Beste allemaal,
Ik ben bezig met de DS van mijn schoonvader die 15 jaar heeft stil gestaan. Na wat roestigheden weg te hebben gewerkt, ben ik vandaag begonnen aan de technische kant. Zelf ken ik niet veel van de DS, hopelijk kunnen jullie mij maar voornamelijk mijn a-technische schoonpa helpen!
Op dit moment loopt de godin niet zo lekker. Ze hort, stoot, valt uit bij stationair koude motor en geeft af en toe backfires voornamelijk bij koude motor. Naarmate de motor warmer wordt loopt ze stationair (volgens mij) best goed. Maar ook met warme motor valt er niet mee te rijden.
Als ik de carburateur inkijk met lopende motor (natuurlijk niet met mijn hoofd erboven, maar met de telefoon) dan spuit ie wel fatsoenlijk wat benzine in, ook wanneer ik de gasklep open gooi. Gasklep aan de buitenzijde doet helemaal niks(?)
Ik weet niet eens waar die 2e voor dient!? Ik ken dit niet van mijn vorige Alfa.
Zelf denk ik dat het aan de ontsteking ligt. Maar waar verder te beginnen?
Problemen zijn begonnen nadat de DS APK heeft gekregen, daarvoor liep ze goed.
Vervangen zijn:
Bobine, bougies, verdelerkap, benzinefilter
Ik moet de juiste kabels nog bestellen.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Verder is de uitlaat afgelopen dagen slecht geworden, de dynamo geeft maar 12,55, pakking carburateur is lek en ik denk dat het luchtfilter ook wel gereinigd mag worden.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat klinkt als een flink klusje alles bijeen. Staat de ontsteking goed?
En de tweede gasklep gaat pas open als het gaspedaal ver wordt ingetrapt (je kunt de extra weerstand voelen in het gaspedaal), bijvoorbeeld bij een inhaalactie. Onder normale omstandigheden doet die niet mee.
Hoe kan ik dat (snel) checken? Is daar al een topic van?
Behoorlijke klus. Gelukkig zie ik geen lekkage in de hydraulische leidingen. Lekzakjes achter zijn wel slecht. Maarja, 15 jaar niet fatsoenlijk gereden, dus er zal nog wel veel meer aankomen.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat is inderdaad hier al wel besproken, maar dat wordt even zoeken. De basisstelling gaat als ik het me goed herinner met een pen (boortje van de juiste dikte) in een gat van het vliegwiel.
Ga je er zelf in rijden als het allemaal weer werkt?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In welke regio woon je? Misschien kan een forumlid komen kijken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
break23m schreef:Dat is inderdaad hier al wel besproken, maar dat wordt even zoeken. De basisstelling gaat als ik het me goed herinner met een pen (boortje van de juiste dikte) in een gat van het vliegwiel.
Ga je er zelf in rijden als het allemaal weer werkt?
Dan ga ik op zoek!
Ik zal er vast en zeker een aantal keer mee gaan rijden. maar hij ks van mijn schoonvader
jantje1948 schreef:In welke regio woon je? Misschien kan een forumlid komen kijken.
Vroomshoop, tussen almelo en hardenberg.
In wierden zit bonthond hoorde ik. Als ik er niet uit kom, bremgen we haar waarschijnlijk daar naar toe of naar valthermont.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Eenvoudige check: Zitten de bougiekabels in de juiste volgorde op de verdelerkap?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Klink inderdaad als een ontstekings probleem: contactpuntjes op tijd cq niet ingebrand ? condensator v/d ontsteking goed ? Brandstof in de tank nog goed ? -> zat er rotzooi in het oude filter ? Bougiekabels en rotor in orde ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Eerst kleppen stellen
Dan ontsteking goed afstellen
Dan carburateur loshalen en schoonmaken. Beginnen met het schoonmaken van je benzinefiltertje in je carburateur
Alle info die je nodig hebt is hier; https://sites.google.com/site/citroenpublicationslist/
specifiek voor LHM DS; https://www.dropbox.com/sh/tv0b25gpmd5ux8e/AAAhvSwJoeCeptJM3g7TENBQa
Van ontsteking en kleppen stellen is een film van DS-TT.
Kijk in het film overzicht:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231736/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Stef Sep schreef:
Dan carburateur loshalen en schoonmaken. Beginnen met het schoonmaken van je benzinefiltertje in je carburateur
Als het vrij plotseling ontstaan is en de auto heeft 15 jaar stilgestaan zou het zomaar een brandstofprobleem kunnen zijn.
Filtertje inderdaad, deksel van de carburateur eraf en sproeiers doorblazen.
De tweede poort gaat open bij meer dan half gas, maar het kan zijn dat er een stangetje ontbreekt.
Dan gaat ie niet open en mis je vermogen.
Dat stotteren zal daar denk ik niet van komen, want het mengsel wordt geregeld door het vacuum bij open gaan van de tweede gasklep.
Waarschijnlijk idd een brandstofprobleem, is de tank schoongemaakt of de resterende benzine afgetapt , oude benzine verdampt deels na 15 jaar en dan blijft er een ingedikt restant achter, doe je er nieuwe benzine bij dan vermengt zich dat.
Vincent92 schreef:Beste allemaal,
Problemen zijn begonnen nadat de DS APK heeft gekregen, daarvoor liep ze goed.Vervangen zijn:
Bobine, bougies, verdelerkap, benzinefilter
Voor de APK geen problemen ? Dus hij liep goed na 15 jaar winterslaap ?
Dan zou ik denken aan:
- verkeerde bougies ( verkeerde warmtegraad) Ik zou tegenwoordig altijd 1 graad warmere bougies nemen ivm met moderne benzine.
- bobine met of zonder voorschakelweerstand ?
Vuil in de tank komt ook vaak voor, maar dat zie je snel aan een vuil benzinefilter, tenzij je pomp niet genoeg pompt door vuil op het aanzuigfilter. Kijk eens in de tank ? Zie je teer/zmarte smurrie etc, dan kun je aan de schoonmaak.
To err is human, not to err is divine.
Klachten doen mij ook denken aan een defecte condensator (zit bij de verdeler).
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Ik heb dit ook gehad , alles geprobeerd, en uiteindelijk lag het aan de elektrode afstand van de bougies.
Afstand was veel te groot en onder druk vonkt hij niet goed.
Teruggezet naar 0,6 mm . En weer geweldig.
Dus: kost niks ‘ begin daar eerst is mee