Ja, dat weet ik. Ik dacht eerst nog dat het lager te strak of te ver in de naaf was geperst, maar dat kan niet. Bovendien is dit door een ouderwetse Citroen garage gedaan. Ik mag aannemen dat zij dit goed doen.
lagers die zouden moeten inlopen is onzin.
Je schrijft dat het lager nieuw uit de doos al zwaar liep.
Nou kan ik niet helemaal beoordelen wat jij zwaar lopen noemt, maar je moet hem echt met je vingers kunnen draaien.
Als dat niet of niet goed lukte was het nieuwe lager gewoon niet ok.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Een nieuw lager moet je met de hand kunnen draaien maar zal nooit soepel draaien of er zit geen lagervet in.
Ik zou toch eens naar de oorzaak van het warmlopen kijken. Als je lager er echt voor zorgt dat je hele fusieblok etc warm wordt dan wordt er behoorlijk veel energie geproduceerd om het maar zo te zeggen. Daar kan z’n lager slecht tegen: Door de hitte is het vet zo verdwenen omdat dit er heet gewoon uitloopt daarna loopt je lager blauw aan en dan is het einde actie.
Dus open halen en controleren ?
Een nieuw lager moet vooral “soepel” draaien zonder schokken, dat je er geen “slinger” aan kunt geven is normaal.
Misschien kun je voelen of je aandrijfas ook warm wordt: Als je lager de oorzaak is wordt je aandrijfas ook heet denk ik zo, als je remmen aanlopen duurt dat wel even.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zie hier een aantal keren het woord “geperst” langskomen.
Toen ik bij een smalspoor het lager verving zat dat gewoon passend in een kraag en met 6 inbusboutjes vast.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Klopt Jan.
Maar daar persen ze het lager weer uit.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ok. Maar toen ik een nieuwe kocht was dat inclusief die ring met 6 gaatjes.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
heeft iemand fotos hoe je het wiellager uitelkaar moet persen??
mvg, joost
Het lager zelf is zo uit elkaar te nemen: als je het uit de doos pakt valt ‘ie uit elkaar als je hem niet ondersteunt.
Het lager zit op een asstap geperst en díe zit met 6 boutjes aan het fuseeblok vast.
Vroegàh kon je deze als een onderdeel kopen (makkelijk!) maar alle NOS SKF lagers die ik gekocht hebben waren alleen het lager zelf.
Deze zaten in convserveringsvet (dus alleen om corrosie tegen te gaan). Dat vet moet eraf, en wiellagervet moet erin. Dat conserveringsvet draait wel wat stroever.
Ik zal even opzoeken hoe ik het lager eraf gekregen heb. Wat ik me kan herinneren is dat één lager schaal op de asstap blijft zitten bij uit elkaar trekken. Deze kan je verwijderen met een goede mestrekker, of als je de boel toch gaat vervangen: diagonaal inslijpen en met de beitel splitsen. Dan komt ‘ie er zo af.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zo heb ik het gedaan klik. Geen plaatje, wel een beschrijving.
Toch zou ik nog even goed zoeken naar de oorzaak van het warm lopen van het lager. Je zou de astap met lager links en rechts kunnen wisselen, dan hoef je niets te persen. Als dat ene wiel nog steeds warmloopt, zit het toch in de schijf / blokken / handrem. Wordt de ander warm, dan zit het in je lager.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ik heb geen lager dat warm loopt hoor , had alleen ff een vraag hoe te splitsen ..
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Hierbij mijn ervaringen met het voorwiellager
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213124/P750/#2070845
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@Niels: niet de astap, maar de buitenring zit met 6 boutjes aan het fuseeblok.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De astap en de buitenring zijn bij mijn weten één onderdeel.
edit:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!