hallo,
heb al langere tijd dat de accu leeg loopt.
Accu al 2 keer vervangen, maar nog niet opgelost.
heb alle zekeringen gecontroleerd op lekstroom, maar hier geen gekke dingen gemeten.
bij draaiende motor geeft de multimeter 14,30 Volt aan.
ook als ik gas geef, blijft dit zo.
stationair meet ik een stroom van 16A naar de zekeringenkast.
als ik nu de stroom meet van de dynamo, meet ik hier -16A.
stroom gemeten met een tang
kan het zijn dat een dynamo wel voldoende spanning geeft, maar niet voldoende stroom ?.
bvd
Mark
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference
hallo,
vandaag weer eens gemeten.
nu zag ik een pijl op de stroomtang staan, deze moet natuurlijk richting accu wijzen
ga de spanning maar weer eens in de gaten houden.
mvg
Mark
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference
Neem aan dat je het voltage gemeten hebt met ‘zware’ gebruikers aan?
ja, airco, ventilator, verlichting en achterruit verwarming aan.
spanning zakt dan wel iets, maar blijft boven 14 Volt.
auto rijdt voornamelijk korte stukjes van +/- 5 Km.
en dit maar een paar keer per week.
hang nu steeds de accu aan lader.
ga nu weer eens een aantal dagen meten.
mvg,
Mark
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference
Heeft de C3 een start/stop systeem en heb je daar de juiste accu voor?
[edit] O ja, de laadstroom van een dynamo hoort veel hoger te kunnen zijn dan 16A, ik denk dat een C3 dynamo ergens rond de 80A hoort te zitten, maar dit kun je alleen meten als de dynamo volledig belast wordt, 16A is ongeveer het verbruik van lampen/aanjager, enz.
Des te meer dingen jij aanzet, des te meer de dynamo gaat laden (als die natuurlijk goed is)
[/edit]
hallo,
de C3 is van 2004, dus geen start/stop functie .
die 16A meet ik bij stationair toerental.
het verbruik was 16A en de dynamo leverde 16A. dit overigens met geen gebruikers.
als accu volledig opgeladen is, gaat het een week of 2 goed.
dan start hij opeens niet meer.
ooit is de accu zo leeg, dat de centrale deurvergrendeling niet meer werkt.
ben er vorig jaar al mee bezig gewest, heb toen lekstroom gemeten maar heb niets kunnen vinden.
accu hang ik nu regelmatig aan de lader.
maar normaal moet een accu toch wel een tijdje kunnen staan zonder leeg te raken ?
mvg,
Mark
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference
Als de accu volledig is opgeladen, je zet hem in de auto, laat de auto staan en hij loopt toch leeg dan kan je voorlopig even de dynamo buiten beschouwing laten, dan is er ergens lekstroom.
Je schrijft dat je daar al bezig mee bent geweest, hoeveel lekstroom heb je als de auto gewoon uitstaat?
Normaal gesproken hoort een auto niet meer te lekken dan ongeveer 40mA.
Mooi stukkie over lekstroom
https://www.mvwautotechniek.nl/clandestiene-verbruiker/
ik heb toen een lijst gevonden waar je de milivolts over een zekering moest meten.
op die lijst stond dan wat de lekstroom was.
ik heb nu aan 2 zekeringen (groot en klein) draadjes gesoldeerd met een kroonsteentje.
in het kroonsteentje kan ik dan mijn pennen van de multimeter vastdraaien.
zekeringen heb ik laten doorbranden.
ik ga zo eens een tijdje meten over alle zekeringen die ik kan vinden.
iets moet er aan de hand zijn.
mvg,
Mark
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je bent in één keer klaar als je een accupool losneemt en de stroom meet tussen pool en losse klem. Wel pas de klem losnemen nadat je de meter hebt aangesloten.
Dit pas doen als de auto “slaapt”, dus een uur nadat je hem hebt weggezet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
had ik ook al gelezen ja.
moet ik wel even iets fabriceren zodat ik mijn meetpennen vast kan zetten.
mvg,
Mark
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference
Millivolts meten over een zekering is een absoluut onbetrouwbare methode: Omdat je over een “weerstand” meet die heel klein is heeft een kleine overgangsweerstand al een enorm gevolg en de fabrikanten geven geen waarden op voor de van een zekering, dat verschilt per merk etc. Omdat goed te doen zou je eerst de weerstand moeten bepalen en daar heb je een goede milliohm meter voor nodig, en dat is professioneel gereedschap. . Als je die hebt en goed kunt gebruiken had je het probleem al opgelost.
Doe maar wat Jantje zegt: Meet de echte lekstroom tussen de accupool en de accu met een goede ampèremeter. Mag met een stroomtang, maar dan moet die wel een goed milliampere bereik hebben, is meestal niet zo.
Je kunt ook direct na het starten de laadtroom meten met een stroomtang, het beste op de massadraad van de accu, want de plusdraad zit dubbel en verscholen. Als je de motor 2000 tpm of meer lat lopen dan moet je zeker wel 30 amper of meer meten, gebruikers maakt dan niet uit.
Als je een paar keer per week 5 kilometer rijdt ( ik ga er vanuit dat dat ongeveer 6 minuten is, dan wordt je accu nooit fatsoenlijk opgeladen. Voor de berekening: Je start, en laad je accu 6 minuten ( 1/10 uur ) op: Bij 60 ampere laadstroom ( dan moet je de motor wel boven de 3000 tpm houden) stop je dan gemiddeld 4-5AH in de accu. Als je 1 keer start heb je die 4-5Ah al minimaal gebruikt.
Ik denk dus niet dat je een elektrisch probleem hebt maar een probleem met de balans tussen laden en ontladen. Als je iedere week die accu een dag aan de lader hangt ben je ook van het probleem af, continue eraan hangen is niet nodig denk ik.
To err is human, not to err is divine.
hallo,
heb al meerdere kleine auto’s als tweede auto gehad.
maar nog nooit problemen gehad dat de accu leeg loopt.
dus denk dat er toch iets aan de hand is.
mvg,
Mark
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference
Dan moet je dus de lekstroom meten, eerst van alle gebruikers om te weten hoe groot hij is, en dan per zekering om te weten waar het zit.
To err is human, not to err is divine.
daar ga ik me de komende dagen weer eens mee bezig houden
mvg,
Mark
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn Pluriel. Er zit al een nieuwe startmotor in, de dynamo heeft al een nieuwe spanningregelaar en nieuwe koolborstels. De accu lijkt goed te zijn. HELP!!! Ik weet het even niet meer. Auto rijdt, niets aan de hand. En dan zo uit het niets gaat het acculampje aan en vervolgens valt er van alles uit in willekeurige volgorde. En dan heb ik een mooie kerstboom op het dashbord….
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Dat lijkt het meeste op een los contact of een slechte verbinding, je laadstroom valt weg, je laadstroomcontrolelampje gaat aan. De rest van de kerstboom is “gevolg” d.w.z. de werkspanning zakt onder er de 10 volt of zo en de electronica raakt van slag.
Hoe controleer je een slechte verbinding: Kijk eerst eens naar corrosie op stekers en zekeringen.
Ik zou toch je accu eens laten controleren en al eens de laatspanning gemeten?
To err is human, not to err is divine.