Het is mij opgevallen dat de kop van de schokdemper/veerpoot in de motorruimte een zekere speling links/rechts heeft voordat deze wordt vastgezet.
Wat is het doel van deze speling?
Kan het verplaatsen het kraken van de veerpoot bij drempels opheffen? Of is daar de enige remedie (regelmatig) schoonmaken en insmeren met siliconenvet?
Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stel je daarmee niet het camber in van je wiel?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij wel.
En met het kraken heeft dat niets te maken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Over welk automodel gaat dit? C3 Pluriel?
Yep, C3 Pluriel.
Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus
Normaal zit daar geen speling op toch? Je hebt op een bepaalde plaats een pen die door een gaatje moet!
Het kraken wordt meestal veroorzaakt doordat de “bus” uitgesleten is in de veerpootschotel…
Camber kun je zelfs niet afstellen bij een C3 Pluriel
Ik heb de boel (nog) niet losgehad, maar het lijkt erop dat het gat niet rond maar gerekt is waardoor je de kop zo`n 30mm in de breedte zou kunnen verschuiven, ten opzichte van de lengteas van de auto dus.
Het zit vast maar kan dus in verschillende traploze posities worden aangedraaid.
Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus
Het gat is idd niet rond maar gerekt. Nee, slechts één positie is correct!!
samengevat: niet aan rotzooien?
Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus
Er is slecht één correcte positie als je kijkt naar de afbeelding en er zit ook een metalen pen, kijk maar eens op jouw auto!
Samengevat: als je de auto met de motorkap open min of meer uit de vering heft en je ziet dat er veel speling opzit, dan is bovenstaand onderdeel versleten!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2072028/
Bij het kraken van de voorveerpoten dienen de volgende onderdelen vervangen te worden:
. rubber steunschijf
. veerpootlager
. adapterring tussen veer en lager
En gewoon weer op dezelfde plek vastzetten waar het gezeten heeft.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986