Bah. Het is domweg diepdroevige gesteld met de nep-rubbersoorten die vandaag de dag gemaakt worden. Op mijn eend in september nieuwe benzineslang gemonteerd en die is nu geheel poreus en open gebarsten, nog net niet tot op de kern. In september gekocht. Gelukkig ben ik nog lid vd Peugeotclub, in hun magazijn verkopen ze nu ethanolbestendige katoenomhulde benzineslang van hoge kwaliteit. En dat terwijl ik ethanolvrije benzine rijd…
En dan het vulpijprubber van de Mehari: 2 jaar oud, geheel open gescheurd. Nooit ethanolhoudende benzine langsgekomen. Domweg troep, Wel nieuwe toegestuurd gekregen.
Dus ik herken het: elk jaar ben je rubber onderdelen aan het vernieuwen. In jouw geval zeer arbeidsintensief, in mijn geval vrij simpel maar wel met risico pp brandgevaar.
Je zal maar denken: “Och die benzineslangen zijn pas een jaar oud, kan nog wel even….” Nee, dat zou een zeer naïeve gedachte zijn.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, er zit een nieuwe motorsteun in. De oude was best gaar.
Met de nieuwe steun erin ligt het torretje er weer in zoals het hoort. De rest gaan we wel weer zien in de loop van de tijd. Het scheelt in ieder geval enorm dat over het algemeen de steun aan de gemakkelijke kant stuk gaat.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Polyurethaan rubber wellicht een oplossing?. Of citroen met alweer de geest krijgen de motorsteunen te willen reproduceren. Voor diverse modellen wordt inmiddels weer het een en ander gereproduceerd door PSA. Oud rubber, ik zweer er bij ,beter goed gebruikt dan nieuwe pulp.
teveel citroenen
Ik ben nog steeds heel erg blij dat ik vele oude rubbers heb beward, na 50 jaar zijn ze nog steeds soepel!
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De rubbers die citroën vroeger gebruikte waren van wereldkwaliteit en kwamen bij Ets. Paulstra vandaan. Echt heel goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is zeker waar inderdaad. Eigenlijk alleen de rubber bundelbandjes en de mofjes van de ventilatiekokers gaan wel eens stuk bij het originele spul. Maar dat is dun. En dan ook 40+ jaar oud
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En de luchthoorn ook weer verhergerepareerd. Zo’n doet ‘t wel/doet ‘t niet verhaal, heel irritant. Met een beetje mazzel doen ze het nu weer een zomer lang goed. Alle stekkers schoongemaakt en waar nodig aangeknepen, relais inwendig schoongemaakt en aan de binnenkant een klein dotje kit op een scheurtje in de kap gezet (die zat in een gunstige positie om water te happen), de hoorns opnieuw afgesteld, de compressor gesmeerd… Kortom, de normale ‘revisie’.
Die hoorns zijn al ouwetjes en hoewel ze een schitterend geluid hebben (en hard!) zijn ze niet meer vreselijk betrouwbaar. Althans, de compressor heeft een beetje een eigen wil en de lage toon wil nog wel eens uit z’n afstelling draaien. Maar daar gaan we later wel een keer wat aan doen. Een klein drupje Loctite® blauw voor de lage toon en een goedkoop luchthoornsetje om de compressor uit te roven zou genoeg moeten zijn.
Ach, en waarschijnlijk komt het allemaal simpelweg omdat ik te weinig toeter en dat de boel dus teveel stil staat Kortom, niks om je druk om te maken maar wel iets om een keer wat versere spullen aan te spenderen om het ritueel van het hoorns herstellen wat minder vaak te laten voorkomen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En wéér geen luchthoorn
Deze keer dus de stuurkolom open gemaakt en de schakelaar een klein beetje naar achteren gedrukt. Nu kan het steeltje net wél bij de contacten komen. Die ongein is al eens eerder gebeurd… Maar goed, hij doet ‘t weer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het wordt hier saai, maar er is gelukkig weer iets stuk: de voorste hoogteregelaar lijkt gammel. Gisteren heb ik tegen het klapperen maar weer eens de uitlaatdemper verheropgehangen en bij het laten terugzakken uit de hoogste stand ging de voorkant van de auto met de hendel in de rijstand helemaal naar beneden. Dat was uiteindelijk alleen te corrigeren door de neus een eindje op te tillen en dan te laten vallen. Daarna kwam de boel meteen terug op normale hoogte. Die regelaar moet er maar eens uit dus.
Verder is er soms bij het optrekken in een bocht naar rechts een vreemd bijgeluid te horen. Dat blijkt dan ook meteen niet de rammelende uitlaat te zijn (want het is er nog). Wat pas echt vervelend is, is dat het geluid zich niet laat uitlokken zodat je ook gewoon niet kunt duidelijk maken wat ‘t is. Dus hoera, de komende weken staan in het teken van ‘is dit een duur geluid of niet’. Aandrijfas? Hangende rem? Differentieel? Motorsteun? Wiellager? Loopt er een band aan in de bocht? Ik weet het nog niet. Voordat je kunt luisteren waar het vandaan komt is het over en dan komt het niet meer terug ook. In ieder geval is de bakolie voor zover ik zo kan zien op peil en zitten de tripoïdes en wielen vast. Sja, nou ja, als het onderweg ineens echt stuk gaat weten we wél wat het dan was
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Niks erger dan intermitterende klachten. Het kan soms beter echt stuk gaan. Maar gelukkig blijf je bezig, je zou je eens gaan vervelen
Tja, het is nog geen Xantia…
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
In ieder geval is het bijgeluid nu wel duidelijk: de kort geleden vervangen motorsteun is naar de vanen. De boel ligt in rust al bijna ijzer op ijzer (op één of twee millimeter na). Nou ja, kwestie van sleuteltjes 22 en 26 en de boel een eind omhoog draaien. Dan gaat het voorlopig wel weer beter. Ik ga die steun natuurlijk wél weer gewoon helemaal tot het aller-uiterste opgebruiken want om er nou pakweg elke derde of vierde tank gas ook even een motorsteun in te proppen wordt me veel te dol. Zelfs al is dat tegenwoordig wel de harde werkelijkheid van het rijden in een DS. Nou ja, het scheelt alweer dat het dan op zich geen echt dure geluiden zijn en dat ‘t ook meer irritant dan gevaarlijk is.
Omdat het eigenlijk altijd de rechter steun is die in mekaar pleurt heb ik sterk de indruk dat het dooie gewicht van die motor niet eens een probleem is voor die steunen, maar het feit dat-ie daar in de hitte van het uitlaatspruitstuk zit en dat-ie bovendien onder last telkens in mekaar gedrukt wordt door de reactiekracht van de motor, dat is gewoon teveel van het goede. Waarmee je je dus ernstig moet afvragen of die ondingen wel op de goeie specificatie worden gemaakt (nou ja, dat weten we in feite natuurlijk al: niet dus).
Ik heb wel een alternatief op het oog, maar de vraag is of die dan niet te hard zijn. Zit er toch echt maar 1 ding op om daar achter te komen en dat is er een set van bestellen en ze gewoon proberen. Beter dan nu, met continu in elkaar zakkende steunen, is het natuurlijk ook al gauw. Wordt vast nog wel eens vervolgd.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Derk, het is niet per definitie de harde werkelijkheid van het rijden in een DS, maar de keiharde werkelijkheid van de ruk-kwaliteit van moderne rubbers. Ik heb op mijn Mehari rubber onderdelen gehad die al na 4 weken met 1 zonnig weekend tot poeder uiteen vielen.
Heb je wel een hitteschildje (zo’n rond stalen plaatje) op de rechter motorsteun zitten? Vrij belangrijk. Verder: bestel je volgende bij Jansen in Bennekom. Hij reviseert ze zelf, met door hem obv jarenlange ervaring selectief uitgezochte rubbers.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hitteschildje zit erop ja. Grappig genoeg had ik die bij de vorige steun vergeten en die steun was pas na een dik half jaar door gaan hangen (en heeft na opstellen nog een jaartje of anderhalf volgehouden). Deze is mét schildje binnen twee maanden door z’n hoefjes gegaan. Het is gewoon tinnef. Motorsteunen heb je vaker nodig dan motorolie! En als dat aan de rubbersoort ligt is dat leuk, maar dan gebruiken ze daar dus verkeerd spul voor. In een moderne auto zitten ook rubber motorsteunen en die worden wél 10+ jaar oud. Da’s gewoon geen excuus.
Wat misschien wél kan is dat ‘t gewoon niet genoeg mag kosten. Nou, wat mij persoonlijk betreft, als ik 3x de huidige prijs moet betalen voor motorsteunen waar ik vervolgens eerst eens gegarandeerd een jaar of 10, 15 geen omkijken meer naar heb wil ik ze vorige week in huis hebben. Het spul wat er nu voor geleverd wordt is aan alle kanten dermate belachelijk slecht dat je eigenlijk moet besluiten dat de DS-wereld zich bij gebrek aan alternatief keer op keer toch maar weer laat tillen. Dus.
Maar ik draai ‘m wel eerst omhoog, dat zal altijd wel een paar weken uitstel opleveren. Of niet en dan kan-ie in de kliko. Op een gegeven moment wen je eraan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, het blok ligt weer recht. En de motorsteun staat precies tot maximaal bovenaan afgesteld. Exact nul draadgangen over.
Nou ja, met een beetje mazzel heb ik er zo nog even een paar dagen wat aan. Wel meteen een nieuwe gaan regelen dus want deze leeft niet lang.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!