Zo, vandaag eesn 82 km aan het totaal toegevoegd. Lijkt heel weinig, maar aangezien het redelijk zonder problemen is gegaan toch wel een prettig idee.
Eerts de tank bijgevuld (om hikken in de toevoer te voorkomen), iets meer dan half vol nu, geen alst gehad van benzinelucht.
Rijden naar de sleuteldag, weinig problemen gehad. Enige aandachtspunt na een hele dag toeren is het aangrijpen van de koppeling. De ene keer kun je vloeiend schakelen, de volgende keer keer gaat het met wat bokken gepaard. Verschil tussen warme of koude motor is er niet echt. Het zagen van de motor bij koude start is er ook nog, maar wordt al wat minder. Wegrijden vanuit stilstand gaat al bijna vanzelf de ene keer, de andere keer is er meer aansporing nodig.
Weggedrag is wel enorm vooruitgegaan, maar dat zal iedereen wel hebben na het vervangen of weer bijvullen van de bollen. De HD pomp houdt zich ook al een stuk rustiger.
Het enige nadeel lag op de garagevloer…. een grote groene plas. Heb de hele dag onder de auto geen druppel lhm zien vallen, dus ik vermoed dat het nog een restant is van de narigheid die er woensdag is uitgelopen.
Volgende klus zal zijn afstelling van de half-automaat, ik denk dat daar nog winst te halen valt ten aanzien van het schakelgedrag.
Of het zou iets anders moeten zijn. Probleem is dat ik er wienig ervaring mee heb rijtechnisch gezien, maar als ik me aan de handleiding houd, schakelen bij het goede toerental met een beetje gas los, is te horen dat de ene keer de koppeling wel ontkoppelt en rusitg kopplet, de andere keer lijkt het wle of er niet ontkoppelt wordt maar wel direct doorgekoppelt wordt naar de volgende versenlling.
Terugschakelen gaat het best bij lage toerentallen, dat werkt wel stukken beter dan voorheen. Kortom, proberen de koemnde tijd lekker vele kilometers te maken, daar wordt de dame niet slechter van.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Hallo Peter,
Wat ik vorig jaar met m’n DS21ie meemaakte: het koppelen ging soms goed, maar vaak niet goed: kraken bij het schakelen, soms stilvallen bij het afremmen. Heb me het leplazarus gezocht in het hydraulisch systeem, alle drukken en zo gecontroleerd, niks te vinden. Bleek het de veer in de koppelingscilinder te zijn. Die was in zes (!) stukken gebroken. Nieuwe veer d’r in en dame reed weer perfect!
Succes en groeten,
Jan
Peter,
Dat echte zagen, doet ie dat alleen bij koude motor de eerste paar minuten?
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Yep.
Afhankelijk van de buitentemperatuur, en de mate van stilstand (en afgelopen week is dame vanaf woensdag vrijwel elke dag gebruikt) doet het probleem zich voor.
Echter, gisteren na elke lange stop waarbij het zaakje onder de kap toch tijd kreeg om af te koelen (een harde wind helpt daar ook wel weer bij) deed het probleem zich weer voor.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Ik zit te denken aan het circuit van je koudestartverstuiver, wat door een los contact steeds aan en uit gaat. Krijg je ook zaageffecten van, kan liggen aan een verrotte injectiekabelboom of slecht contact.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Zou kunnen.
Maar….. Wat voor verschil zit er voor de koudestart injector tussen stationair draaien, of draaien met een ingetrapt remknpje en een ingeschakelde versnelling? Het probleem doet zich vooral voor in die opstelling, en dan is er nog geen centimeter gereden zeg maar.
Dat de stekkertjes even aandacht verdienen is duidelijk, ik heb daar in het begin ook al wat achterstallig onderhoud aan mogen verrichten.
Het zagen zit um in de combinatie koude start en beroep doen op hydrauliek. Hydrauliek nog eens ontluchten?
Zeg het maar, ik sta voor alle opties open….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
heb je een verhoogd toerental bij koudloop :
Is koppelingsplaat mischien voorzien van olie (wat je niet wil) waardoor je met koudloop een schokkerig gedrag krijgt (plaat bijft plakken) en bij warme moter de plaat meer gaat slippen (olie wordt dunner)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
superpetur schreef:Zou kunnen.
Maar….. Wat voor verschil zit er voor de koudestart injector tussen stationair draaien, of draaien met een ingetrapt remknpje en een ingeschakelde versnelling? Het probleem doet zich vooral voor in die opstelling, en dan is er nog geen centimeter gereden zeg maar.
Dat de stekkertjes even aandacht verdienen is duidelijk, ik heb daar in het begin ook al wat achterstallig onderhoud aan mogen verrichten.
Het zagen zit um in de combinatie koude start en beroep doen op hydrauliek. Hydrauliek nog eens ontluchten?Zeg het maar, ik sta voor alle opties open….
MVG, Peter
Zaagt ie ook als alles in zijn vrij staat met koude motor?
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Nope…
Dus toen ik het probleem de eerste keer had, dacht ik dat het een erg tijdelijk probleem was…..
Niet dus…..
en ook alleen meer met een koude motor….
En ook niet als de dame in vrij staat met de rem ingetrapt…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Dan kunnen we in iedergeval de injectie en ontsteking uitsluiten. Blijven over: Lucht/stikstof in het systeem, koppelingscilinder ( veer). Aangezien je recentelijk een geplofte bol hebt gehad zou ik eerst eens alle LHM olie er uitdonderen en vernieuwen en alles van het begin af aan ontluchten, inclusief de remmen doorspoelen. Tegelijkertijd even de koppelingscilinder uitbouwen en nakijken. Ik zal vanavond eens in de docu duiken, misschien kom ik nog op een idee.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Da’s heel mooi!
Nieuwe LHM/spoelolie is eenm optie voor de komende beurt, maar omdat er net 3 liter lhm bijgemikt is weet ik niet of dat wel een strak plan is. Probleempje is dat je na het vullen met spoelolie toch gelijk een flink aantal kilometers moet gaan maken. En of die mogelijkheid erin zit…
Koppelingscilinder, waar moet ik dat zoeken bij de Half automaat?
Kan wel iets vinden in de wp handboeken over de koppelingsregelaar, en die heb ik nog niet aan een nauwgezet onderzoek onderworpen.
Lucht in het systeem zou best kunnen, kan duiden op de psjt psjt geluiden als de dame met zagende motor in beweging komt….
Dan wordt de hamvraag waar komt die lucht erin, en waarom komt er op die plek dan schijnbaar geen LHM uit?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Je LHM moet je er uit gooien omdat die nu vol met stikstof zit, allemaal hele kleine belleltjes, duurt lang voor dat er uit is. Je koppelingscilinder zit op je bak, waar normaal je koppelingskabel aan de hefboom zit.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Peter,
weet je zeker dat de halfautomaat goed is afgesteld? Het luistert erg nauw om alles goed af te stellen. De juiste volgorde, niks overslaan, enz.. Het staat precies in het werkplaatshandboek. Even uit m’n hoofd: vrije slag koppeling, dan laag en hoog stationair toerental, dan centrifugaalregelaar en dan koppelingsregelaar. Als het dan nog niet goed is zou ik de koppelingscilinder eens uit elkaar halen!
De mijne zaagt koud weliswaar ook altijd een beetje, ik denk dat oude halfautomatische dames dat altijd hebben, maar als het goed is afgesteld, dan valt er goed mee te leven.
Succes en groeten,
Jan
Peter,
Ik zat wat na te zoeken en je verhaal na te lezen. Ik kan eigenlijk maar tot 1 conclusie komen: Lucht ( of stikstof). Dat zagen kan ontstaan door dat de fast idling device onregelmatig wordt aangestuurd door lucht in het systeem, net als het rare koppelen. Som eens op wat je tot nu toe vervangen hebt.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Vervangen?
Aan de motor, injectie gedeelte, sensoren helemaal niks, alleen een nieuw brandstoffilter in 2004.
Aan hydrauliek de bolgende zaken:
Lekzak rechtsachter, links en rechts wat rubbertjes
o-ringetjes in het blokje voor de leidingbundel voor op de versnellingsbak (met hulp van de spreker van afgelopen dinsdag), daarna de voorraadbol, een stuk leiding van HD-pomp naar ......
het stuurhuis, inclusief nog een rubbertje in de leiding die rechtsvoor onder het spatbord doorloopt, bij het uiteinde van het stuurhuis, en afgelopen week de 4 veerbollen.
Het schakelen is altijd bron van enige zorg geweest, dan ging het een tijdje goed, dan weer een tijdje knudde.
De zagende motor is vorig voorjaar in beeld gekomen, als bij toversalg. echter, ervan uitgaande dat de bollenonder de dame er zeker al vanaf 1994 onder hebben gezeten (zeker achter) en ze aan de auto gevuld zijn in het verleden (minstens 4 jaar geleden) kan ik me een stikstof lekkage voorstellen zo langzamerhand.
De achterbollen waren van een wat ouder dikker type, de deelbare soort. Heb ik nog thuis liggen, want die wilde ik wel eens laten testen bij citromobile.
Wat ik nog op reserve heb liggen is een centrifugaalregelaar, om te kijken of de originele goed is of niet. Maar omdat het even omruilen van dat geval voor mij niet bepaald een alledaagse klus is, is het daar nog niet van gekomen, mede gelet op het afstellen van de halfautomaat.
Vervanging van alle olie, ontluchten systeem lijkt me een goed idee.
Maar wat ik nog steeds niet snap, is dat het wel lijkt of er lucht in het systeem blijft komen. Misschien is dat gevolg geweest van het steeds meer stikstof lekken van de bollen, en kom ik er langzamerhand vanaf.
Want wat ik niet sanp, is dat er wel lucht in het systeem zou komen, maar op die plek de lhm er niet onder druk uitgeperst wordt.
Net nog even de dame geprobeerd, en inderdaad, het zagen zit er nog in.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!