Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die werd in de fabriek ingeteld en mag je nooit verstellen!
Je vindt het dus nergens in documentatie.
Ik doe het een beetje op gevoel. De secundaire klep moet dicht staan maar mag niet klemmen. De primaire een heel klein beetje open zodat de stationair gaatjes een beetje onderdruk krijgen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank Boogaard!
Ja, daar mag je niet aanzitten, maar da’s dus al gebeurd voordat ik ‘m kocht! Hij gaat toch uit elkaar om te reviseren. Ik heb al eens op gevoel hetzelfde gedaan, met OK resultaat. Ik had gedacht dat zoveel jaar later die info wel ergens voorhanden zou zijn.
Anyway, ik ga het maar proberen.
Dank!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er is aan alle carbu’s die nu nog leven al aan die kleppen gefrunnikt!
Succes!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Misschien nog een wat minder voor de hand liggende optie:
De “nieuwe” motor is misschien ooit eens gereviseerd met grotere cilinders en bussen…
Misschien is het een DX in een DY jas…
Of je benzinepomp lekt brandstof naar je carter…
En nog even als extra opmerking, maar misschien zelf ook al aan gedacht, de DY3 heeft een andere voorontsteking dan de DY uit 1967 als de pen in het gat valt bij de basisafstelling…
Ik heb de afstelling van de primaire gasklep gedaan adhv van de progressie gaatjes bij het openen van de klep.
Er is een boutje opzij die je moet demonteren op de carbu die uisteekt op de progressie gaatjes en dan steek je een lamp in het kanaal van de primaire gasklep. Je stelt dan de gasklep zo dat de gasklep net alle gaatjes dicht. De truuk is ze zo te regelen dat je bij minste beweging van de gasklep, het eerste progressie gaatje ziet verschijnen adhv van het licht. Als je wilt, kan ik dit schieten met enkele fotootjes. Ik heb mijn carburateur helemaal uit elkaar gehad en op deze manier terug afgesteld. Fijn afstelling moet je met een viergastester doe, dat zegt ook de wphb. Mijn wagen heeft nooit zo mooi gedraaid, de CO staat stationair op 2,8 en HC op ong 225ppm.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ja graag! fotootjes zal helpen!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb deze mooie beschrijving gevonden;
http://ds-restoration.blogspot.com/2018/09/weber-2836-dde-carburettor-part-2.html
Staat daar iets van ? Want ik vind het zo niet
Ik heb hier nog een NOS carbu liggen, die ben ik eventjes aan het nakijken hoe het werkt.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb mijn probleem gevonden; er zat helemaal geen idling jet holder in; de bout was verdwenen; even een M6 ingeschoefd en hoppa: de stationair mengschroef werkt weer!
Dank allemaal voor de tips! Erg handig. Zodra ik weer tijd heb met dat virus en alle kinderen thuis, ga ik het proberen.
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Hallo allemaal,
Eindelijk eens tijd gehad om
a) m-n nieuw gevonden DLE2 grondig schoon te maken (ultrasoon) en zover als mogelijk goed af te stellen mbv jullie aanbevelingen. Ook alle pakkingen vervangen en de voet gevlakt. nieuwe vlotternaald geplaatst (met dat balletje), en vlotterniveau afgesteld volgens het wph.
b) de oude te demonteren en de nieuwe te plaasten
c) de basisafstelling te doorlopen, afgezien van koppelingsvork vrije slag (is goed). Ik moet nog even de ontsteking checken (123) op vervoeging, maar was altijd goed.
Nu start en loopt ze prachtig stationair en op deellast, wel met de CO schroef zo goed als helemaal dicht. Loopt mooier dan vroeger iig. Ook wat meer power in deellast, dat miste ik.
Klein probleempje bij accellereren: de motor houdt even in, in alle versnellingen, als ik door de 2e trap gas geef. Heel even, en daarna gaat ie wel weer.
Kan vervroeging zijn (ga ik checken), maar mij lijkt het een gebrek aan benzine, of juist een teveel (verzuipt misschien moementaan). Zo voelt het. Pomp nooit aangezeten, maar is droog en goed denk ik.
Enige tips? Ik heb dus alleen een carb gewisseld. Alle sproeiers zitten erin en zijn mooi schoon.
Thanks,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Werkt je acceleratiepomp? Je kunt dit checken door aanzuigrubber weg te halen en bovenin je carburateur te kijken. Dan met de hand gas geven (motor hoeft niet te lopen voor deze test, maar vlotterkamer moet wel vol staan) Je moet dan een straaltje benzine zien uit het piemeltje in de primaire venturi
Baie dankie Stef! Ik ga daar eens naar kijken. Erin zitten doet-ie, die sproeier. Ik vond het wel vreemd dat de sproeier en het piemeltje qua gaatje intern niet overeenkomen als je ‘m vastzet. Da’s raar, als je een beetje volgt wat ik bedoel!
Ik ga eens kijken.
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Een enorme straal! dat werkt dus wel.
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019