Beste Allemaal
Mijn stuurhuis lekt bij de aansluiting van de stuurstang, ik kan door het regelmatig bijvullen van het vloeistof reservoir nog wel rijden maar laat hier en daar wel een “plekje"achter.
Mij is aangeraden het stuurhuis te vervangen omdat dit lekken alleen overgaat door het niet mee bijvullen van het reservoir. Maar dan gaat wel het sturen zwaarder.
Mijn vraag is kan het stuurhuis vervangen worden na een van de wielen te verwijderen? Zo ja, rechter of linker wiel. Zo nee, alleen het subframe losmaken of moet er nog meer gebeuren? Zij er nog andere handigheidjes en valkuilen bij deze operatie?
Alvast mijn dank voor het meedenken
Om wat voor een auto gaat het eigenlijk ?
Ah, dat is ook belangrijk, sorry
Het gaat om een partner 1.6 16v uit 2007.
Willem
Beide wielen moeten eraf en vervolgens het subframe er vanonder halen; dit houdt in motorgaffel losmaken, de stabilisatorstangetjes losmaken aan de onderkant (niet aan de schokdemper), fuseekogels moeten los uit de fuseedragers, stuurhuis losmaken van het subframe en de schakelstangetjes losmaken van de versnellingsbak, mss ook een ophangpunt van de uitlaat losmaken…
En bij het monteren moet het subframe gecentreerd worden met de daarvoor ontworpen centreerpennen.
Alvast eerst alle schroefdraden zoveel mogelijk ontdoen van roest, vooral van de stabilisatorstangetjes en van de stuurkogels!
Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord.
Ga meteen met WD 40 en een staalborstel aan de slag.
Weet iemand hoe ik aan de genoemde centreerpennen kan komen?
Alvast bedankt,Willem
Lenen bij Peugeot/Citroën dealer of advertentie hieronder…
Centreerpennen
Beste lezers
Vandaag even op de brug gekeken naar de centreerpennen.
Zijn deze essentieel voor het uitlijnen van het subframe of alleen nuttig/gemakkelijk bij het monteren?
De bouten van het subframe zijn nl verdikt waardoor deze ook voor de lokalisatie zorgen. (zie foto van een bout die ik eruit gedraaid heb.
Roest op stuurkogel een stangetjes is weg en de zaak staat in de WD-40
Laatste vraag (voor vandaag) wat is de motorgaffel? Ik zocht ernaar met de gaffel van een zeilboot in gedachten maar kon niets vinden wat erop leek.
groet Willem
De centreerpennen zijn essentieel voor het uitlijnen van het subframe bij Partner II en Berlingo II etc., want deze dien je naast de achterste bouten in de daarvoor voorziene gaten te steken!
De motorgaffel of motorsteun is het stuk die ervoor zorgt dat de motor niet kantelt als je afremt op de motor. Daar moet je een borgmoer lasmaken en de bout eruit halen.