1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Horten, stoten, uitvallen en backfire DS23 carburateur ‘74
Vincent92
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-04-2020

Gepost: 26 april 2020 08:52 PM

Beste allemaal,

Ik ben bezig met de DS van mijn schoonvader die 15 jaar heeft stil gestaan. Na wat roestigheden weg te hebben gewerkt, ben ik vandaag begonnen aan de technische kant. Zelf ken ik niet veel van de DS, hopelijk kunnen jullie mij maar voornamelijk mijn a-technische schoonpa helpen!

Op dit moment loopt de godin niet zo lekker. Ze hort, stoot, valt uit bij stationair koude motor en geeft af en toe backfires voornamelijk bij koude motor. Naarmate de motor warmer wordt loopt ze stationair (volgens mij) best goed. Maar ook met warme motor valt er niet mee te rijden.

Als ik de carburateur inkijk met lopende motor (natuurlijk niet met mijn hoofd erboven, maar met de telefoon) dan spuit ie wel fatsoenlijk wat benzine in, ook wanneer ik de gasklep open gooi. Gasklep aan de buitenzijde doet helemaal niks(?)
Ik weet niet eens waar die 2e voor dient!? Ik ken dit niet van mijn vorige Alfa.

Zelf denk ik dat het aan de ontsteking ligt. Maar waar verder te beginnen?

Problemen zijn begonnen nadat de DS APK heeft gekregen, daarvoor liep ze goed.

Vervangen zijn:

Bobine, bougies, verdelerkap, benzinefilter

Ik moet de juiste kabels nog bestellen.


Iemand enig idee wat het kan zijn?

Verder is de uitlaat afgelopen dagen slecht geworden, de dynamo geeft maar 12,55, pakking carburateur is lek en ik denk dat het luchtfilter ook wel gereinigd mag worden.

 

 

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 26 april 2020 08:57 PM
  [ # 1 ]

Dat klinkt als een flink klusje alles bijeen. Staat de ontsteking goed?

En de tweede gasklep gaat pas open als het gaspedaal ver wordt ingetrapt (je kunt de extra weerstand voelen in het gaspedaal), bijvoorbeeld bij een inhaalactie. Onder normale omstandigheden doet die niet mee.

Profiel  
 
Vincent92
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-04-2020

Gepost: 26 april 2020 10:38 PM
  [ # 2 ]

Hoe kan ik dat (snel) checken? Is daar al een topic van?


Behoorlijke klus. Gelukkig zie ik geen lekkage in de hydraulische leidingen. Lekzakjes achter zijn wel slecht. Maarja, 15 jaar niet fatsoenlijk gereden, dus er zal nog wel veel meer aankomen.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 26 april 2020 11:05 PM
  [ # 3 ]

Dat is inderdaad hier al wel besproken, maar dat wordt even zoeken. De basisstelling gaat als ik het me goed herinner met een pen (boortje van de juiste dikte) in een gat van het vliegwiel.

Ga je er zelf in rijden als het allemaal weer werkt?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 april 2020 12:47 AM
  [ # 4 ]

In welke regio woon je? Misschien kan een forumlid komen kijken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Vincent92
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-04-2020

Gepost: 27 april 2020 08:36 AM
  [ # 5 ]
break23m schreef:

Dat is inderdaad hier al wel besproken, maar dat wordt even zoeken. De basisstelling gaat als ik het me goed herinner met een pen (boortje van de juiste dikte) in een gat van het vliegwiel.

Ga je er zelf in rijden als het allemaal weer werkt?

Dan ga ik op zoek!

Ik zal er vast en zeker een aantal keer mee gaan rijden. maar hij ks van mijn schoonvader

Profiel  
 
Vincent92
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-04-2020

Gepost: 27 april 2020 08:38 AM
  [ # 6 ]
jantje1948 schreef:

In welke regio woon je? Misschien kan een forumlid komen kijken.

Vroomshoop, tussen almelo en hardenberg.

In wierden zit bonthond hoorde ik. Als ik er niet uit kom, bremgen we haar waarschijnlijk daar naar toe of naar valthermont.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 27 april 2020 09:53 AM
  [ # 7 ]

Eenvoudige check: Zitten de bougiekabels in de juiste volgorde op de verdelerkap?

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 27 april 2020 09:56 AM
  [ # 8 ]

Klink inderdaad als een ontstekings probleem: contactpuntjes op tijd cq niet ingebrand ? condensator v/d ontsteking goed ? Brandstof in de tank nog goed ? -> zat er rotzooi in het oude filter ? Bougiekabels en rotor in orde ?

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 27 april 2020 01:32 PM
  [ # 9 ]

Eerst kleppen stellen
Dan ontsteking goed afstellen
Dan carburateur loshalen en schoonmaken. Beginnen met het schoonmaken van je benzinefiltertje in je carburateur

Alle info die je nodig hebt is hier; https://sites.google.com/site/citroenpublicationslist/
specifiek voor LHM DS; https://www.dropbox.com/sh/tv0b25gpmd5ux8e/AAAhvSwJoeCeptJM3g7TENBQa

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 april 2020 08:58 PM
  [ # 10 ]

Van ontsteking en kleppen stellen is een film van DS-TT.
Kijk in het film overzicht:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231736/

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 april 2020 10:49 PM
  [ # 11 ]
Stef Sep schreef:

Dan carburateur loshalen en schoonmaken. Beginnen met het schoonmaken van je benzinefiltertje in je carburateur

 

Als het vrij plotseling ontstaan is en de auto heeft 15 jaar stilgestaan zou het zomaar een brandstofprobleem kunnen zijn.
Filtertje inderdaad, deksel van de carburateur eraf en sproeiers doorblazen.

De tweede poort gaat open bij meer dan half gas, maar het kan zijn dat er een stangetje ontbreekt.
Dan gaat ie niet open en mis je vermogen.
Dat stotteren zal daar denk ik niet van komen, want het mengsel wordt geregeld door het vacuum bij open gaan van de tweede gasklep.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 28 april 2020 11:10 AM
  [ # 12 ]

Waarschijnlijk idd een brandstofprobleem, is de tank schoongemaakt of de resterende benzine afgetapt , oude benzine verdampt deels na 15 jaar en dan blijft er een ingedikt restant achter, doe je er nieuwe benzine bij dan vermengt zich dat.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3699
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 april 2020 11:35 AM
  [ # 13 ]
Vincent92 schreef:

Beste allemaal,


Problemen zijn begonnen nadat de DS APK heeft gekregen, daarvoor liep ze goed.

Vervangen zijn:

Bobine, bougies, verdelerkap, benzinefilter

Voor de APK geen problemen ? Dus hij liep goed na 15 jaar winterslaap ?
Dan zou ik denken aan:
- verkeerde bougies ( verkeerde warmtegraad) Ik zou tegenwoordig altijd 1 graad warmere bougies nemen ivm met moderne benzine.
- bobine met of zonder voorschakelweerstand ?
Vuil in de tank komt ook vaak voor, maar dat zie je snel aan een vuil benzinefilter, tenzij je pomp niet genoeg pompt door vuil op het aanzuigfilter. Kijk eens in de tank ? Zie je teer/zmarte smurrie etc, dan kun je aan de schoonmaak.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 28 april 2020 03:31 PM
  [ # 14 ]

Klachten doen mij ook denken aan een defecte condensator (zit bij de verdeler).

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
Jilcovan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 17-04-2016

Gepost: 28 april 2020 07:35 PM
  [ # 15 ]

Ik heb dit ook gehad , alles geprobeerd, en uiteindelijk lag het aan de elektrode afstand van de bougies.
Afstand was veel te groot en onder druk vonkt hij niet goed.
Teruggezet naar 0,6 mm . En weer geweldig.
Dus: kost niks ‘ begin daar eerst is mee

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook