4 van de 25
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Project Zuid-Afrikaanse Pallas; Verkocht
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 oktober 2019 09:48 PM
  [ # 46 ]
jantje1948 schreef:
Stef Sep schreef:

Ja, die fan.

very good
Vooral het tegengesteld draaien vind ik mooi. Maar ja, anders zou het geen zoden aan de dijk zetten.
(kennen ze dat gezegde trouwens ook in Zuid-Afrika?)

Vast minder dijken daar…
Daar zetten ze doden aan de zeik Wink

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 oktober 2019 11:41 PM
  [ # 47 ]

Laughing

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 08 maart 2020 08:32 AM
  [ # 48 ]

Gisteren eindelijk weer eens een hele dag aan de DS gesleuteld. Het doel was nu eens eindelijk dat op en neer bewegen oplossen.
Dat is gelukt!

De voorste hoogteregelaar losgehaald; Toch mooi van die fransen dat ze dat zo hebben gemaakt dat je hem binnen 20 minuten in je hand hebt.
en voor het eerst van mijn leven de hoogteregelaar eens echt opengemaakt. Inclusief dempertje; die 8 miniplaatjes met een piepklein gaatje. Wat een troep zat daarin zeg. Dat was de moeite van het schooonmaken wel waard. Met de flex en een oud 4,5 mm dopje een speciaal stukje gereedschap gemaakt om dat boutje van die demper los te halen en volgens het wph gehandeld. Ook het ontluchten. Alles weer teruggezet, duurde wat langer want pielen met 2 van de 3 hydraulische aansluitingen en ze danst niet meer!

Na wat gymnastieken wilde ik alles weer terugbouwen en toen; pfieeeeeeeeee; het onmiskenbare geluid van een gebarsten membraan van een van de bollen. Het geluid kwam van linksvoor. Dus; bol eraf, maar daar liep niet zoals normaal bij een gebarsten bol een hoop lhm uit… Toch maar testen op de hydrauliekbank; Keurig 57 bar…. Dan toch de rechterbol; 60 bar… Systeem drukloos maken met de 12 mm bout om te checken of het toch niet de (nieuwe) voorraadbol is; Keurig pffffffffsssss geluid; dus die is ook nog goed. Rembol is ook nieuw. Dan achter? Maar de dag was om. Vanmiddag maar een illegaal stukje rijden (Ze is nog niet gekeurd) maar ik bedacht net dat het wellicht wat lucht on de hoogteregelaar kan zijn. Ik kan me zo voorstellen dat lucht door dat dempertje ook lekker fluit.

Nieuw raar probleem;
Waarschuwingslampen oliedruk en hydrauliekdruk werken niet wanneer je het contact aanzet, maar wel wanneer je de test knop indrukt. Vaak blijven oliedruk en hiedrauliekdruk en STOP lamp daarna wel branden.. Kwa schema lijkt me dat een slecht contact van de gele stekker of slechte massa van de motor; maar dan zou de startmotor niet moeten werken; die stroom is vele malen hoger dan een lampje. Ik zal de stekkers achter maar eens schoonspuiten.

Advies gevraagd;
De sproeierbezetting van de carburateur was helemaal verkeerd. Ik heb het weer zo kloppend mogelijk gemaakt met de verzameling sproeiers die erin zaten, maar ik krijg hem alleen mooi lopend door de primaire klep verder open te zetten dan officieel moet. Mengselschroef doet helemaal niks. Ook speling op de as van de primaire klep. Eigenlijk moet er gewoon een nieuwe carb in, maar die kan ik zo snel nergens vinden; Waar is de beste plek om er eentje te kopen? Als corona het toestaat ben ik over 2 weken weer even in NL.
Het is een 28/36 weber DM a4 met halve choke (alleen primaire kant) en 2 stelschroeven (lucht aan kleppendeksel kant en mengsel aan linkerkant) voor een DS23 BVM uit 1973
Hij loopt goed genoeg voor de keuring (ze meten hier geen CO) maar het is niet zoals het hoort.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 11 maart 2020 04:30 PM
  [ # 49 ]

Vandaag de lokale variant op de APK gedaan; Goedgekeurd! Nu mag hij officieel de weg op en kan ik lekker rijden om zo een voor een de vele problemen op te lossen.
Na de APK moest ik naar de traffic department om een nummerbord nummer aan de vragen. Toen iik daarna weer instapte startte hij niet meer. Accu te leeg. 3 vriendelijke zwervers hebben mij aangeduwd Ze waren erg blij met omgerekend 60 cent elk. Thuis weer gaan meten; spanningsregelaar rot. Die had ik al eens opengemaakt en geprobeerd af te stellen, toed werkte hij even; maar nu dus weer niet. Weer even opengemaakt, puntjes geschuurd, excenter afgesteld op 14,4 volt met en zonder gebruikers aan. Hopelijk gaat dat nu goed.

Toen hoorde ik de carburateur valse lucht zuigen en benzine lekken uit een gat direct na stilstand. Even op het schema gekeken en dat was het gat van de stationair sproeier. Daar even een bout ingedraaid en nu reageert de mengselschroef wel bij stationair. Al met al een prima dag dus!

Volgende probleem; Benzinemeter werkt bijna niet; Ik heb hem helemaal volgetankt maar de meter staat maar 2 mm boven helemaal leeg. Ik heb 3 heupgordels gekocht voor achterin, dus de bank moet er toch even uit; meteen maar even de benzinemeter opnemer controleren.

Ook had ik een pracht van een jaren 70 radio gekregen van een lokale mede citrofiel, maar die radio heeft het nu al begeven,.Als het meezit vlieg ik volgend weekend naar nederland, ik zag al wat moois op marktplaats. Heeft iemand hier toevallig een mooie mono jaren 70 of 80 radio om het lelijke gat in mijn dashboard te vullen?

Profiel  
 
Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 20-02-2010

- ID/DS DSuper4
Gepost: 12 maart 2020 10:01 AM
  [ # 50 ]

Bij mij werkte de brandstofmeter ook niet. Heb de vlotter uit de tank gehaald. De vlotter in uitgebouwde situatie doorgemeten. Werkte perfect. Maar het probleem was het drijf vermogen vd kurk. Dat heb ik opgelost door een plak kurk van een handschuur kurk af te zagen. Goed schoonmaken dat er geen “kruimels” aanblijven hangen. Vervolgens extra kurk met tiewrap aan de originele drijfkurk gemaakt en de brandstofmeter werkt weer perfect.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 maart 2020 11:22 AM
  [ # 51 ]

Ik had zoiets met mijn traction. In Nederland werkte de meter prima, in Frankrijk zonk de vlotter.
Benzine is dus niet overal hetzelfde!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 12 maart 2020 12:11 PM
  [ # 52 ]

Vorig jaar heb ik in een wrakke regelaar een elektronische regelaar gebouwd. Werkt perfect en past mooi in het originele huis van de mechanische regelaar en regelt de spanning precies op 14 volt en inbouwen is een makkie. Ik kocht deze regelaar bij Autodoc, Hitachi bestelnr 130216. Kostte vorig jaar € 10,25 excl btw en verzenden.

Rinus

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 12 maart 2020 01:14 PM
  [ # 53 ]
Super IDee schreef:

Bij mij werkte de brandstofmeter ook niet. Heb de vlotter uit de tank gehaald. De vlotter in uitgebouwde situatie doorgemeten. Werkte perfect. Maar het probleem was het drijf vermogen vd kurk. Dat heb ik opgelost door een plak kurk van een handschuur kurk af te zagen. Goed schoonmaken dat er geen “kruimels” aanblijven hangen. Vervolgens extra kurk met tiewrap aan de originele drijfkurk gemaakt en de brandstofmeter werkt weer perfect.

Net even gekeken: bij mij hetzelfde probleem. ik heb de oude vlotter eraf getrokken en er een champagne kurk op gedrukt; werkt!
dank voor de tip

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 12 maart 2020 03:36 PM
  [ # 54 ]

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 maart 2020 08:07 AM
  [ # 55 ]

TOP! Wel een franse champangne toch?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 13 maart 2020 08:12 AM
  [ # 56 ]

Ik heb hetzelfde overwogen in mijn trax, maar ben toch bang dat een gewone kurk na jaren in benzine gaat desintegreren met alle gevolgen van dien. Ik denk dat je beter bijvoorbeeld een vlotter uit een carburateur aan het stokje kan bevestigen.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 13 maart 2020 08:34 AM
  [ # 57 ]

Gister avond de eerste avondrit gemaakt met de pallas (omgedoopt tot “Long blond animal”) Een vriendin reed toevalli achter mij een maakte een filmpje. Ze maakte de klassieke fout door niet door te hebben dat een DS nooit hoeft te remmen voor vluchtheuvels. Zij klatste dus met 60 met een stijf geveerde 4x4 over zo’n ding waar ik ongeremd overheen vloog. Interessant beeld!

Mijn clignoteur werkt niet helemaal lekker (soms wel, soms niet, meestal maar 3 x) en ik zag nu in het donker dat het dashboard licht meeknippert met de richtingaanwijzer. Ergens dus een slecht contact. Een paar weken geleden al veel te lang bezig geweest met verlichting goed werkend te krijgen toen ik er achter kwam dat de zekering van de verlichting teveel overgangsweerstand had. Je meet dan wel 12 volt, maar zodra er een gebruiker op aan wordt gesloten zakt de spanning in elkaar. Ik vermoed dat de knipperlicht/dashboard verlichting combo ook zo’n geval is, maar ik heb nog altijd geen kloppend schema. In wph 814-1 staat wel een mooi schema, maar het is hem net niet; Ik heb 8 zekeringen, (links 6 rechts 2, geen in line zekeringen, alhoewel die er natuurlijk allang uit verdwenen kunnen zijn na 47 jaar) Rechtsgestuurd, en als ik de knipperlichten aan doe branden beide knipperlicht indicators. Op schema’s die ik heb is dit niet het geval (links en rechts afzonderlijk). Kortom; een mooie franse chaos. Lekker puzzelen komend weekend.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 13 maart 2020 08:35 AM
  [ # 58 ]
bogaard77 schreef:

TOP! Wel een franse champangne toch?

Nee hoor, Flesje JC leroux uit Zuid-Afrika!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 13 maart 2020 08:42 AM
  [ # 59 ]
Ree schreef:

Ik heb hetzelfde overwogen in mijn trax, maar ben toch bang dat een gewone kurk na jaren in benzine gaat desintegreren met alle gevolgen van dien. Ik denk dat je beter bijvoorbeeld een vlotter uit een carburateur aan het stokje kan bevestigen.

Heb ik eerst geprobeerd; heb nog een bak solex carburateurs, maar die pastten allemaal net niet door het gat van de benzinetank. De champagnekurk past net wel. Het blokje dat eruit kwam was ook gewone kurk en die was niet verkruimeld, maar gewoon verzadigd. We hebben hier in ZA overigens syntetische benzine, gemaakt uit steenkool. Vroeger toen de DS nog een normale auto was was dat bij 100% van alle benzine, nu nog zo’n 20%. Wellicht heeft dat veroorzaakt dat de oude vlotter slechts 47 jaar is meegegaan. Ik hoop inderdaad maar dat hij niet gaat verkruimelen. Mocht dat toch gebeuren; de DS tank is er zo uit om hem eens goed schoon te spoelen, maar ik zal wel snel een goed benzinefilter vlak voor de carburateur zetten.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 13 maart 2020 10:27 AM
  [ # 60 ]

Let wel op:
Bij de originele kurkeren vlotter is er een soort van “gel” (coating) aangebracht op het kurk. Ik denk dat dit na verloop van tijd verdwijnt, zodat het kurk bloot komt. Vervolgens verkruimelt die kurk langzaam.

Profiel  
 
 
4 van de 25
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook