijn.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hallo, ik ben pas nieuw op dit forum en heb dus sinds kort een C4 II prachtige wagen helemaal blij mee. nu heeft deze wagen dus ook last van een trillende pook en bij het gas loslaten wat beweging in de pook.
Hij blijft wel in de versnelling, binnen de garantie is er nog naar gekeken en is er niks gevonden wat een probleem kan zijn. Is dit iets om mij zorgen over te maken.
het is een C4 II uit 2011.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij gas loslaten iets beweging is wel normaal. De motor kantelt dan namelijk een klein beetje.
Wel even laten checken of de motorophangsteunen nog goed zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Vaak onderste motorsteun die aan het verslijten is, dan beweegt/draait je blok bij gasgeven-loslaten.
To err is human, not to err is divine.
Okee, dank voor de antwoorden, ga hier naar vragen bij de garage zodra hij voor een beurt er heen moet.
Zou dat trillen van de pook dan ook opgelost kunnen zijn want dat is dus ook bij een constante snelheid. Niet heftig maar wel voelbaar.
Bij constante snelheid levert de motor ook vermogen en dus koppel, dan drukt hij ook tegen het onderste motorlager ter compensatie.
To err is human, not to err is divine.
Sorry als ik het niet begrijp, maar het zou dus de motorsteunen kunnen zijn, daar laat ik naar kijken. Het trillen (voelbaar niet zichtbaar) kan geen kwaad. Ik zie nl bij de eerste vraagsteller die dit ook had, blijkbaar geen verdere oplossing of dat het geen kwaad kan. Misschien dat Archytas nog wat aanvulling heeft?
Hoe erg trilt de pook? Als ik mijn hand op de pook leg tijdens het rijden of tijdens gas/gas los dan voel ik ook wel trilling/beweging maar niks ernstigs, dat doet ie al jaren
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
niet ernstig, en ook niet zichtbaar. het bewegen bij gas loslaten en optrekken in de 5e versnelling is wel zichtbaar. hij schiet overigens niet uit de versnelling.
Niks aan het handje dus. Als je het niet vertrouwt kun je er altijd even melding van maken bij je garage natuurlijk. Maar onthou wel dat een versnellingspook mechanisch verbonden is met de versnellingsbak, dus een beetje trilling heb je altijd wel.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
mooi dan ga ik daar van uit. ik zal wel de motorsteunen laten controleren. verder een top wagen met veel kilometers dat wel maar ziet er netjes uit. De garage had al naar de versnelling gekeken maar kon niks vinden.
Ik heb overigens altijd citroen gereden voor deze een C1, daarvoor een C5 en nu weer wat meer comfort met een C4.
Bedankt voor de snelle reacties hier, TOP.