Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vanmiddag weer heeeeel even naaar de DS gekeken; 2 uur later lag de kop eraf…Dank DS-TT!!!
Ik dacht laat ik de gereviseerde pomp er eens opzetten; dat ging heel snel en hij werkte uitstekend; potdicht.
Maar nog steeds roken en nog steeds olie tussen uitlaatflenzen. Eerst dacht ik nog dat het LHM van een dun stukje van de rechterbol leiding was, maar nee; het kwam toch echt uit de kop. Kleppendeksel er eens af gehaald; al veeeel minder sludge, dus de olie werkt goed. Met een zaklampje kon ik zien dat in ieder geval de achterste uitlaatklepseal los zat. Blijkbaar het bekende euvel dus…
Ik dacht ach; laat ik maar beginnen met de kop loshalen, dan doe ik dat in etappes de komende dagen, maar het ging zo snel, dat ik maar door ben gegaan tot hij eraf lag.
Sommige kopbouten zaten veel te vast; vorige eigenaar heeft waarschijnlijk al eens kopbouten steviger aangetrokken om te kijken of dat helpt tegen lekkage?
onder de achterste uitlaatflens (spruitstuk naar vlampijp) zaten 2 pakkingen opelkaar
een van de bouten van de uitlaattuimelaar mistte het halve maantje.
En oeioeioei; die stoterbussen; allemaal versleten, pitting, krassen. Voor zover ik kan zien is de nokkenas nog ok; is die veel harder dan de bussen? Ik zal morgen met veel licht en endoscoop weer eens kijken.
Anyway; kop ligt op de werkbank, volledige lockdown hier in ZA dus geen manier om de kop te laten afpersen en evt vlakken, en geen manier om een goede koppakking en goede klepseals te krijgen.
Ga meteen maar de startermotor loshalen en checken; die heeft af en toe wat moeite; Dat heb ik wel vaker meegemaakt met een DS; vuile rotor; die even opschuren met extra fijn schuurpapier en de koolborstels netjes maken.
Hoe zit dat nu met die klepseals; wie levert de goede?
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klepseals van Mercedes-benz gebruiken, dat deden we 25 jaar geleden al. Ik weet alleen niet meer welke… shit..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vergeet niet tussen de lamellen van de collector even met een zaagje een beetje weg te nemen.
Ik dacht dat klepseals alleen op de inlaatkleppen standaard waren? Want daar wordt tijdens de inlaatslag gezogen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Net even in het onderdelenboek 648 gekeken: seals op inlaat en uitlaatkleppen. Interessant; staat niet op de tekening, maar wel in de beschrijving.
Een 23 heeft seals op de inlaat- en uitlaatkleppen. Heb net even gekeken in mijn draadje op de volgende pagina:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/189124/P210
Helaas werken de links na bijna 6 jaar niet meer
Wellicht dat ijcobar, de poster van het bericht, nog weet welke seals het zijn.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik zag gisteravond in het WPH dat de dikte van de cylinderkop 90 mm + 0,1 mm is
Max materiaalafname 0,1 mm (dat is he-le-maal niks!)
Heb net even snel gemeten; 89,7 mm. Hij is dus al eens gevlakt
Ik weet dat je er bijna niks af mag halen bij een DS, maar o,1 mm is natuurlijk wel heel erg weinig.
Heeft er iemand praktijkervaring met absolute minimum cylinderkop dikte voor een 2,3 liter carb?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Erict schreef:Een 23 heeft seals op de inlaat- en uitlaatkleppen. Heb net even gekeken in mijn draadje op de volgende pagina:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/189124/P210
Helaas werken de links na bijna 6 jaar niet meer
Wellicht dat ijcobar, de poster van het bericht, nog weet welke seals het zijn.
Dankje! Heb je draadje net gelezen. Dank!
Zitten de seals nog steeds vast?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Net in de pauze even een klep met de meeste zooi in de poort losgetrokken; voelde heel veel speling op de klepsteel toen de veren eraf waren. Ik haal de klep eruit en; ting-dading-dading… valt de klepgeleider er zo uit! Speling klep-klepgeleider nihil; cylinderkop zelf helemaal uitgesleten waar de klepgeleider hoort te zitten. Dan verbruikt ie natuurlijk veel olie; een flinke spleet op een veel lager punt dan waar hij normaal wordt afgedicht.
Ik mag gelukkig gratis een kop van een sloop DS afschroeven die 150 km. verderop staat, maar we mogen hier in Zuid-Afrika in ieder geval tot 16 April het huis niet uit, en ik weet niet of het de juiste kop is. (denk het wel; ook een ZA Pallas)
Maar eerst de nokkenas maar eens goed inspecteren. De geleiders waren wel heel erg afgesleten en gepit. Ik heb de bussen al geborgd met bouten, eind van de middag met een lamp / camera maar eens goed kijken.
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
nr klepseal 9250306374 geleider metelly 01-1340
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
kop mag tot 1mm gevlakt worden
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
zijnde niet 1mm overhouden natuurlijk maar tot 89mm gevlakt
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Aha! Dan is het WPH dus verkeerd. Dank! Dan hebben we nog wel wat vlees over
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
folke048 schreef:nr klepseal 9250306374 geleider metelly 01-1340
Super! Precies wat ik zocht!
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat weet ik zo net nog niet. Even de revue technique er op nageslagen: Na vlakken minimaal 90 +0/-0,2 mm.
Hij mag dus niet dunner worden dan 89,8 mm.
Maar: 0,1 mm afvlakken is best veel hoor!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik zal de andere kleppen er ook eens uithalen en kijken hoe die er voor staan. Dan zo snel mogelijk na de lockdown die andere kop van de sloop DS afschroeven en kijken of die beter is.
In de olieslager, de officiele wph en een meertalige variant die ik heb is het allemaal 90 mm en max 0,1 mm afslijpen; min hoogte 89,9