VISA club 2 cilinder - hoe bepaal ik het BDP?
Eggbird66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-04-2020

Gepost: 15 mei 2020 10:52 AM

Goedemorgen,

Ik ben al even zoet met het proberen te vinden van het 6mm gaatje waardoor je de static timing kunt bepalen, maar ... ik weet t zeker: dat gaatje zit niet in mijn VISA uit 1987.

Kan dat?

Op het vliegwiel staan geen merktekens, dus ik moet op een of andere manier het BDP bepalen. Het voelen door het bougiegat heen is gezien de hoek tussen cilinder en bougie niet mogelijk.

Wie helpt me verder?

Groet,
Egbert

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 15 mei 2020 01:14 PM
  [ # 1 ]

De bovenste sensor van het VISA ontstekingssysteem staat op 10° voor BDP (de onderste op 45° voor BDP).
Als je weet hoeveel tanden de starter krans heeft weet je ook hoeveel tanden je verder moet draaien in de normale draairichting van de motor om die 10° tot aan BDP te overbruggen.
Logica dicteert dat een alternatieve methode is om de startmotor te demonteren en het de motor zo te draaien dat de stift in het vliegwiel die voor de originele ontsteking wordt gebruikt, midden bovenin staat, op 12.00 uur zeg maar.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Eggbird66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-04-2020

Gepost: 15 mei 2020 01:30 PM
  [ # 2 ]

Ok .. de 2 gaten voor het conventionele systeem zijn gewoon open. Sensoren zijn verwijderd. Kan ik daar iets op t vliegwiel zien? Gevolgd door een 2e 35 graden later?

Nee ... bedenk ik me: er is 1 stift die voorbij komt en dus te zien zou moeten zijn. Ik ga meteen even naar de auto toe!

Profiel  
 
Eggbird66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-04-2020

Gepost: 15 mei 2020 02:14 PM
  [ # 3 ]

BDP kunnen markeren. Als de stift te zien is door bovenste sensorgat zal ie dus op 10 graden voor BDP staan. Dat is 3 tandjes op vliegwiel.

Blijkt de ontsteking zo’n 20 graden te vroeg te staan!

Denk dan toch dat ik de hele bumper moet gaan verwijderen van de VISA, anders kom ik niet bij de ventilator uit.

Of weet iemand iets slimmers?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 mei 2020 02:20 PM
  [ # 4 ]

Is het de originele elektronische ontsteking?
Die staat toch altijd goed?
Of valt er toch wat aan af te stellen?

Profiel  
 
Eggbird66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-04-2020

Gepost: 15 mei 2020 02:31 PM
  [ # 5 ]

Ze hebben een 123ontsteking ingebouwd .... en die staat niet goed. Bij hogere snelheden als de vervroeging intreedt valt de auto ook uit en bovendien maakt motor bij acceleratie ook soort pingelend geluid

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 15 mei 2020 04:59 PM
  [ # 6 ]

10° is inderdaad niet met de stift helemaal op 12.00u, de diagram die in het promotieboekje van de Visa ontsteking staat geeft een vertekend beeld.
De starterkrans van de V06/630 motor zou 131 tanden moeten hebben, dus inderdaad iets meer dan 3,5 tand verder draaien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 mei 2020 05:08 PM
  [ # 7 ]

In plaats van dat je van 10 naar 0 gedraaid hebt, heb je van 10 naar 20 gedraaid. Heb je niet de verkeerde kant op gedraaid?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 15 mei 2020 06:05 PM
  [ # 8 ]

de stift moet dus boven het bovenste gat uitkomen om op het BDP te staan!!!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Eggbird66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-04-2020

Gepost: 17 mei 2020 10:38 AM
  [ # 9 ]

Missie is geslaagd!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 mei 2020 12:51 PM
  [ # 10 ]

very good

En, had je de verkeerde kant op gedraaid?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Eggbird66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-04-2020

Gepost: 17 mei 2020 03:02 PM
  [ # 11 ]

Nou ik niet, maar de vorige die de 123ontsteking plaatste .. of het is losgeraakt daarna. Motor klinkt wel heel stuk beter nu .. .pfff

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 mei 2020 05:11 PM
  [ # 12 ]

very good

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook