Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik heb voor mijn DS een Wilco accu. Voor mijn Ami een VMF. Ze staan het hele jaar aan de druppelaar/trainer (van Dunlop en nog een ander action merk), Ongelofelijk maar waar: ze zijn beide meer dan 15 jaar oud en doen ze het nog steeds (ook op de accutestmeter leveren ze nog genoeg kracht onder belasting). Echte kwaliteits batterijen dus. Maar kennelijk zijn ze ook in de watten gelegd.
Mijn vraag is: welke ervaring hebben jullie met levensduur van accu’s? En hoe hou jij je accu up & running? Wat zijn do’s en wat zijn de don’ts? Wat is jouw tip.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Accu’s, vaak hebben we goede of slechte ervaringen , maar dat zijn steeds maar alleenstaande gevallen. Ikhad hele goede ervaringen met Varta, na ruim 8 jaar nog steeds bevredigend en daarom in de andere auto ook een varta. Maar deze stopte na bijna 2 jaar al…
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
In de Berlingo zit al bijna 7 jaar een turkse Mutlu accu, start elke ochtend, was het goedkoopst..
Daarvoor 9 jaar een Varta OEM.
In de japanner zit al 5 jaar een Coldax, deed het laatst in Oostenrijk nog prima.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Ja lijkt haast hoe goedkoper hoe beter. In de winter staan de mehari en de eend een tijd stil.
Maar starten lopen. Accu van mehari nu 7 jaar. Gooi accu pool altijd los als langer staat. Maar doe dat al jaren zo.
Druppel laders doe ik niet, blijft kleine kans op brand. Ik zou zn action ding helemaal niet doen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Laders van de action kun je alleen gebruiken als je in de buurt blijft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als de auto langer stil staat neem ik altijd de minpool eraf en sluit ik een elektronisch geregelde acculader van ALDI aan icm met een geschakelde tijdklok. Laat de lader per dag 1 uur laden , doek ik al jaren zo, accu blijft geladen en dit apparaat is bij mij tot op heden niet in de fik gegaan.Met een lader van Action heb ik geen ervaring.
En wat levensduur aangaat is mij ervaring dat een zeer bekend merk geen absolute garantie is voor een langere levensduur in vergelijking met een veel lager geprijsde accu van een onbekend merk. Is deels denk ik meer of minder geluk hebben.
Die Dunlop zooi van de action of big bazar heeft volgens mij niets met de echte dunlop te maken, kocht laatst die shampoo, wat een rommel, heb je achteraf een hele matte waas over je auto, druppellader zou ik al helemaal niet betrouwen.
Heb zelf een accu opgeblazen met een optimate druppellader. waarschijnlijk een cel defect, geen idee, gelukkig waren we in de buurt of heel de auto brand af.
Welk merk speelt minder rol dan dat je de juiste van zwaarte en type neemt
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Met accu’s zeer verschillend ervaringen. Heb ze aan een druppellader staan, maar desondanks zie ik toch bij het testen met de ouderwetse “broodrooster” accutester, dat ze toch echt achteruitgaan. Wat mij bij de druppelladers opvalt dat er geen zekering in zit. Ik heb zelf een zwevende zekering (2 A) in de +-draad gemonteerd. Geen idee of het echt soulaas biedt als er sluiting ontstaat, maar het geeft in ieder geval een beter gevoel.
teveel citroenen
Wat accu’s betreft heb ik goede ervaringen met de Bosch silver, zit nu al 10 jaar in de Jag en een jaar of acht in de 206 en wat laders betreft: ik heb een Optimate continu op een van de motoren staan en drie van die Dunlop ladertjes op twee auto’s en een motor, al jaren en dat gaat prima. Ze komen ook goed door de testen.
En dan heb ik nog een ‘gewone’ lader die ik af en toe gebruik op de 6 volt van een 63 jaar oude motor en ik heb laatst een intelligente lader gekocht bij de Lidl. Die kan ingesteld worden op diverse types accu, kan snelladen, normaal laden, druppelladen en je kunt er een auto mee starten als de accu te zwak is.
Je mag dan 5 seconden starten en dan moet hij een paar minuten koelen. Hij geeft ook de spanning weer en hoever de accu is geladen in procenten. En dat voor vier tientjes.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
In de herfst parkeer in mijn auto’s in de stalling, van het voorjaar start ik ze zonder enig probleem. IK haal zelfs mijn accu klemmen nooit los. Ik gebruik nooit een lader, hoogstens voor een goede accu die permanent buiten de auto staat. Alle accu’s die ik heb gaan minimaal 10 jaar mee. Ik let nooit zo op het merk, ik koop ze wel bij een goede winkel.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi