Hallo,
Vandaag een Xantia 2.0i type 1 bekeken, dus zonder antizinkbol, wel hydractive. Vering lijkt in orde, echter 1x gebeurde het volgende:
Auto heeft minimaal 2 maanden stilgestaan. Na het starten komt de auto keurig omhoog. Niveau LHM was goed.
Toen ik de auto de eerste keer afzette zakte deze achter met een klap naar beneden in de stootrubbers.
Weer starten en de auto kwam keurig omhoog. Daarna heeft hij dat niet meer gedaan.
Is hier serieus iets aan de hand? Of kan dit door het lange stilstaan komen?
Ik zou graag weten of jullie het herkennen en of ik mij zorgen moet maken en de auto niet kopen?
Martijn
Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)
Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace Bleu Grand Pavois (1997); Saxo 1.5D Blue Grand Pavois (1997); Xantia 1.8i SX Rouge Opera (1994); BX 1.4i Deauville Bleu Sideral (1992); BX 1.9TZD Vert Triton (1991); BX 1.6TRS Blanc Meije (1984 was inruil op 1.4E); BX 1.4E Gris Axinite (1989)
Verdenking ligt bij het remregelventiel.Rempedaal is direkt verbonden met dit ventiel. Kijk maar of het onder het rempedaal op de bodem wat LHM ligt.
Dank!
Verkoper vroeg ook meteen of ik de rem intrapte, wat niet het geval was.
Kan de regelaar vastgezeten hebben door stilstand en is het nu voor elkaar als het tapijt bij pedaal droog is?
Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)
Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace Bleu Grand Pavois (1997); Saxo 1.5D Blue Grand Pavois (1997); Xantia 1.8i SX Rouge Opera (1994); BX 1.4i Deauville Bleu Sideral (1992); BX 1.9TZD Vert Triton (1991); BX 1.6TRS Blanc Meije (1984 was inruil op 1.4E); BX 1.4E Gris Axinite (1989)
Vooraf : ik ga er vanuit dat de auto gebouwd is vóór december 1995.Daarna is het anti-zink ventiel voor en achter ingebouwd.
Verder ga ik er vanuit dat er geen andere lekkage aanwezig is aan veerpoten achter, hydractive ventiel en of leidingen/wartels.
Als het pedaal niet bediend wordt, staat het ventiel dicht.Remfunctie begint bij bedienen van het rempedaal.
Door ouderdom van het rubber afdichtmateriaal kan langzaam restdruk verlies ontstaan in het remventiel en is meestal de oorzaak van het probleem.Remdrukregelventiel is onderdeel van het restdruk systeem in de achtervering.
Ik denk niet dat het probleem nu opgelost is.
Remregelventiel zit onder de voorraadtank LHM in de motorruimte en vaak is het probleem de vastgeroeste wartels van de leidingen.
Correcties
December 1995 moet december 1993.
Lekkage : ook de hoogteregelaar.
Dank voor jouw reactie en tips!
Hij lekt niet, ook bij rempedaal binnen niets te zien. Op de brug ook geen lekkages kunnen ontdekken. Wat zweten, maar beslist niet meer. Ook geen roest! Zeldzaam lijkt me.
Inmiddels heb ik de auto gekocht en rijdt hij eigenlijk prima.
Vering doet het echt zoals ik mij herinnerde (heb in 1996 tot 1997 ooit een Xantia gehad).
Vandaar dat ik het nu weer eens wilde als hobby auto erbij.
Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)
Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace Bleu Grand Pavois (1997); Saxo 1.5D Blue Grand Pavois (1997); Xantia 1.8i SX Rouge Opera (1994); BX 1.4i Deauville Bleu Sideral (1992); BX 1.9TZD Vert Triton (1991); BX 1.6TRS Blanc Meije (1984 was inruil op 1.4E); BX 1.4E Gris Axinite (1989)
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Martijn968 schreef:Ook geen roest! Zeldzaam lijkt me.
Valt mee hoor, Xantia’s roesten doorgaans niet zo veel. Het risico van roest op de standaard PSA plekken is na zoveel jaar uiteraard niet nul, maar doorgaans blijft de koets van een Xantia echt lang heel. De meeste dingen ontstaan door beschadigingen en als je daar op tijd bij bent kun je het heel lang rekken voordat er echte ellende van komt.
‘Zwakke’ plekken zijn er wel: linksachter de hoek van het spatbord pal boven de bumper in de gaten houden. De auto heeft daar standaard geen modderkuip (althans, alleen aan de voorkant van die wielkast) waardoor troep en pekel daar kan blijven hangen. Daar staat de onderkant van een balk die tot in de C-stijl loopt en door een roestaanval net daar bijna helemaal wegrotten kan. Als de auto daar momenteel goed gaaf is, is het wijs om die hoek van binnenuit schoon te maken en te behandelen en dan ofwel een halve modderkuip achterin die wielkast te monteren ofwel het vierkante gat waardoor de troep naar binnen komt dicht te maken (ik heb er een toevallig goed passend deksel van een bak schroefjes op gekit, doet de baan ook).
Minder problematisch, maar niet vreemd bij een Xantia, is wat bij de Break aangeduid wordt als de ‘Heuliez-hoeken’ (omdat daar het specifieke Break-plaatwerk op de rest aansluit): de hoeken onder achterin de achterste deursponningen. Daar zit er dempingsmateriaal in de holle ruimte bovenop de drempel, waar eventueel vocht, rommel en zout in terecht kan komen met rotterij als gevolg. Het helpt niet dat de lasnaad in de sponning, bovenop de drempel, daar eigenlijk precies verkeerd overlapt. Berlines roesten daar dus (soms) gewoon ook.
De kriksteunen zijn ook goeie startpunten voor roest, maar vooral als ze door verkeerd gebruik ingedrukt zijn. Dan wil de lasnaad daar ter plekke wel eens wat open gaan staan en kun je problemen gaan verwachten. Nog iets om te voorkomen dat de drempels zelf gaan rotten: achterkant van de voorste modderkuipen even opzij drukken en de rommel daarachter weghalen. Achteraan, voorin de wielkuipen, de witte vierkante einddoppen in de kopse kant van de drempel controleren en zo nodig vervangen (of dichtmaken, ik heb er een stuk van een ouwe binnenband op gelijmd). Links is dit simpel, rechts zit het loodgieterswerk van de brandstoftank/vulhals in de weg. Daardoor blijft die dop rechts dan wel weer langer heel.
En tenslotte wil er achter de achterlichten op de koets zelf (de achterklep is immers van kunststof) troep ophopen waardoor de lasnaad van het zijpaneel over het achterpaneel wel eens wil gaan roesten. Kwestie van zo af en toe bij een poetsbeurt de units er even uit en de boel daarachter ook even schoonmaken.
Zeker bij een nette, fastsoenlijk onderhouden Xantia is roest niet zo’n spannend verhaal. Met een paar kleine ingreepjes en een klein beetje in de gaten houden kun je zo’n auto bijna eindeloos heel houden. Dus: gefeliciteerd met je aankoop en veel veilige kilometers!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hey Derk,
Dank voor jouw informatie! Kan ik wat mee. Ik ga dit weekend de wielkasten inderdaad goed schoonmaken. Er zit best wat zand/modder.
Dat vierkante gaat links achter ken ik. Is het voldoende om vanuit de wielkast de tuinslang erop te zetten om schoon te maken, of moet je het eigenlijk van onder de auto doen?
Martijn
Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)
Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace Bleu Grand Pavois (1997); Saxo 1.5D Blue Grand Pavois (1997); Xantia 1.8i SX Rouge Opera (1994); BX 1.4i Deauville Bleu Sideral (1992); BX 1.9TZD Vert Triton (1991); BX 1.6TRS Blanc Meije (1984 was inruil op 1.4E); BX 1.4E Gris Axinite (1989)
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Van onder de auto gaat wel zo makkelijk. Reservewiel er onderuit, auto op bokjes en dan kun je er best goed bij. Door het gat heen kun je de boel ook wel schoon krijgen, maar dan wordt het echt even graven. En natuurlijk na het schoonmaken waar nodig behandelen tegen (verdere) roest.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het oorspronkelijke probleem waar ik dit topic mee opende heb ik niet meer gehad.
Sinds kort wel iets dat er wel op lijkt.
Nadat de auto een paar dagen stil gestaan heeft heb ik gemerkt dat de auto na ca 300m in eens achter voor een deel wegzakt. Na een paar seconden komt ie weer omhoog. Gebeurde 1x na een drempel en 1x toen ik moest wachten met de rem ingedrukt.
Het betreft een 2 liter uit juni 1993, dus hydractive zonder antizinkbol.
Wat mij verder opvalt is:
1) sinds die tijd komt de auto na de start eerst voor omhoog en dan pas achter. Voorheen kwam hij eerst achter en daarna voor. Zegt dit iets of is dit niet relevant?
2) check LHM niveau leek op eerste gezicht goed, echter!! het vlottertje lijkt vast te zitten, elke stand van de vering geeft namelijk hetzelfde niveau aan.
Hoe kom ik er nu achter of er genoeg LHM in zit? En hoe krijg ik die vlotter weer gangbaar?
Zojuist heb ik het achterwiel eraf gehaald om te zien of de auto achter remt, het oppervlak van de remschijf is niet geroest, dus hij remt. Ik twijfelde hieraan omdat bij remmen de achterkant eerst heel even omhoog komt en daarna pas terug zakt zoals het hoort.
Wat is nu de volgende stap om achter het probleem te komen? Remmen ontluchten wellicht?
Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)
Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace Bleu Grand Pavois (1997); Saxo 1.5D Blue Grand Pavois (1997); Xantia 1.8i SX Rouge Opera (1994); BX 1.4i Deauville Bleu Sideral (1992); BX 1.9TZD Vert Triton (1991); BX 1.6TRS Blanc Meije (1984 was inruil op 1.4E); BX 1.4E Gris Axinite (1989)
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Bij deze klachten zit er vrijwel zeker lucht in de achterremmen, dus de eerste stap is de remmen ontluchten…
Thanks, ik ga dat proberen. Ik post weer als ik verder ben
Groet,
Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)
Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace Bleu Grand Pavois (1997); Saxo 1.5D Blue Grand Pavois (1997); Xantia 1.8i SX Rouge Opera (1994); BX 1.4i Deauville Bleu Sideral (1992); BX 1.9TZD Vert Triton (1991); BX 1.6TRS Blanc Meije (1984 was inruil op 1.4E); BX 1.4E Gris Axinite (1989)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
antwoord 1: maakt niet uit.
2: ik zou het vat uitbouwen en leeg maken, vlotter kan je dan schoonmaken met remmenreiniger.
NIeuwe LHM erin en alles ontluchten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Denk eerder aan hoogteregelaar achter, mogelijk inwendig vervuild en reageert te langzaam. Ook kijken of het regelmechanisme goed gangbaar is en in het bijzonder het kunststof armpje.
Misschien een stomme vraag, maar waar vind ik de hoogteregelaar achter?
Huidig: Citroen Xantia 2.0i SX Rouge Cerise (1993) en Volkswagen Golf 1.0 Highline Business R (2017)
Citroen historie: Berlingo 1.4i Multispace Bleu Grand Pavois (1997); Saxo 1.5D Blue Grand Pavois (1997); Xantia 1.8i SX Rouge Opera (1994); BX 1.4i Deauville Bleu Sideral (1992); BX 1.9TZD Vert Triton (1991); BX 1.6TRS Blanc Meije (1984 was inruil op 1.4E); BX 1.4E Gris Axinite (1989)
Boven op de achteras. Is een klein rond aluminium huisje met daaraan het uitwendige mechaniek.