Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Beste mensen, kunnen jullie even meedenken.
Ben mijn DS aan het restaureren( al 2 jaar). Afgelopen weekend had ik de motor lopend en heb ik haar buiten gezet. Nu krijg ik hem niet meer gestart…
1) benzinepomp geeft druk
2) vlotterkamer is gewoon vol
3) bougies zijn droog
4) hoe kan ik de ontsteking controleren?
-Op de bobine heb ik op de twee aansluitingen 12,5V tov de min. van de accu (?)
-Het betreft een electronische ontsteking
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Neem een startkabel en doe die op de min. Andere kant op het huis van een bougie. Bobine kabel op de punt van de bougie en starten. Bougie moet nu snel vonken.
Daarna hetzelfde met een bougiekabel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Citaat : ” vlotterkamer gewoon vol ” en ” bougies zijn droog “. Conclusie: krijgt geen of een héél klein beetje benzine.
Mogelijke oorzaak: chokeklep valt niet dicht en/of gasklepverstelling gekoppelt aan chokeklepmechanisme werkt niet.
Sneltest ontsteking: stroboscooplamp aan een van de bougiekabels hangen en starten, lamp moet flitslicht geven.
Geen stroboscooplamp ter beschikking : trek bobinekabel uit stroomverdeler, neem een schone doek en hang de kabel in de doek en houd het kabeleinde ca. 1 cm van het motorblok. Starten en er moet een blauweachtige vonk overspringen. Doe hetzelfde met een bougiekabel en ca. 1 cm voor de bougie houden. Is bougie niet bereikbaar , dan aan het motorblok houden.
Vergis je niet: wel vonken en niet starten kan ook. Vorige week nog ervaren. Mijn accu is wat minder en na een paar uur sleutelen (radio aan, deur open dus binnenverlichting aan) blijkbaar te weinig energie over. De startmotor liep nog redelijk, vonk was niet overtuigend maar wel degelijk aanwezig dus tweede auto er ernaast, een paar goede startkabels en na wat geduld liep de boel weer.
Hallo Eric, jouw versie is zeker een niet te vergeten mogelijkheid. Denk echter, dat het niet het geval zal zijn, omdat er geschreven wordt : de bougies zijn droog.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Ok, met stroboscooplamp gekeken of ik ontsteking heb: concl geen flits dus geen ontsteking. Ligt het nu aan de bobine of aan de electronische ontsteking? Hoe kan ik dat controleren?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Van de bobine kun je de primaire en secundaire weerstand meten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zit er ook de juiste bobine in voor elektronische ontsteking?
Als de auto ineens niet meer start en er blijkbaar geen ontsteking is, ga je aan simpele dingen denken als een los draadje…
Is de signaal van de ontsteking naar de bobine wel aangesloten?
Of eigenlijk wat algemenere vraag; ben je nog onder de motorkap geweest na de laatste keer dat de auto wel startte?
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Vraag : is het de originele ontstekingsinstallatie ? Zo ja, welk merk , bouwjaar met motortype van de auto.
Dan kan ik kijken of ik specificatie heb.
Het is een carburatuer versie toch ?
serve_vliegen schreef:
-Op de bobine heb ik op de twee aansluitingen 12,5V tov de min. van de accu (?)
-Het betreft een electronische ontsteking
Dan ga ik gemakshalve maar uit van een 123…
Als het contact van de verdeler “open” staat klopt het inderdaad dat er 12,5 op beide primaire contacten staat.
Ik weet niet hoe een 123 dat doet, maar ik neem aan dat ie elektronisch pulserend massa maakt als de motor gaat draaien.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
serve_vliegen schreef:Ok, met stroboscooplamp gekeken of ik ontsteking heb: concl geen flits dus geen ontsteking. Ligt het nu aan de bobine of aan de electronische ontsteking? Hoe kan ik dat controleren?
De (zwarte) draad tussen bobine (RUP-aansluiting) en de ontsteking zou tijdens draaien van de motor door de ontsteking pulserend aan massa gelegd moeten worden. Je kunt dus met een klein lampje of snelle voltmeter vaststellen of de RUP-aansluiting inderdaad beurtelings 12 volt en massa heeft tijdens het tornen van de motor.
Steeds als de massaverbinding weer wordt opgeheven moet de bobine een hoogspanningspuls geven. De rotor in de verdelerkap moet dan zorgen dat die spanning bij de juiste bougie aankomt.
Dat kun je dus ook zelf doen: maak die draad even los, en maak met een ander draadje steeds even verbinding tussen de RUP-aansluiting en een geschikte massa (met contact aan). Nu zou je met de stroboscooplamp op de kabel tussen bobine en verdelerkap een flits moeten zien
Als je die hoogspanningskabel vanaf bobine naar verdeler even uit de verdeler trekt en het uiteinde op een kleine centimeter van massa houdt moet je daar ook een frisse vonk zien als je de RUP-draad verbinding verbreekt.
Succes.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Electronische Ontsteking is waarschijnlijk kaduuk, vanmiddag maar eend de oude verdeler terugplaatsen en kijken of ik hem aan de praat krijg…