Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nu de winter zo langzamerhand wel een beetje voorbij en de zon begon te schijnen werd het ook tijd om de A124 van stal te halen. De auto had op rolletje in de hoek van de garage gestaan aan de druppelader. Starten lopen natuurlijk. De eerste mooie dagen gebruikt om de door een blinde stucadoor op vrijdag middag buiten overgespoten koets schoon te maken en te poetsen (het glimt maar o ooo wat is die auto slecht gespoten..) en daarna ook nog even wat technisch werk gedaan. De hydraulische olie van de cabrioletkapbediening ververst. Dit moet elke paar jaar een keer en volgens mij was het in geen 10 jaar gedaan. Dus naar de dealer om olie te halen. Eén liter kost net een tientje:
daarna het vat leeggezogen:
het filter schoongemaakt:
en de boel met verse vloeistof afgevuld:
Hierna de kap een paar keer open en dicht gedaan, de vloeistof nog een keer afgezogen uit het vat en opnieuw gevuld. Alles weer fris en fruitig en de kap sluit ook een stuk vlotter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wel apart dat het dak hydraulisch bediend wordt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat zo’n Citroën DS Cabriolet dat niet gewoon op het HP systeem heeft zitten blijft verwonderen
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook voor een DS cabriolet was, tegen een aanzienlijke meerprijs, een elektro-hydraulische kapbediening leverbaar. Dan kwam er een debiel zware elektromotor met hydraulische pomp tussen de waterkast en het achterscherm met een dikke hydraulische cilinder. Ik geloof zooi uit een amerikaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Wel apart dat het dak hydraulisch bediend wordt!
Met de hand is schraal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Uiteraard! Maar ik dacht dat elektro-mechanisch meer gangbaar was.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, in tegendeel. De meeste cabrioletkappen die van stof gemaakt en zijn en geen handbediening hebben worden elektro-hydraulisch bediend.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog steeds niet te oud om te leren….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Mijn MX5 heeft een handkappie, is in een halve minuut open en er gaat niks kapot en dat heeft ook wel wat.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
waterman schreef:Nee, in tegendeel. De meeste cabrioletkappen die van stof gemaakt en zijn en geen handbediening hebben worden elektro-hydraulisch bediend.
Klinkt als een leuke onderhoudsactie voor de 17 jaar jonge E46 dan ook! Weer wat geleerd: idem dus.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rogier 1975 schreef:
Klinkt als een leuke onderhoudsactie voor de 17 jaar jonge E46 dan ook!
voor jouw auto kun je hier eens kijken:
https://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=976708
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Holy da’s een hoop leesvoer, leuk!
Al moet ik bekennen dat ik tot nu toe alleen de winterwielen zelf doe aan de E46. Die is nog zo mooi (90.000km) en volledig dealeronderhouden, dat hou ik even zo.
Have fun met de A124, komend weekend 18 graden las ik - perfect cabrioweer!!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
On-topic:
Mooie actie! Typisch zo’n vaak vergeten punt…
Off-topic: Dit is echt een geniaal boek voor je E46
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De volgende stap is het vervangen van de versnellingsbakolie (ATF in een handgeschakelde bak bij Mercedes), de olie in het differentieel en vooral de rem- en koppelingsvloeistof. Die laatste is écht gitzwart namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Crisis of geen crisis, geklust moet er worden. Tijd voor een rondje vloeistoffen.
Begonnen met het verversen van de differentieelolie. Nou… dat kon geen kwaad.
wat een meuk!
verse Castrol Syntrax er in. Ik volg bij de aanschaf van smeermiddelen de vrijgaves van Mercedes zelf en dit spul mag er dan dus in.
Dan de remvloeistof. Die was ehhh.. zwart. Jaaaren oud. Verversen doe ik natuurlijk niet doormiddel van het doorpompen van het systeem maar netjes met een drukpomp:
Eerst het vaatje leegzuigen, dan vullen met vloeistof, de drukpomp er op en dan één voor één de remmen ontluchten tot er schone vloeistof uit de nippel stroomt. Dit kwam er uit:
Ook de versnellingsbak heb ik van verse olie voorzien. Hier gaat trouwens ATF in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste