versleten ADALS kan voor dwalend gedrag zorgen, vooral te merken als je niet zelf rijdt. Het is zoiezo een goed idee om ze te vernieuwen. Slijten relatief snel.
Rogier 1975 schreef:Even uit het hoofd wat BX-historie in de familie opgraven:
Type 1 = hoekige bumpers, echt Citro-dash met “oog-snelheidsmeter”. Eenvoudigste diesel = BX 19D. Luxer was BX 19 TRD.
Type 2 = afgerondere bumper, “gewoon” dashboard met klokken, nog wel de oranje-rode-witte achterlichten. Eenvoudigste diesel wederom BX 19D. Luxer BX 19 TRD. Turbodiesel was BX TRD Turbo.
Type 3= facelift van Type2, met o.a. nieuwe (donkerrode en donkergrijze) achterlichten. Eenvoudigste diesel nu BX 19TD. Luxer BX 19 TZD. Turbodiesel BX TZD Turbo.
Ook bij de benzinemodellen ging het hier van TRS naar TZS, van TRI naar TZI, van E naar TE.Dacht ik, zo. Nog engere nerds die het nog beter in hun kop hebben?
Om hier nog even op terug te komen: Dit is dus een TD. De badge is van de kofferklep af, maar origineel stond hier dus: BX TD ?Dat heb ik namelijk nog nooit op een BX in het wild gezien.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ik denk dat er BX 19 TD stond:
https://www.autoweek.nl/auto/5005/citroen-bx-19-td/
Nu is carbase zeker niet altijd 100% correct. Iemand nog een folder van de BX type-3 liggen?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Hallo.
Mijn dynamo laadt niet meer, wat is de top3 van meest logische oorzaken? Massacontact, doorgesmolten kabels en snaar heb ik al gecheckt. Het is een nagelnieuwe dynamo.
Groeten Reisvlieg
Heeft ie wel gewerkt?
Heb je als controle de spanning gemeten als de motor draait en zo ja, hoe hoog was die?
Spanning met motor uit: 12.6 Volt
Spanning met motor aan: 12.6 Volt
Hij moet wel gewerkt hebben want ik rij er al een half jaar mee rond met lampen aan. Ik weet niet of de beste aller accu’s dat zouden kunnen faciliteren, dus ik neem aan dat ie wel bijgeladen werd
De kans is het grootst dat de spanningsregelaar op de dynamo het loodje heeft gelegd,
wat overigens wel vreemd is als er een nieuwe dynamo op zit.
Zit de nieuwe dynamo wel goed aangesloten? Niet echt ingewikkeld (2 draden) maargoed.
Ik zie inderdaad twee draden, een blauwe dunne en dan een andere hoofdkabel? Deze is trouwens ook best dun.
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Doet het accu lampje in het dashboard het nog wel???
Als die stuk is werkt de dynamo ook niet goed.
Dus als het lampje stuk is laadt de dynamo niet meer? Wat vreemd. Hij flikkerde laatst heel kort op.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Brandt het als je het contact aanzet?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, dat doet het
En gaat uit als de motor aanspringt ? Ik neem aan dat het zo is. Het korstondig flitsen zou op een mogelijk probleem in de alternator kunnen duiden, lees spanningsregelaar,borstelbrug en of sleepringen van de rotor.
Het controlelampje moet branden, want de voorbekrachtigingsstroom voor de rotor wordt via het controlelampje geleverd.
Zodra de alternator stroom levert wat het controlelampje door tegenstroom gedoofd.
Alternatortest kun je als volgt uitvoeren om te weten of de alternator goed op spanning komt en dus voldoende laadt:
Motor ca. 1500 t/m laten draaien,de grote verbuikers zoals verlichting, aanjager, achterruiverwarming,airco inschakelen,spanning aflezen aan de accupolen en wachten tot de spanning zich stabiliseert. Dan moet er ongeveer tussen 13,00V tot 13,50V spanning zijn. Dit is afhankeijk van de ladingstoestand van de accu en het merk alternator.
Bedankt voor de reacties tot dusver.
Het lampje gaat aan als ik het contact aanzet, en gaat inderdaad uit als de motor aanslaat. Af en toe flitst het lampje kort aan. Ik heb de spanning op de accu gemeten als de motor loopt (zonder grote gebruikers welliswaar) maar dan meet ik 12.6V, net als met de motor uit. Dus volgens mij laadt hij helemaal niet. Dat merk je ook wel, want de accu raakt leeg.
Kan het zijn dat de alternator door vaak herhaaldelijk lang doorstarten (probleempje met de brandstoftoevoer, ik weet het, het is niet goed om lang door te starten) kapot kan gaan?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee. Hij is uit zichzelf kapot gegaan. Ik hoop dat je garantie hebt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.