Onze gele Mehari (2 zitplaatsen) uit 1980 wordt in juni 40 jaar oud. Een mooie gelegenheid om de auto een facelift te geven. Tevens een gelegenheid om de beenruimte wat uit te breiden. Met mijn lengte van 1.87 zijn we 22 jaar geleden met een vouwwagen achter de Mehari naar Zuid Frankrijk gereden.
Echter in die afgelopen 22 jaar ben ik er niet soepeler op geworden en heb ik meer beenruimte nodig. De Mehari is 25 jaar geleden door ons geschuurd en gespoten maar daar is nu niet veel meer van over. We zijn daarom begonnen met het schuren van de motorkap tot het originele geel. Daar was de lol echter toch vrij snel van af. Vervolgens is alleen de verf verwijderd met RUST-OLEUM NR 1. Dit werkt goed maar voorzichtigheid is geboden. Na het ontvetten van de kap en de buitenkant van het dashboard is een primer UPOL HIGH 5 GREY aangebracht en tenslotte de gele verf op kleur laten maken en vanuit een spuitbus gespoten met een prima resultaat.
Het dashboard aan de buitenzijde in de primer.
De motorkap in de primer.
En tenslotte de gele verf.
Het resultaat was best goed. Kosten tot dan toe 130 Euro.
Helaas in een onbewaakt moment heeft een duifje zijn behoefte op de motorkap laten vallen en ja weer een vlek in mijn nieuw gespoten kap. De lol was er nu toch echt wel af zeker toen ik was begonnen met het verfvrij maken van de gril. We hebben de knoop doorgehakt en zijn overgegaan tot het bestellen van de beplating bij Citroparts.
Wordt vervolgt.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb één keer in een Mehari gezeten en toen besloten dat ik er niet in pas met m’n 1,90m. Ben benieuwd hoe je de beenruimte gaat aanpakken.
Ja ook 1m9 maar gaat nog steeds wel prima. Ook alweer 25 jaar.
Ik heb 2 zitter, maar 4 zits is ietsje ruimer en je kunt dan wel met een strip je stoel naar achter krijgen.
Ben je nooit tegen gekomen, rij ook al jaren met mehari naar het zuiden.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb in het verleden 1 mehari gespoten: de AN-46-77. Die rijdt nog steeds! De lak kwam van De Ijssel en heet double coat. Het hecht erg goed aan ABS!
Levert citroparts spullen van MCC?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:De lak kwam van De Ijssel en heet double coat. Het hecht erg goed aan ABS!
Dat spul van De Ijssel is voor polyester boten. Werkt inderdaad heel goed op abs als je het netjes voorbewerkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat komt namelijk omdat de verdunner voor dit spul op ABS reageert. En de lak verkleurt niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Naar de Franse Zuidkust zijn wij slechts 2x met de Mehari gereden. Daarna zijn we overgegaan op een caravan. Die was een maatje te groot voor de Mehari.
Inmiddels zijn de stoelen verwijderd en met name het verwijderen van de bestuurdersstoel was een lastige klus. De stoel zat muurvast en de te verwijderen bout zat onder de stoelbuis. Het verwijderen van de twee stoelen nam een hele dag in beslag.
De grotere beenruimte willen we realiseren door een deel van de vloer onder de stoelen en achter de stoelen te verwijderen. Daar komt een nieuw kunststof deel met meer beenruimte voor in de plaats.
Over 3 tot 4 weken verwachten we de bestelde delen zoals motorkap, front compleet, zijpanelen en achterkant. Deze zijn besteld bij Citroparts en komen van Mehari Club Cassis.
Het witte kuststof deel voor meer beenruimte.
Wel heb ik een vraag. Het verwijderen van de zijkanten ging zeer moeizaam omdat het dashboard is blijven zitten. Zie ik een mogelijke andere oplossing over het hoofd behalve het dashboard verwijderen?
Levert citroparts spullen van MCC?
Zij zijn de Benelux/Duitsland verdeler van MCC, je kan een evt bestelling gratis naar een aantal garage’s in NL laten verschepen.
Ze leveren bij mij via DHL gratis aan huis.
waarom bestel je niet de hele carosserie? gelijk vier zitter en alles netjes in een kleur.
Om de zijkanten goed te monteren moet dash erruit.
En dat zal gezien de staat van je stoel rails muur vast zitten.
Met heel veel geduld heb ik er meerdere los gekregen. Maar dat waren zuid franse/portugese meharies.
Maar vaak geen andere optie dan dash slopen en raamlijst heel houden. Raamdelen zijn duurder dan dash.
Check bovenkant chassis goed. willen nog wel eens vergaan. Maar goed te maken meestal.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik zag erg op tegen het losmaken van het dashboard, het pedalen gedeelte en eventuele ellende met de rdw. Nu ik weer zo bezig ben krijg ik twijfels of een totale vernieuwing niet beter was geweest. Het werd mij aangeboden voor 2400 Euro. Toch maar vanavond met mijn sleutelmaatje (mijn vrouw) nog eens goed nadenken of we de juiste keuze gemaakt hebben. Wellicht kan ik mijn lopende bestelling annuleren.
Vandaag de bijrijdersstoel geschikt gemaakt om ook te kunnen verstellen.
Pootjes afslijpen en de buizen netjes rondmaken.
Zoals hierboven al geschreven gehele koets vervangen, kom je ook alle roest tegen.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@lemi. Leuk om te zien hoe je op de oprit geniet van de klus . Echte passie
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ook grappig om te zien dat de stoelverstelling nagenoeg gelijk is aan die van een Traction.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Helemaal eens met Verkuilm - vervangen die kuip. Ook die is verdroogd en wordt broos. Niet voor niets dat de meeste voetenbakken van Meharis allerlei creatieve inlegblikken hebben. Die ‘inplakoplossing’ achter de voorstoelen is rommelig - wordt niet echt netjes. Dashboard verwijderen is natuurlijk een ding maar dat een keer goed schoonmaken en ontroesten is belangrijk voor het behoud vd auto. Electra en pedalen opnieuw inbouwen stelt niet zoveel voor, flink wat foto’s maken voor demontage. Stekkers hebben allemaal kleurtjes dus die zijn goed uit elkaar te houden.
Succes met de klus!