Kan ook nog aan de benzine liggen.
Mijn auto startte vroeger ook met vorst.
Nu al moeite met warm weer.
Zelfs als de vlotterkamer vol zit.
En ja, ik tank premium (BP of Shell)
Vroeger had je in de winter vluchtiger benzine, met verstuivers is dat kennelijk minder kritisch.
Na lange stilstand gebruik ik een spuitbus snelstart…
jantje1948 schreef:Misschien een domme vraag: schakel je een paar km voor thuiskomst naar benzine? Als je dat niet doet is de vlotterkamer leeg.
Ja, ik heb het al diverse keren geprobeerd dat ik op benzine gereden heb, auto geparkeerd en uitgezet, op benzine, en na een nacht staan proberen te starten zonder resultaat.
Citroën CX 25 GTi Turbo serie 1
Citroën SM 2,7 Carburatie
olga schreef:Ik zou dit startproblemen gewoon negeren. De DS met gsm verdamper start zelfs bij flinke vorst. Overigens had ik in 2013 met mijn Dsuper5 hetzelfde probleem. Een tetugslagventiel in de benzineleiding hielp niet. Ik startte daarom altijd op lpg…...en als het nodig was reed ik perfect op benzine. Vorig jaar ontdekte ik bij toeval Dat de auto weer heel goed start op benzine. Kabouters wellicht of toch een goede fee?
De blauwe bobine heeft een lage primaire weerstand. De 123 ontsteking is daar niet blij mee, zegt de handleiding van 123. Ik gebruik een moderne bobine van Valeo met voorschakelweerstand. En start/rijd heel goed op lpg en benzine.
Wat betreft de blauwe Bosch bobine; ik heb vandaag de primaire weerstand gemeten en deze is 3,3 Ohm. Zonder voorschakelweerstand. Is ruim voldoende voor een 123 Ignition. Die schrijven dat de primaire weerstand minimaal 1 Ohm moet bedragen. Heb ook nog even de oude bobine gemeten en deze geeft met voorschakelweerstand 3,4 Ohm. Dus de oude of de blauwe Bosch zijn qua primaire weerstand maar ook de secondaire weerstand (gemeten) eigenlijk het zelfde.
Citroën CX 25 GTi Turbo serie 1
Citroën SM 2,7 Carburatie
Heb vandaag voor de zekerheid ook nog de weerstand van de bougiekabels gemeten. Twee hebben ongeveer 11K Ohm, 1 ongeveer 12K Ohm en eentje ongeveer 10K Ohm. Niet echt verkeerd zover ik weet.
Citroën CX 25 GTi Turbo serie 1
Citroën SM 2,7 Carburatie
Denk om de wet van Ohm, een weerstand van 1 Ohm laat een grotere stroom lopen dan een weerstand van 3 Ohm. Vandaar dat de 123 minimaal 1 Ohm voorschrijft, wat in feite neerkomt op maximaal want 0 Ohm is volledige kortsluiting.
brandstofslang loshalen van de carburateur en opbrengst controleren: voldoende ?
Zeefje in carburateur schoon ?
Pen die het menbraam van de pomp bediend: heeft deze de juiste lengte voor voldoende opbrengst ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Han S schreef:Denk om de wet van Ohm, een weerstand van 1 Ohm laat een grotere stroom lopen dan een weerstand van 3 Ohm. Vandaar dat de 123 minimaal 1 Ohm voorschrijft, wat in feite neerkomt op maximaal want 0 Ohm is volledige kortsluiting.
OK, dus ik zou de oude bobine zonder voorschakelweerstand kunnen proberen want dan meet ik 1,4 Ohm. Ga ik testen.
Citroën CX 25 GTi Turbo serie 1
Citroën SM 2,7 Carburatie
citroen23 schreef:brandstofslang loshalen van de carburateur en opbrengst controleren: voldoende ?
Zeefje in carburateur schoon ?
Pen die het menbraam van de pomp bediend: heeft deze de juiste lengte voor voldoende opbrengst ?
Opbrengst is voldoende. Heb de mechanische brandstofpomp voor een elektrische vervangen. Heb het filter voor de carburateur ook vervangen en kan ook zien dat deze goed vol zit. Met de oude mechanische pomp zat er nauwelijks iets in het filter en als de motor liep sijpelde er wat brandstof naar binnen. Nu met de elektrische blijft de filter mooi gevuld. Heb ook de filter in de tank eruit gehad en schoongemaakt. Ik kan bevestigen dat de toevoer in ieder geval OK is.
Citroën CX 25 GTi Turbo serie 1
Citroën SM 2,7 Carburatie
nadat je ‘m koud gestart hebt en hij wil daarna niet meer starten verwijder dan eens de bovenkant van de carburateur:
zit de vlotterkamer dan vol met brandstof ?
Aangezien je nu een elektrische hebt: gaat die al draaien op moment van contact zetten ? Zo ja, zet contact aan,trap 3x rustig het het gaspedaal helemaal in, choke open en dan starten. blijft hij nu wel draaien ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bij mij lukte het starten op benzine ook niet totdat ik erachter kwam dat starten met de choke een stukje uitgetrokken wel hielp. Is misschien een idee.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Han S schreef:Denk om de wet van Ohm, een weerstand van 1 Ohm laat een grotere stroom lopen dan een weerstand van 3 Ohm. Vandaar dat de 123 minimaal 1 Ohm voorschrijft, wat in feite neerkomt op maximaal want 0 Ohm is volledige kortsluiting.
Ik denk dat het echt minimaal 1 Ohm moet zijn.
Inderdaad hoe lager de weerstand, hoe groter de stroom. En dat kan de 123 niet aan.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik ben inmiddels ervaringsdeskundige op het gebied van slecht startende DSsen. Mijn geschiedenis van slecht starten;
Meet eens de spanning over de bobine tijdens het starten. (meter op + en massa op de bobine zelf)
Als dat boven de 8 volt is moet hij gewoon vonken.
Zijn je accupolen/draden op de accuklemmen heet na 10 seconden proberen te starten? (grote overgangsweerstand = lage ontstekingsspanning)
Heb je geen olie in je bougieschachten? (slechte bougieschachtrubbers)
Heb je de carburateurafstellingen al eens gecontroleerd? (zie wph; vlotterhoogte, choke stangetje die de primaire klep 3,8 mm open trekt, etc) Dit is meestal de grootste boosdoener.
Als je de benzineslang lostrekt van de carburateur; kun je dan lucht blazen door de benzinepomp (dus in omgekeerde richting) Dan is er een terugslagklepje stuk
Zit je onderste carterontluchtingslang nog wel aangesloten? (en alle andere slangen; dunne slangetje naar carburateur vanuit T stuk)
Een mogelijkheid die ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen: een lekke vlotter in je carburateur.
Als er veel op gas wordt gereden, loop je kans dat na verloop van tijd de benzine in de vlotterkamer is verdampt en dan rammelt de vlotter tijdens het rijden. Het effect kan dan een lekke vlotter zijn die niet meer wil drijven, met mogelijk effect op je benzinedosering tijdens het starten.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Oh ja! Die heb ik ook al eens gehad, maar dat was met de solexcarburateur van de traction.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
capt kok schreef:Een mogelijkheid die ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen: een lekke vlotter in je carburateur.
Als er veel op gas wordt gereden, loop je kans dat na verloop van tijd de benzine in de vlotterkamer is verdampt en dan rammelt de vlotter tijdens het rijden. Het effect kan dan een lekke vlotter zijn die niet meer wil drijven, met mogelijk effect op je benzinedosering tijdens het starten.
OP LPG is je vlotterkamer altijd leeg. Die rijd je eerst leeg voor je op LPG overschakelt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>