heb naar jaren zoeken een Saxo electrique gekocht hij is van ´99 en heeft 40000km op de teller
toen ik heb kocht wist ik dat er schade was aam de commutator. ik hoopte dat dit met afdraaien op te lossen was maar helaas
dus nu ben ik op zoek naar een andere motor voor mijn saxo.
er zijn vast niet veel mensen op het forum met een electrique maar het is het proberen waard.
alvast bedankt,
manfred
Ik wist niet eens dat die bestond!
Een elektrische saxo is best gaaf!
Wat is de accelleradius?
Kan die ook op het gewone net opgeladen?
Er zit ook een 12V accu in zie ik op de onderstaande foto.
is dat voor de boordspanning?
accelleradius = 50 - 80 Km
top snelheid 95 kmh
heeft een 3kW lader aan boord
de 12V accu is idd voor de boordspanning en wordt op spanning gehouden door een dcdc coverter van de hoofdaccu
In Frankrijk bij de overheid hebben die wel meer gereden, ook de Berlingo-partner.
Misschien zoektocht meer in die richting voeren.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Heb een vervangende motor gevonden en gekocht.
via aan Noors forum een e-mail adres van een Duitser gekregen die een motor had.
de mij Saxo kan binnen kort de weg weer op!
Maak veel foto’s!
Dat is leuk om te zien!
manny schreef:Heb een vervangende motor gevonden en gekocht.
via aan Noors forum een e-mail adres van een Duitser gekregen die een motor had.
de mij Saxo kan binnen kort de weg weer op!
ben reuze benieuwd hoe het is afgelopen met de nieuwe motor, en naar foto’s van je electrische Saxo natuurlijk
Na jarenlang Peugeot, sinds november weer een Citroen: Een erg nette Saxo 1.1 5drs uit 1997.
Het is een heel avontuur geweest, maar inmiddels ben ik 5000 km verder.
Zo als ik schreef in mijn vorige post heb ik uit Duitsland een tweedehands motor gekocht.
Helemaal opgeknapt nieuwe lagers en gestraald en gespoten en onder der auto gezet.
Helaas na 1000 km had de motor uit Duitsland het zelfde probleem al de originele motor.Dat was best balen.
Bij De Vos Autodemontage een complete aandrijving gekocht van een Peugeot partner venturi(daar zijn nog minder van dan de electrique).
Het was een heel gepuzzel om dat onder de saxo te krijgen. Vooral de aandrijfassen was een probleem.
heb het hele internet afgezocht naar een combinatie dat zou passen. maar helaas dat bestaat blijkbaar niet.
Heb 2 rechter aandrijfassen gekocht van de benzine saxo. Die zijn gemaakt van een buis en de assen van de partner passen daar in. Na het lassen van de assen waren ze natuurlijk krom. Door de assen heet te stokken heb ik ze recht kunnen buigen.
het sub frame van de motor opgehangen aan rubber bussen in zelf gemaakte beugels.
Door dat de motor groter is dan de originele most ik de accubak aan de voorkant verwijderen. In deze bak zitten 8 van de 20 accu’s dus dat is een probleem.
een paar jaar voor dat ik de saxo kocht had ik een accu pakket van een Peugeot ion.
door dat lithium ion accu veel compactere zijn dan de originele ni-cd accu’s kan ik de 16kWh van de ion kwijt in de ruimte van de saxo dit nog over is.
heb zelf een bms systeem gemaakt om de cellen in de gaten te houden.
gelukkig heeft iemand een app gemaakt om het een obd dongle de computer van de saxo in te stelen. zo dat ik de laad spanning kan aan passen.
de nieuwe motor heeft ook een andere motorcontroller, het was een hoop werk om het oude aan het nieuwe te koppelen.
heb een printplaat gemaakt die een aantal signalen aanpast en door geeft.
Door dat er nu geen accu meer voor in de auto zitten was de veerring te hoog, dus heb ook de auto verlaagt met een set verlagingsveren. ook de achteras vering aangepast die was te laag
Het resultaat is dat de saxo nu meer vermogen heeft 34 kw vs 20 kw dat is genoeg om mee te komen in het verkeer.
De top snelheid is ook ver hoogt was 90 kmh en nu 110 kmh.
En het belangrijkste is dat ik niet bang hoef te zijn dat ik de koolborstels er uit brand als ik “gas” geef.
Op marktplaats nog een zet VTS velgen gekocht.
Hoe ver geraak je op een lading? Vind het wel knap.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Leuk om te lezen, gaaf gedaan!
En het ziet er ook prima uit zo in het wit met deze velgen!
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Knap werk, mijn complimenten !
manny schreef:Het resultaat is dat de saxo nu meer vermogen heeft 34 kw vs 20 kw dat is genoeg om mee te komen in het verkeer.
De top snelheid is ook ver hoogt was 90 kmh en nu 110 kmh.
En het belangrijkste is dat ik niet bang hoef te zijn dat ik de koolborstels er uit brand als ik “gas” geef.
Op marktplaats nog een zet VTS velgen gekocht.
Wat Gaaf zo’n witte 5-drs ! Staat ‘r prima. je hebt er een hoop werk in gestopt. Pas stond in de Autoweek een test van een gele Saxo Electrique van een paar jaar geleden, heb je die gezien ?
Na jarenlang Peugeot, sinds november weer een Citroen: Een erg nette Saxo 1.1 5drs uit 1997.
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Super dat zo’n bijzondere auto zo rijdend wordt gehouden. Je hebt er behoorlijk wat kennis voor nodig, dit doet niet elke hobbyist. Even printplaatjes knutselen… Knap werk!