Hee gasten,
Ik heb eeb c uit 92 die beetje startproblemen heeft. Laatst de startmotor vervangen want relais kapot. Hoe dan ook moet ik hem heel erg doorstarten voordat ie aanslaat.
Is dat gewoon ouderdom (blok zweet ook nogal) of is er wat aan te doen?
Mzzl-p
(top zo’n c-forum trouwens! Zou wel leuk zijn als er ook een visa/c15/oldcit/etc. forum in werd opgenomen)
Ever felt the tork of a hemi? ever seen the face of the lord? Jesus built my hotrod…...
Er is wel degelijk een C15 forum (sub-forum eigenlijk, maar dat doetternietoe), dus daar heb ik je topic even heen gezet
Schijt aan originaliteit.
sorry; mij schele hond.
Ever felt the tork of a hemi? ever seen the face of the lord? Jesus built my hotrod…...
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: c15 d startprobs
knolleman schreef:Ik heb eeb c uit 92 die beetje startproblemen heeft. Laatst de startmotor vervangen want relais kapot. Hoe dan ook moet ik hem heel erg doorstarten voordat ie aanslaat.
Is dat gewoon ouderdom (blok zweet ook nogal) of is er wat aan te doen?
Blokken kunnen 4 ton mee mits goed onderhouden. Ik zou hem even laten checken door een dieselspecialist. Misschien injectoren wat slecht of gloeibougies versleten.
knolleman schreef:sorry; mij schele hond.
Geeftniet, daar zijn moderators voor
Schijt aan originaliteit.
Waarschijnlijk een gloeibougie die het heeft laten afweten.
Is eenvoudig te testen en te vervangen.
Dieter
C 15 D
Hoe test je dat dan?
Ever felt the tork of a hemi? ever seen the face of the lord? Jesus built my hotrod…...
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
draai de kaars eruit en sluit hem rechtstreeks op de accu aan.
gaat ie gloeien dan is ie goed. gaat ie niet gloeien dan is ie stuk.
pas op want hij wordt heel heet ( als ie et doet)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bijkomend: hij moet beginnen gloeien vanaf de punt naar achter toe. Gloeit hij enkel achteraan dan is hij ook voor de prullenbak…
Werk op een koude motor!
Dieter
Onderwerp even omhoog gegooid, ben hier nog steeds niet verder mee gekomen. Intussen zet ik de hele straat blauw als ik (doooor-)start.
Ik heb een poging gewaagd om de kaarzen te testen, maar voordat ik alle bende weg haal om er fatsoenlijk een pijpsleuteltje op te kunnen plaatsen heb ik de voeding van de gloeipluggen doorgemeten. Ze krijgen maar 10 volt, en de accu is gewoon in orde. Is dat te weinig, of zouden ze daarmee ook heet genoeg moeten worden?
Ever felt the tork of a hemi? ever seen the face of the lord? Jesus built my hotrod…...
Als je bij je accu 12 volt hebt, en bij je gloeikaarsen 10 volt zit klopt dat wel. Je kunt bij je kaarsen namelijk alleen maar meten als ze gloeien, en dan trekken ze stroom uit de accu, waardoor de spanning ietje indaalt. Persoonlijk test ik ze anders. Ik haal die draad los die langs alle kaarsen loopt, pak vervolgens mijn multimeter, en zet die in standje stroom (ampere) meten. Kijk goed of je een meter hebt die tot ongeveer 20 ampere kan, de meesten goedkoperen gaan tot 10 ampere. Hang een van de meetdraadjes aan de draad die vanaf je gloeirelais komt, en met de andere 1 voor 1 de gloeikaarsen bij langs. Eigenlijk heb je hiervoor een 2de persoon nodig die op commando even het contactsleuteltje omdraait…...Als een gloeikaars ongeveer 20 ampere ‘trekt’ is ie nog wel bruikbaar. Dit zegt trouwens niks voor hoelang nog. Neemt ie veel minder energie op, dan is ie naar zijn grootje.
Om een lang verhaal kort te maken, vervang ze gewoon, ze kosten geen drol, en vervangen kan nooit geen kwaad.
Test