C3 1.4 8v 2002 start soms niet
Ligne prestige
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-09-2018

Gepost: 26 april 2020 02:08 PM

Beste leden,

Ik lees al jaren met plezier op dit forum mee maar tot nu toe nog nooit zelf wat gepost. Hier thuis staan een XM, C5 en C3. Nu heeft de C3 sinds een tijdje een merkwaardig probleem:

Bij het maken van een paar korte ritjes achter elkaar, waarbij de auto in de zon warm heeft kunnen worden, wil die niet starten. Dat wil zeggen: de startmotor draait dan niet rond en het motorstoringslampje gaat branden. Door vervolgens de auto op slot te doen en weer te ontgrendelen, of opnieuw de sleutel om te draaien slaat ie weer aan en gaat het motorstoringslampje uit. De sleutel opnieuw omdraaien is niet altijd de oplossing. Soms biedt een paar keer opnieuw omdraaien geen soelaas en start ie pas wanneer je de auto op slot doet en weer ontgrendeld. Een lastig probleem, want ik heb het zelf nog niet kunnen reproduceren (ben niet zelf degene die in de C3 rijdt) en bij uitlezen zijn er ook geen storingscodes te vinden. Hij heeft een weekje bij onze monteur gestaan maar ook die heeft het probleem niet kunnen reproduceren en geen foutcodes gevonden.

Heeft iemand een idee wat het probleem is of waar ik moet beginnen met zoeken?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3704
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 april 2020 02:32 PM
  [ # 1 ]

Anti diefstel beveiliging geeft de motor niet vrij. Dat werkt met een transponder en een ontvanger. Begin met de batterij in de sleutel.
Als je motor sturingslampje aan gaat dan moet er een fout zijn die je met een lexia/diagbox kunt vinden, maar vaak niet met een universele OBDII lezer. Maar je motorlampje gaat ook aan als je contact aan zet en als de motor niet start gaat ie niet uit, dat is geen fout, dus geen foutcode.
Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Ligne prestige
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-09-2018

Gepost: 26 april 2020 04:25 PM
  [ # 2 ]

Grrrr, nu hoor ik net van de berijdster dat de startmotor wél ronddraait wanneer de startproblemen zich voordoen… Iets van heel andere aard dus. Oplossing moeten we dus denk ik zoeken bij de inspuiting, ontsteking en luchtaanvoer? Nu weet ik dat de stappenmotor niet helemaal goed meer functioneert, aangezien de motor stationair wat onregelmatig loopt. In een C3 is dit een elektronische variant en één geheel met het gasklephuis. Stappenmotor kan ik daarom dus niet simpelweg even schoonmaken. Zou dit de oorzaak van het probleem kunnen zijn en vervanging ervan de oplossing? Bij koude motor start die wel altijd in één keer.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3704
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 april 2020 06:26 PM
  [ # 3 ]

Dan wordt de zoekradius wel erg groot. Maar het lijkt wel een temperatuur probleem te zijn dat na enige tijd weggaat.
uitlezen: Is dat met een OBDII of met een Diagbox: Die laatste ziet veel meer, kan “dieper” in de auto kijken.
Maar begin eens bij de basis: Als je garage dat al niet heeft gedaan, navragen toont interesse.
- Ontsteking: Waanneer zijn de bougies de laatste keer vervangen? En hoe zit het met de bobines.
- Brandstof verzorging: Hoor je de benzinepomp lopen als hij niet wil starten ?
- Electrische storing?
Spannignverzorging: Welke accuspanning meet je ? Bij stilstaande motor en bij draaiende motor. ( Als je warm start heeft je motor meer compressie en dan moet de startmotor harder werken, “trekt meer stroom” en dan zakt je accuspanning. Beneden een bepaald niveau zegt de electronica dan “wij doen niet meer mee”.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 april 2020 06:42 PM
  [ # 4 ]

Meet de accuspanning maar eens tijdens het starten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Ligne prestige
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-09-2018

Gepost: 27 april 2020 11:33 AM
  [ # 5 ]

Ik weet niet precies wat voor scanner de monteur heeft, maar ik verwacht geen DiagBox. Het is in ieder geval wel een heel uitgebreide scanner, maar ik zal het hem eens vragen.

Bougies heb ik nog geen jaar geleden vervangen (juni 2019). Staat van de bobines durf ik niet te zeggen. Omdat ik het probleem nog niet heb kunnen simuleren weet ik niet of de brandstofpomp wel loopt. Hoe klinkt een draaiende brandstofpomp ook al weer?

Ik heb net de accuspanning doorgemeten bij een koude motor:
- Motor uit: 11,94 tot 12,20 V (werd hoger naarmate ik het vaker meette)
- Motor aan: minimaal gemeten waarde 10,13 V gedurende het starten. Bij stationair lopen ruim 14 V

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3704
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 april 2020 11:43 AM
  [ # 6 ]

11.9 volt wil zeggen 40% geladen en 12.2 volt 60 % geladen. Dat is redelijk weinig na een lange rit, maar na een paar stadsritten kan dat makkelijk gebeuren. Ik zou de accu eens een paar uur aan een acculader hangen.
10.13 volt is OK om te starten, maar “die moderne electronica” is wel gevoelig voor te weinig spanning, dan werkt het niet goed.
Een brandstofpomp zoemt lichtjes, en zit in de benzinetank onder de achterbank. Als je het contact aanzet zonder te starten moet je hem 3-5 seconden horen zoemen. Als je start hoor je hem vaak niet meer door het motorgeluid etc.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 april 2020 05:04 PM
  [ # 7 ]

Ik ga voor een brakke accu, 10,1 V tijdens starten is te laag voor de elektronica.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Ligne prestige
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-09-2018

Gepost: 27 april 2020 09:38 PM
  [ # 8 ]

Ik zal morgen de accu eens een paar uurtjes aan de oplader hangen, kijken of dat helpt. Misschien ook bij warm weer de accu even omwisselen met die van een andere auto. Ik verwacht echter dat de startproblemen door het koelere weer deze week niet zullen optreden. Mocht ik meer te weten komen dan meld ik me weer. Ik ga ook blijven proberen het startprobleem zelf te simuleren, dan kan ik op alle factoren letten. Nog een vraagje: zou met een slechte accu de startmotor bij niet willen starten niet steeds langzamer moeten gaan ronddraaien? Of treedt dat pas op bij een nog lagere spanning?
Bedankt voor de reacties! (nu herinner ik me inderdaad weer het gezoem van een brandstofpomp)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3704
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 april 2020 10:08 PM
  [ # 9 ]

De startmotor is niet het probleem maar de electronica: Je kunt een auto met veel electronica niet starten op de laatste zucht van de accu. ( Maar aanduwen of aanslepen gaat dan vaak beter ).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 april 2020 11:00 PM
  [ # 10 ]

Je kan bij een garage de accu op restcapaciteit laten meten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Ligne prestige
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 17-09-2018

Gepost: 05 mei 2020 09:46 PM
  [ # 11 ]

Vanmiddag de auto laten uitlezen bij een officiële Citroën dealer. Ze konden geen foutmeldingen of andere storingen vinden. Monteur zei dat de restcapaciteit van de accu wel wat aan de lage kant was. Hij dacht zelf dat het niet aan de accu ligt, maar aan een soms haperende verbinding tussen transponder in de sleutel en de computer van de auto. Ik zet sowieso even een nieuw batterijtje in de sleutel. Zojuist weer een eind mee gereden en dat verliep vlekkeloos. Zou het dan toch de accu zijn?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 mei 2020 09:49 PM
  [ # 12 ]

Het batterijtje heeft totaal geen functie v.w.b. de startblokkering.
Is alleen maar voor de centrale vergrendeling.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook