Ah, thanks.
Dan ga ik dat ook doen.
Op de deuren tegen inscheuren snap ik.
Bij het chassis wellicht ook om eea netjes af te werken.
Hardsolderen is nieuw voor mij, ik ga (denk ik) uit van een brander zoiets als:
https://www.ts24.nl/product_info.php/info/7806/CFH-Autogeen-Lassen-Hard-Soldeer-SF3100/?pla_source=14&gclid=EAIaIQobChMInMGhiuOP6QIVD7h3Ch0YSgETEAQYAyABEgJVZfD_BwE
Maar wat voor een soldeermateriaal moet ik dan gebruiken?
En daarbij ook flux?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
check even bij rustbuster
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die wegwerpsetjes zijn snel leeg en worden vaak net niet heet genoeg. Als je toch een hele auto gaat aanpakken dan kun je beter even iets goeds kopen:
Ik heb ook zo’n set en dat werkt prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman heeft daar een goed punt: Zo’n klein flesje stook je leeg op 1 las.
Hardsolderen aan een chassis: Dat is niet ideaal: Met hardsolderen moet je een relatief groot stuk metaal verwarmen tot het heet genoeg is om de soldeer te laten vloeien. Bij dunne zaken als raamlisten werkt dat, maar op het chassis etc niet echt want zo’n groot stuk metaal koelt flink af aan de lucht, dus moet je veel warmte toevoegen. Puntlassen is dan eindelijk het beste, en “proppen lassen” het een na beste.
Wat je vaak hoort: Bij Rallye auto’s worden de lasnaden achteraf hardgesoldeerd, maar dat is om de carrosserie te versterken terwijl de originele puntlassen behouden blijven. Dat mag “net"want het valt niet op. Maar dan moet je echt professioneel gereedschap hebben, de koets helemaal kaal hebben en op een richtbank opspannen tegen het kromtrekken. Niet voor iedereen weggelegd en op een “gewone” auto niet nodig.
To err is human, not to err is divine.
Het gaat me inderdaad alleen om de hoekjes bij de raamlijsten enzo.
De grote stukken ben ik aan het proplassen of reparatiestukken kops lassen (MIG).
Dus hoofdzakelijk om netjes af te werken of kieren en hoekjes blijvend te dichten.
Maar, een wat grotere fles kan inderdaad geen kwaad..
Paar fotos:
Waterman sets zien er inderdaad erg goed uit….
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Maar op plekken waar hardsoldeer is gebruikt is dit vaak niet voor niets.
Dus deze niet gaan lassen doormiddel van punt of prop.
Vgf
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi project!
Je heb de koets in elk geval lekker kaal!
Je kunt ook hardsolderen met de Tig maar dan heb je Helium nodig.
Je kunt ook en dat is zelfs nog beter en makkelijker, hardsolderen met de MIG dan heb je Argon of meng Argon nodig. Voordeel is dat de temperatuur laag blijft.
oxyflam van air liquide is hetgeen ik zoek als ik een branderset voor hardsoldeer zou kopen, zijn duurdere flessen maar een vulling is goedkoper als de rest.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Maart schreef:Ah, thanks.
Dan ga ik dat ook doen.
Op de deuren tegen inscheuren snap ik.
Bij het chassis wellicht ook om eea netjes af te werken.Hardsolderen is nieuw voor mij, ik ga (denk ik) uit van een brander zoiets als:
https://www.ts24.nl/product_info.php/info/7806/CFH-Autogeen-Lassen-Hard-Soldeer-SF3100/?pla_source=14&gclid=EAIaIQobChMInMGhiuOP6QIVD7h3Ch0YSgETEAQYAyABEgJVZfD_BwEMaar wat voor een soldeermateriaal moet ik dan gebruiken?
En daarbij ook flux?
Exact dezelfde set heb ik ook, maar dan van HBM, momenteel te koop voor 10 euro minder. En die is prima om de paar kopersoldeerverbindingen die een DS heeft te solderen en wordt ook heet genoeg (been there…).
Ik heb de koperverbindingen van mijn deurhuiden op het deurframe ermee gedaan, kun je in mijn topic Idylle zien. Daarvoor heb je aan deze kleine gasbusjes meer dan genoeg. Ik heb het met messing gedaan, met flux omhulde staven (ook van HBM).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Marktplaats staat er vol mee.
En goedekoper van de zelfde kwalitijd of beter.
Grote fles is goedkoper met vullen.
Altijd makkelijk om dingen heet te stoken wie niet los willen
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Bedankt voor het meedenken!
Komende weken marktplaats in de gaten houden, maar goed om te weten dat ‘t met zo’n HBM setje ook gaat lukken.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
waterman schreef:Die wegwerpsetjes zijn snel leeg en worden vaak net niet heet genoeg. Als je toch een hele auto gaat aanpakken dan kun je beter even iets goeds kopen:
Ik heb ook zo’n set en dat werkt prima.
Dan ga je al snel richting de 630 Euro.
Alleen lijkt mij de gasfles erg klein in verhouding tot de zuurstof fles (1:4). Of gebruik je echt 4x zo veel zuurstof t.o.v. gas?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!