Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 07-03-2016
- Traction Avant 11 BL
Mijn DS 20 Pallas Hydrauliek met een Weber 28/36 DM 1 carburateur liep slecht stationair op zowel benzine als LPG. Diverse malen getracht daar door opnieuw afstellen eerst op benzine verbetering in te brengen. Aanvankelijk wilde dat op benzine nog wel lukken maar op LPG is het eigenlijk al sinds ik de DS heb (nu ongeveer 5 jaar) alleen maar slechter geworden vooral de overgang van basis stationair naar versneld stationair of voorzichtig gas geven om weg te rijden heeft vooral op LPG het gevolg dat de motor afslaat. Daarom de Carburateur gedemonteerd, gereinigd, voet gevlakt sproeiers doorgeblazen met perslucht, een nieuwe vlotter naald gemonteerd en het vlotterniveau afgesteld. De smoorkleppen afgesteld (volgens een Engelse DS site tune up your carburettor) op 1,5 slag open primaire en 1,25 slag voor de secundaire klep. De mengselschroef vervolgens 1,5 slag open. geconstateerd dat de primaire smoorklepas relatief veel speling heeft, maar bij gebrek aan onderdelen voorlopig niet verder gedemonteerd. Ook nog een pakkinggeplaatst tussen hydraulische klep verhoogd stationair toerental en carburateurhuis (zat geen pakking tussen)De dikte van de pakking 0,3 mm. Naar het geheel weer gemonteerd te hebben met nieuwe voetpakking en na de schroef verhoogd stationair toerental dicht gedraaid te hebben begonnen met het afstellen op benzine. Ik kreeg het stationair toerental niet beneden de 1000 t/m zonder de smoorklepschroeven weer nagenoeg na de nulstand te draaien. Daarnaast moest ik de menselschroef wel 2 slagen verder open draaien om een enigszins stabiele loop te krijgen. De lucht omloopschroef staat nagenoeg dicht. Ik vermoed daarom dat de speling op de primaire gasklepas te groot is. Wie weet hoe groot die mag zijn, waar je eventuele onderdelen kan krijgen cq waar of hoe ik de carburateur kan (laten) reviseren.
met vriendelijke groet en alvast dank voor elke reactie
Hans
Misschien nog een andere luchtlek? Daar lijkt het wel op denk ik
Bij de pakkingen van het inlaatspruitstuk met de clinderkop?
Misschien eens sproeien met kruipolie of remmenreiniger op alle pakkingen als de motor loopt?
Of misschien ontbreekt er een luchtschroef of luchtsproeier ergens op de carburateur?
Lekkage via de gasklep as kun je inderdaad fff controleren met remmenschijfreiniger: het toerental zou omhoog moet vliegen indien het daar lekt. Zowel gas als benzine lek ....: staan de kleppen goed ? geen kromme klep(pen) en/of versleten klepzittingen ? Als het het 1 van deze dingen betreft heb je o.a. slechte aanzuiging /onderdruk. Op gas zou het eigenlijk wel moeten lukken maar ja, die verdampers hebben ook niet het eeuwige leven.
https://www.atelier524.com/en/402-carburateur
https://ds-sassen.de/onlineshop/nl/65-carburateur-benzine-tank
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Die tip van de verdamper zou ik zeker ter harte nemen. Ik heb gisteren de verdamper vervangen en de afstelbaarheid van stationair is sterk verbeterd. Met wat zoekwerk vindt je revisiesets voor verdampers die niet te duur zijn en het reviseren stelt niet zo veel voor. Met name de sludge in het LPG tast de membranen aan waardoor het membraan verfrommeld en niet meer goed functioneert.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 07-03-2016
- Traction Avant 11 BL
Dank voor de reacties, Ga morgen de test met remmenreiniger doen.
Cilinderkop sluit ik voorlopig even uit omdat die 3 jaar geleden gereviseerd is (kleppen met geleiders en zittingen inlaat tuimelaars en as vernieuwd) Heb de klepspeling voor alle zekerheid getoetst omdat ik het kleppendeksel toch moest demonteren om bij de moeren van de carburateurvoet/inlaatspruitstuk te kunnen komen. Aangezien ik de verdamper om de reden van afstellen toen ook heb vervangen door een OMVL 90E verwacht ik dat die het probleem niet veroorzaakt.
Blijft het verzoek: weet iemand hoeveel speling voor de smoorklep assen toelaatbaar is.
groet, Hans
Speling: geen !! als jij al speling kan voelen dat lekt hij en dat mag niet. Ik heb wel eens onder handen gehad waarbij ik de as van links/recht, boven/nabeneden kon bewegen. Deze zuigt uiteraard valse lucht. Dus Geen speling, net voldoende om vrij te kunnen draaien.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.