Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Wat hier eindigt gaat in dit topic verder. En eigenlijk gaat deze auto in de gelederen van CiFo nog veel verder terug. Lang voordat Waterman ons opbiechte dat hij vreemd ging met Mercedessen was hij naast onder andere de SM vaak in de weer met BMW’s. Zo ook deze E28 die zonder motor door Waterman is gekocht en weer compleet is gemaakt met als extra accesoires een op maat gemaakte intercooler. Niet alleen voor extra vermogen, maar ook omdat de koppen van deze motoren nogal eens de neiging hebben te scheuren. Indertijd was het uit de as laten herrijzen van zo’n stinkdiesel nog de moeite waard, want deze BMW met als datum eerste toelating 2 juli 1985 was toen belastingvrij. Inmiddels leven we in een tijd waarin je bovenop de standaard MRB 15% extra stinktoeslag gaat betalen. We tellen af naar 2 juli 2025, de datum dat deze BMW weer belastingvrij is. Als er in de tussenliggende vijf en een half jaar niets aan wet- en regelgeving veranderd tenminste…......Ijdele hoop? Wie weet. In de tussentijd hebben wij er in ieder geval lol in om tegen de trend in deze zeer drehfreudige machine in de vaart te houden.
Er is in de tussentijd in ieder geval genoeg werk aan de winkel. Om te beginnen was de accu helemaal dood, die is inmiddels vervangen door een verse Bosch.
En ook een basisbeurtje kon geen kwaad. Het luchtfilter had zijn beste tijd gehad, zat de olie er lang genoeg in en lekte hij wat olie langs de carterplug. Om te beginnen dus een nieuw luchtfilter, filter, olie en koperen ringetje voor de carterplug. Dat scheelt al heel wat al is de carterpanpakking ook aardig poreus. Er zit nog een kurken pakken tussen. Ik ben daar niet zo’n fan van dus ga het nu proberen met een papieren variant.
Verder ligt het apparaat niet bepaald snaarstrak op de weg, sterker nog, het is een dweil. MaartenH had ons al meegegeven dat er speling in de stuurinrichting rechts zat. Er zitten een stuk of 6 kogelgewrichten in de stuurinrichting van dit apparaat dus een goede diagnose is verstandig voor je maar lukraak dingen gaat vervangen. De stuurkogel rechtsbuiten bleek een heel erg stevige speling te hebben. Daar staat dus een nieuwe voor in bestelling. Dat dit een van de best bereikbare kogels is, is mooi meegenomen.
Daarnaast merk je dat de kont echt veel te ver en slap inveert. Daar hebben we dus nieuwe veren voor besteld, dit keer met een progressieve karakteristiek, wel zo handig als hij zwaar beladen is als er een kar achter hangt of hij zwaar beladen is. Qua dempers hebben we gekozen voor standaard exemplaren van Monroe. Niet bepaald exotisch, maar alles is beter dan de slappe hap die er nu onder hangt. Montage is relatief eenvoudig, maar altijd meer gedoe dan wisselen van een veerbol….. We gaan zien of het allemaal een beetje wil.
Cosmetisch is er veel werk aan de winkel. Daar gaan we in beperkte mate iets aan doen, eerder conserveren dan restaureren. We zoeken in ieder geval wel naar een minder lelijke achterbumper en ik ben ook wel van plan ‘m een keer zo goed mogelijk te poetsen.
Wat we er verder mee moeten? Geen idee, maar het is met schuifdak, heerlijk romige zescilinder en werkende Airco een hele leuke allrounder. Na de geplande klusjes mag er een verse APK op en dan kan hij in januari of februari de plek in de stalling innemen van mijn XM. Richting de zomer kan hij er dan weer uit en dan kan Max er lekker meet op vakantie, want daar is deze 5er een ideale metgezel voor.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gefeliciteerd met de aankoop!
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een flens voor een waterslang naar de radiateur voor op de kop lekte. Daar hebben we dus een nieuwe pakking voor gemaakt.
Met een beetje vloeibare pakking erbij zit dat zeker weer dicht.
We weten dat de distributieriem al tegen zijn termijn van 60K aan zit, maar na het loshalen van de kap schrokken we wel een beetje. Dus heb ik meteen maar een nieuwe riem en spanrol besteld, want hier wil je niet mee doorrijden. Bij Mister-Auto, is het toch nog een beetje PSA dus Citroën…...
Enfin, hij staat in goed gezelschap. Helemaal achteraan staat in heel veel losse delen onze 2cv…..
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
D-riem? Hij ziet er uit als een multiriem.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het is toch echt de distributieriem. (de achterkant ziet er uit als een multiriem, daar loopt de oliepomp op mee)
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ok. Nu zie ik inderdaad de tanden er achter.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Inderdaad! Weer wat geleerd
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Die distributie, dat was nog een heel mysterie. In eerste instantie hebben we ‘m maar eens helemaal vrij gemaakt zodat we goed konden zien wat er gebeurde.
Helaas was niet overduidelijk wat nu de reden van de beschadiging was. We hebben toen besloten de nieuwe riem er maar op te leggen, te tornen en te kijken wat er gebeurt.
Dat ging al bij de tweede keer tornen helemaal mis. De riem liep vanaf de dieselpomp te ver naar voren en sprong er dan beneden op de poulie van de oliepomp een groef naast.
Uiteindelijk eens op de tekeningen gekeken en gezien dat de dieselpomp op een aluminium steun op het blok is gemonteerd. We hadden het vermoeden dat deze krom zou kunnen zijn. Dat bleek gelukkig niet het geval, wel bleek deze met sleufgaten op het blok te zijn gemonteerd. Je kan ‘m dus uitlijnen! Hij stond maximaal de verkeerde kant op waardoor de buitenkant van het riemwiel te ver naar voren stak. We hebben de boel met een lange rei uitgelijnd en het lijkt te helpen. Ook na een aantal ritten ligt hij er nog prima op.
Uiteraard moest de pomptiming opnieuw worden afgesteld met meetklokje. MaartenH heeft daar nog even mee geholpen, want hij had ‘t al vaker gedaan en zelf lukt het niet om ‘m nauwkeurig afgesteld te krijgen. Het resultaat van de exacte afstelling is dat hij snel aanslaat en heel mooi rustig loopt.
Tijdens het afstellen van de pomp bleek ook een waterslang beschadigd die voor de distributie langs naar het thermostaathuis loopt. De mechanische ventilator had ‘m plaatselijk aardig afgeslepen:
Een paar dagen later en 28 euro armer kon ik een nieuwe slang bij de dealer ophalen:
Het volgende APK-punt was een stuurkogel rechtsbuiten met heel veel speling. Ik heb alleen een foto van de oude, de nieuwe Lemförder kogel glimt mooi onder de auto.
Toen waren de ashoezen en veren en schokdempers achter aan de beurt. Bij gasgeven of nemen van een bocht zakte de kont enorm in, het leek wel een amerikaanse sloep, vreselijk. Omdat we het allemaal een beetje budgetvriendelijk willen doen hebben we gekozen voor Monroe schokdempers en progressieve veren van Lesjöfors. De originele onderlegringen en toplagers waren nog prima dus die heb ik opnieuw gebruikt. Het is even meer werk dan een veerbol, maar met een paar goede veerspanners is het ook zo gepiept.
Een oude poot:
Een nieuwe poot en een as met nieuwe hoezen. Hier hebben we gekozen voor de goedkoopste hoezen die Autodoc kon leveren, ze zijn van JPS group. Ze maken een degelijkere indruk dan ik had verwacht voor 9 euro per stuk. Mooi compleet setje ook met zegerring, vet en degelijke klemmen.
En dan zit het er zo weer onder. Hier rechts:
En hier links:
De massakabel van accupool naar koets was ook aardig verrot. Daar heb ik dus ook maar even een nieuwe voor gemaakt. Helaas had ik alleen groene krimpkous in de juist maat. Nou ja, dat kan altijd later nog worden gecorrigeerd:
Omdat het lekker weer was heb ik het interieur ook maar wat uitgebaggerd met de extractor:
En omdat ik benieuwd was of er van de craquele lak nog iets te maken is heb ik een stukje dak gekleid en ingesmeerd met Poorboys Black Hole en een of andere wax. Het voelt in ieder geval een stuk gladder aan en de witte waas door de openbrekende blanke lak verdwijnt. Om de achteruitgang van de lak wat te remmen moeten we alle liggende delen maar doen.
Zo kan hij wel naar de APK. De Airco mag ook meteen weer gevuld worden, want die is door een zachtjes lekkend vulventiel wat koudemiddel verloren.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
O ja, hij staat inmiddels op de zomerwielen:
Ik kies ook soms voor het goedkoopste op autodoc, moet niet allemaal geld kosten maar wel in orde zijn.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het is een ingecalculeerd risico. De assen zijn aan beide uiteinden tegen een flens gebout. Als deze hoezen snel weer stuk zijn pak je de as er makkelijk weer tussenuit en monteren we iets beters.
Lucas schreef:
Uiteraard moest de pomptiming opnieuw worden afgesteld met meetklokje. MaartenH heeft daar nog even mee geholpen, want hij had ‘t al vaker gedaan en zelf lukt het niet om ‘m nauwkeurig afgesteld te krijgen. Het resultaat van de exacte afstelling is dat hij snel aanslaat en heel mooi rustig loopt.
Fijn om weer even naar dit stukje 6 cilinder muziek te kunnen luisteren.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De nieuwe veren en dempers achter waren een hele verbetering, maar bij de APK kwam toch aan het licht dat het draagarmrubber rechtsvoor niet zo best meer was. Het zijn Meyle HD draagarmen die helaas nogal eens worden aanbevolen, maar ik vind het echt troep van de ergste soort. De kogelgewrichten waren nog wel spelingsvrij dus we hebben alleen nieuwe Lemförder rubbers in de draagarmen geperst. Met dank aan de pers van MaartenH! Verder hebben we de Airco weer laten vullen. 1 van de ventielen lekte sinds de inbouw door MaartenH al een ietsiepietsie. Resultaat was dat van de 1000 gram koudemiddel nu nog 400 gram aanwezig was. Het matige ventiel is vervangen door een modern nieuw exemplaar en de airco is weer gevuld met 1000 gram. Ik vind de werking zeker voor zo’n oud systeem best indrukwekkend. Ook als het buiten behoorlijk warm is, is het in de auto snel heel behaaglijk.
Bij de APK is verder niets bijzonders aan het licht gekomen. De kentekenlampjes waren stuk, maar verder alles OK. We kunnen er weer 2 jaar legaal mee sturen en dat is dus wat we voorlopig ook aan doen. mAXipAXi gaat er de komende tijd recreatief in rijden.
De nieuwe draagarmrubbers in de armen:
En daarna natuurlijk uitlijnen:
E28 bumpers lijken wel van unobtanium gemaakt. In Finland vonden we voor 100 euro inclusief verzenden een net zo krom, maar in ieder geval minder roestig exemplaar als de oude achterbumper.
En laten we ook de nieuwe elektrische antenne van AliExpress niet vergeten! Het is tenslotten een low budget project! Slechts 18 euro en eerlijk gezegd niet veel gammeler dan een moderne Hirschmann.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ennnnn, verkocht aan de juiste liefhebber!