Nu onze C8 op leeftijd en kilometers begint te komen, kijken we voorzichtig uit naar iets nieuws.
De nieuwste Berlingo XL komt in aanmerking door de 7 zitplaatsen, die bij ons ook nog allemaal gebruikt worden.
Een vraag die in mij opkomt wanneer ik de (enige) gebruikt aangeboden “nieuwe” Berlingo bekijk, betreft het trekvermogen. Met de 1.2 110pk mag de Berlingo 900kg trekken; wat ook meteen het maximale gewicht van mijn vouwwagen is (en daar komen we wel aan, vrees ik). Ter vergelijking: mijn C8 is een 2.2 met 160pk en die had het vorig jaar in Andorra moeilijk met 7 man en een aanhanger in de bergen. Met creatief schakelen en belachelijk hoge toeren lukte het wel, maar het geeft te denken over de capaciteiten van de 1.2 110pk.
De 1.2 130pk mag meer trekken, maar is op dit moment (nog?) niet gebruikt te koop.
Heeft iemand hier al ervaring mee?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
De 900 kg trekgewicht zie ik zo snel niet. Het trekgewicht van de 110 pk-versie zit tussen 750 (ongeremd) en 1100 kg (geremd). Voorzover ik kan nagaan loopt bij de 130 pk versie het trekgewicht van 750 (ongeremd) naar 1150 geremd. De 130 pk zit wel vast aan een 8-traps automaat.
Als je de Duitse taal machtig bent kun je een kijkje nemen op het Duitse Berlingoforum naar ervaringen:
Ervaringen met caravan
Ervaringen Puretech 130
Sowieso is het aanbod Berlingo’s in Duitsland en ook België een stukje groter dan hier, dus als je er niet vies van bent om je zoektocht tot over de grens uit te breiden, is import nog een optie.
Ook de korte M-versie is als 7-zitter te krijgen maar dan blijft er van de kofferruimte niet zoveel over.
Het vorige model is ook, zij het in beperkte mate, als 7-zitter aangeboden, maar daar geldt voor het bagageruim hetzelfde als bij de M-versie van het huidige model. In NL staat er eentje maar over de grens vast meer.
Is anders de C4 Grand Picasso nog een optie?
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Denk dat het verschil nog wel mee gaat vallen.
Bij het (caravan) trekken is het koppel meer van belang dan het aantal pk’s
Een C8 2.2 heeft een koppel van 217nm bij (pas) 3900rpm
een Berlingo PureTech 110 heeft een koppel van 205nm bij (al) 1750rpm
en een Berlingo PureTech 130 heeft een koppel van 230nm bij 1750rpm
Ik denk dus dat je met de Berlingo rustiger in de toeren kunt rijden als met de C8
Vergeet ook niet dat de Berlingo ook al 200kg minder eigen gewicht hoeft mee te slepen en een geremd aanhanger gewicht van zo’n 1200kg is meestal wel toereikend (een C8 mag ongeremd zelfsminder trekken dan een Berlingo)
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=54586&id2=96044&id3=97838&id4=26600
De 900 kg trekgewicht zie ik zo snel niet. Het trekgewicht van de 110 pk-versie zit tussen 750 (ongeremd) en 1100 kg (geremd).
I stand corrected ops:
Ik liet me leiden door de cijfers bij de advertentie op Autotrack; zo zie je maar weer.
De 130 pk zit wel vast aan een 8-traps automaat.
Ik heb geen principiële bezwaren tegen een automaat - sterker nog, als de keuze er is, komt er een automaat.
Een C8 2.2 heeft een koppel van 217nm bij (pas) 3900rpm
een Berlingo PureTech 110 heeft een koppel van 205nm bij (al) 1750rpm
en een Berlingo PureTech 130 heeft een koppel van 230nm bij 1750rpm
Dat is zeer zinvolle informatie - dat klinkt ook wel logisch, met die moderne kleine motoren.
Je moet de kracht toch érgens vandaan halen.
Nu is de nood niet onmiddellijk, dus we kijken nog even rustig verder.
Een Berlingo, zelfs een “tweedehandse” van 2019 is een heel ander budget als waarvoor ik tot nu toe mijn auto’s kocht. Met die gedacht in het achterhoofd is een C8/807 van 2010/2011 ook nog een optie, maar die zijn ongeveer even zeldzaam als een gebruikte nieuwe Berlingo.
Dank voor de info, dames/heren!
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250