Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Hallo allemaal ,
heb een heel raar probleem met de Xantia 1900 Diesel .
Wagen heeft er juist 333.333 km opzitten en nu heeft hij vorige week twee keer ” kuren ” gekregen .
Na een rit van ongeveer 70 km ( Zandhoven - Gent ) en op de terugrit gisteravond begint hij slecht te trekken ; gaat nog maar 80 km/u , witte rook uit de uitlaat heel onregelmatig toerental en valt bijna stil bij ontkoppelen .
Na enige tijd , nodig om olie en waterpeil te controleren alles OK en rijdt hij weer normaal verder .
Zopas een proefrit van 50 km gemaakt en alles blijft perfect .
Drukmeting op het koelcirquit geeft ook niets aan .
Verstuivers en pomp zijn nog nooit gecontroleerd .
Iemand enige ervaring met deze verschijnselen ????
dank , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Ligt er een DW8 motor in die auto?
Ik heb precies dezelfde klachten gehad met mijn Peugeot Partner. (Met DW8)
Kijk hier eens:
Het lijkt over geratel te gaan, maar lees even verder.
Groet, Rob
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Hoi ,
dank voor de snelle reactie !!
Mijn wagen heeft nog een volledig mechanische dieselpomp ( bouwjaar 1994 ) 10CU9D MOTOR, dus dat kan het niet zijn .
Dank , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Oke, dan kan dat het inderdaad niet zijn.
fftopic
Leuk wagenparkje heb je daar…
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
langevelsloo schreef:Ligt er een DW8 motor in die auto?
In de Xantia heeft nooit een DW8 moter gezeten, men was toen gestopt met de 1.9D in de Xantia.
De laatste keer dat ik een dergelijk probleem had, zat er een scheur in één van de leidingen naar de verstuivers.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gevonden centrifugaalregeling in de pomp blijft ” soms ” hangen , pomp was inwendig aan het uitlopen met minieme metaalschilfertjes onderin de dieselfilter tot gevolg.
Even stillegen of een tik op de pomp en alles was weer “even ” goed .
Na wel wat speurwerk een tweedehands Lucas pomp gevonden bij Jan van Gompel in Eindhoven voor een zeer redelijke prijs .
Laten monteren en afstellen en nu kunnen we weer rustig verder dieselen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Na twee keer een halve dag proefrijden heb ik het de eerste keer zelf kunnen ondervinden .
Dan de hele ronde , brandstofslangen controleren , filter vervangen ,compressie gemeten , klepspeling controleren , injecteurs laten testen en vernieuwen ( 330.000km ).
Na alles terug gemonteerd te hebben had hij ineens “het” probleem , tik op de pomp gegeven en plots was het gedaan .
Dus als al de rest ok is en het ophoud met een tik op de pomp was er een ernstig vermoeden wie de dader was .
Na wat rondbellen voor de prijs van een pomp testen of reviseren ( niet te betalen ), de hint gekregen dat de centrifugaal regeling wel eens zou kunnen haperen.
Nogmaals de brandstoffilter opengedaan en daar zag ik met een zaklamp kleine glinsteringen .
Dan twee dagen op zoek naar de juiste en betaalbare pomp , ritje Eindhoven en wagen binnengebracht bij mijn garage om deze te vervangen .
Alles samen wel een klus van bijna 1000 Euro .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:Alles samen wel een klus van bijna 1000 Euro .
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Juist even uitgeteld :
occasie pomp : 175€
Injecteurs vervangen : 240€
Dist riem via garage : 66€
Dichtingen allerlei : 60€
Werkloon garage : 350€
Totaal : 891 €
Voor de proefritten ( 200 km ) moest pa natuurlijk weer eerst langs de pomp passeren
Al mijn tijd niet meegerekend ......... ( even drie uur verletten op het werk om pomp op te halen )
Tuurlijk zitten we nu weer goed voor minstens honderdduizend kilometers.
Was de eerste echte kost buiten onderhoud sinds aanschaf 5 jaar geleden met 160.000 Km
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:Juist even uitgeteld :
occasie pomp : 175€
Injecteurs vervangen : 240€
Dist riem via garage : 66€
Dichtingen allerlei : 60€
Werkloon garage : 350€Totaal : 891 €
Ah, nu is het me wat duidelijker
Ik meende dat alleen die brandstofpomp je tegen de 1000 euro moest kosten ops: .....maar nu ik dit staatje zo zie, ziet het er redelijk uit.
Pomp zelf voor 175 euro is geen gekke prijs hoor.
wbogaerts schreef:Juist even uitgeteld :
occasie pomp : 175€
Injecteurs vervangen : 240€
Dist riem via garage : 66€
Dichtingen allerlei : 60€
Werkloon garage : 350€
Gezien het werk dat is gedaan door de garage, kunnen we hier in NL alleen maar dromen van het werkloon dat je noemt
Maar goed, toch mooi dat het gefixt is en dat je Xantia nu weer vrolijk snort