Hoi,
Ik heb net een Saxo 1.1 44kW van 2002 gekocht en hij doet het super!
Maar ik heb een vraagje waarop ik niet meteen het antwoord vind: het dashboard is net als de hele auto een basic modelletje en er zit dus geen temperatuurmeter in voor de koelvloeistof.
Enkel een waarschuwingslampje dus voor de watertemperatuur.
Mijn vraag: hoort dat ter kontrole even aan te gaan, net zoals enkele anderen als je het kontakt opzet of gaat het echt enkel branden bij oververhitting?
Thx.,
Patman
2002 Citroën Saxo 1.1L multipoint injection / catalisator 44kW
2003 VW Touareg VR6 3.2L automaat 162kW op LPG
Allebei lichte vracht (grijs kenteken)
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Dat klopt.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat antwoord kun je op 2 manieren uitleggen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
JKER schreef:Dat klopt.
Hey JKER,
Thx. voor je reactie, maar kan je ff specifiëren aub: hoort het lichtje (ter controle) ff aan te gaan bij kontakt op of gaat het gewoon enkel branden als de koelvloeistof boven een door de sensor gemeten temperatuur gaat, aub?
De 2de sensor, die de elektrische koelschroef bedient, werkt trouwens naar behoren!
Thx.,
Patman
2002 Citroën Saxo 1.1L multipoint injection / catalisator 44kW
2003 VW Touareg VR6 3.2L automaat 162kW op LPG
Allebei lichte vracht (grijs kenteken)
‘k Heb online al wel wat info gevonden, maar nog geen sluitend antwoord ...
Ik blijf verder zoeken, want zonder de nodige details is dingen uitmeten of dashboardcircuits testen een beetje gek
2002 Citroën Saxo 1.1L multipoint injection / catalisator 44kW
2003 VW Touareg VR6 3.2L automaat 162kW op LPG
Allebei lichte vracht (grijs kenteken)
Als je de auto op contact zet horen alle waarschuwingslampjes te gaan branden. Zodat je kunt controleren of de lampjes werken. Als je de motor gestart hebt dan horen direct of kort daarna de lampjes uit te gaan.
Dat is in iedere auto zo
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Sorry voor de late reactie, maar zoals fastfred zegt, gaan die uit als het goed is, wanneer de motor loopt.
FastFred schreef:Als je de auto op contact zet horen alle waarschuwingslampjes te gaan branden. Zodat je kunt controleren of de lampjes werken. Als je de motor gestart hebt dan horen direct of kort daarna de lampjes uit te gaan.
Dat is in iedere auto zo
Bedankt voor je reactie FastFred en sorry dat ik nog ff doorvraag ...
Het basisprincipe ken ik uiteraard al is het mijn ervaring dat nooit echt alle lichtjes in een auto aangaan bij contact op.
En als er zijn die blijven branden is dat ook een duidelijke indicatie dat er wat fout is.
In elk geval: bij m’n Saxo gaat het waarschuwingslampje (LED) voor een te hoge koelvloeistoftemperatuur niet branden bij contact op ... iemand een suggestie over wat daarvoor de mogelijke oorzaken zijn om me wat op gang te zetten?
De opdracht voor het testbranden komt, denk ik, van de ECU, maar heeft die daarvoor info van bvb een sensor nodig?
Ik moet dringend op zoek naar elektrische schema’s LOL
Iemand een idee of die ergens te vinden zijn?
Een overzicht van de bedrading naar de 2 stekkers op het dashboard zou al een mooi begin zijn
Thx.,
Pat
2002 Citroën Saxo 1.1L multipoint injection / catalisator 44kW
2003 VW Touareg VR6 3.2L automaat 162kW op LPG
Allebei lichte vracht (grijs kenteken)
Ok ... als ik de 1-draads fiche af de temperatuurschakelaar op de kop van het motorblok haal, de motor start en de draad van de fiche verbind met de negatieve pool van de batterij gaat het waarschuwingslichtje voor te hoge koelvloeistoftemperatuur branden en begint de ventilator van de radiator te draaien.
Ik ga er dus vanuit dat het systeem op zich werkt zoals het hoort
Op voorwaarde natuurlijk dat de temperatuurschakelaar effectief schakelt op de voorziene 118°C
De schakelaar kost iets van ‘n €10,00 dus ipv die te testen vervang ik ‘m wellicht gewoon ff voor de zekerheid
Of en hoe het waarschuwingslampje ter test bij contact op even aan moet gaan blijft natuurlijk onduidelijk, zou kunnen van niet, vermits het een secundaire controle is: de temperatuursensor die de effectieve temperatuur meet voor de ECU (koudstart, ...) bedient immers ook de ventilator (er zit bij mij geen sensor aan de radiator), dus als die blijft draaien hoor je al achterdochtig te worden!
Als iemand een Saxo heeft met een dashboard zonder meter voor de koelvloeistoftemperatuur en ff contact op wil zetten zonder te starten en wil kijken of dit lampje gaat branden: graag
2002 Citroën Saxo 1.1L multipoint injection / catalisator 44kW
2003 VW Touareg VR6 3.2L automaat 162kW op LPG
Allebei lichte vracht (grijs kenteken)