Hallo ik ben niels en ik heb een beetje dom gedaan
nl een c35 gekocht van 6m lang.
DE vorige eigenaar had de pompe hydroliek maar uit elkaar gehaald en het staafje voor de aandrijfing weg gemaakt
Alles met behulp van een ander staafje weer in elkaar gezet geen druk op het systeem
toen ik het ondtbrekende kogeltje in de drukregelaar had gedaan joepie remmen
nu is mijn vraag hoe ontlucht ik het systeem
ik heb de remklauwen al ontlucht
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
gefeliciteerd met je aankoop!
Als je de remmen al hebt ontlucht (met de systeem druk neem ik aan) dan ben je er eigenlijk al wel.
Afhankelijk van het bouwjaar en waar de bus ooit is verkocht zitten er meer of minder voorzieningen op (extra bollen, by-pass ventielen etc.). Eigenlijk ontlucht het systeem zichzelf als je de klauwen ontlucht. Het lastigste is de LHM toevoer naar de pomp maar dat valt bij deze bussen enorm mee, in vergelijking met b.v. een CX, doordat het LHM reservoir zoveel hoger is geplaatst dan de pomp zelf.
Er is een link naar een pdf van het werkplaats handboek op dit forum, even “zoeken in dit forum”
waar rook is, is…
LHM only!
vr bedankt nu weet ik zeker dat de voorraad bollen leeg zijn
nl als ik rem gebeurt er even niks en dan remt de c35 en gaat het lampje lage druk remcysteem?? branden
De auto is van het bouwjaar 12-01-1982
gr Niels
De voorraadbollen kun je grofweg testen: als je de rem intrapt direct nadat je de motor uitzet en er is geen remdruk, dan zijn de bollen volledig leeg. Als je een paar keer kunt remmen , zijn ze aan vullen/vervanging toe.
Bij jou vermoed ik dat er nog lucht in het systeem zit. oms maakt het uit in welke de remdrukverdeler staat bij het ontluchten.
ok ga ik proberen
zit er verschil tussen de twee bollen
en kun je cx of bx v bollen gebruiken
vr gr niels
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
beide voorraad bollen (op versnellings bak en op schutbord) kan je vervangen door de “standaard” gelaste accumulator bol voor LHM die elke hydro-mechanische citroën heeft, dus van latere DS tot aan laatste Xantia toe
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Dit zijn dus bollen zonder demper klep in de basis, je kan geen veerbollen gebruiken (tenzij je ze aanpast door het demperelement eruit te halen en druk aan te passen).
De grotere bollen van 600cm³ van de XM (meen ik?) zou je ook kunnen gebruiken op de versnellingsbak, ik weet niet of er genoeg “rek” in de leidingen zit en genoeg ruimte is onder de “motorkap"op het schutbord voor een grotere bol daar.
waar rook is, is…
LHM only!
bedankt voor de info
past een benzine aandrijf as op een diesel
vr gr Niels
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik verwacht dat de aandrijfassen gelijk zijn.
Je zegt dat je 6m C35 hebt gekocht. Gefeliciteerd. Ben eigenlijk wel benieuwd naar een plaatje, de standaard bussen zijn 5m dus ben nieuwsgierig waar de verlenging zit.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Joost heeft gelijk: alle aandrijfassen voor C35 en Fiat 242 zijn hetzelfde
waar rook is, is…
LHM only!
De verlenging zit tussen de wielen wat de draaicirkel nogal groot maakt.
Er staat gelukkig een sloop benzine c35 bij de plaatselijke garage waar ik gratis alles wat ik nodig heb mag afhalen
Ik heb geprobeerd een foto bij te voegen lukt nog niet echt of duurt dit even voor dat deze op het forum staat??
ik heb de (moter uit)remtest gedaan en heb nog even remdruk maar zeer kort
vr gr Niels
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dan is het tijd voor twee nieuwe bolletjes. En de verlenging tussen de wielen geeft lekker veel ruimte, maar je krijgt inderdaad een flinke draaicirkel. Ik pak heel soms met het rechter achterwiel een stoeprandje als ik niet oplet, dat zal bij jouw bus nog wat erger zijn.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Als je bijna gratis onderdelen van de sloop bus mag halen zou er even een hele goed afspraak met ze over maken en alle wielophanging en rem delen en hydrauliek er netjes afhalen (rem ventiel, veiligheidsventiel, nood-remdruk klep voorraad bol met bevestiging op schutbord). Een stuurhuis kan ook nuttig zijn (alleen al als de rubber hoezen nog heel zijn).
Er zijn er niet zoveel meer “in het wild”.
Let op houd ook een paar wielbouten in reserve: die voor de linkerwielen met de ring/groef op/in de kop hebben linkse schroefdraad (dus met de klok mee = losdraaien), maar dat had je misschien al ontdekt?
succes!
waar rook is, is…
LHM only!