1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Trillende remknop / champion tijdens rijden BHV
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 27 april 2020 03:03 PM

Is het lucht? Ja en nee.
Eerder had ik last van een trillende remknop als deze een dag had stilgestaand.
Dat is nu opgelost want het was uiteindelijk lucht in mijn systeem.

Afgelopen jaren bezig geweest om geen lucht meer in mijn systeem te krijgen.
Was uiteindelijk toch de HD pomp. Eerst vervangen door een gebruikt exemplaar en toen was het helemaal goed. Helaas ging deze lekken en nu net vervangen door een vers citrotech exemplaar.
Ook meteen maar de voorraadbol vervangen.
Geen lucht meer in het systeem, dat is dus in orde.

Nu doet het vreemde zich voor dat ik sinds die tijd meestal tijdens het rijden toch weer trillingen voel in de remknop.
Het is niet meer dat echte BRRR zoals ik eerder had, maar meer een pfffrrr.
Voel ik meestal als ik heel zacht rij, maar ook bij harder remmen. Soms trouwens niet.
Ik denk zelf weer aan lucht, maar als ik het systeem ontlucht dan is dat er dus niet….

Wat ik zelf denk is dat tijdens het vervangen van de voorraadbol ergens een lekje is ontstaan in een aansluiting van het remcommando met de leidingen. Ik heb het blok namelijk iets omhoog gedrukt om die bol er uit en weer in te krijgen.
Andere mogelijkheid kan zijn dat de remaccu iets lekt, maar het is wel vreemd dat het nu gebeurt.
Wat dus ook vreemd is, is dat ik geen lucht terugvind. Maar het moet haast wel lucht zijn.
Iets anders kan ik niet verzinnen.
Remservo heb ik al eens vervangen een paar jaar terug door een gereviseerd exemplaar. Wat ik wel heb gedaan onlangs is rechts achter de remcylinder vervangen.

Kortom een mysterie.
Wie heeft een idee?

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 02 mei 2020 01:32 PM
  [ # 1 ]

En, nog ontwikkelingen of nieuwe inzichten?
Zo niet, wellicht heb je hier iets aan:

Je vermoedt lucht in het hydraulisch systeem want je remknop trilt.

het is NIET mogelijk dat lucht binnenkomt door een evt. kleine lekje in een leiding zoals evt. ontstaan doordat je het blok hebt opgedrukt. Alle hydraulische leidingen en onderdelen van een DS staan op (aanzienlijke) overdruk, m.u.v. de de aanzuigkant van de pomp en de retourleidingen naar het voorraadvat.
De retourleidingen zijn min-of-meer drukneutraal, en zo daar al lucht in zou geraken dan komt die er in het vat weer uit, alvorens de olie door de pomp weer opgezogen wordt.
De aanzuigleiding naar de pomp is een beruchte verdachte, net als het aanzuigfilter(huis), de aansluitingen van de slang op het filter en op de pomp, en de afdichting van het pomphuis zelf. Het kleinste speldeprikje in de zuigslang zal tot behoorlijke luchtaanzuig leiden.

Een andere oorzaak kan natuurlijk stikstof zijn: als het membraam in een bol poreus is zal de N2 in de olie terecht komen.

Maar… als meermaals ontluchten niet helpt, ligt daar misschien de oorzaak helemaal niet. Zijn je schijven recht, vlak en glad?

Succes!
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 03 mei 2020 03:51 PM
  [ # 2 ]

Ik had nog wel aanvullende inzichten.
Na het vervangen van de voorraadbol, remcylinder achter en HD pomp kwam ik er achter dat mijn linkerachterbol geknapt was.
Ik heb hierna de bol vervangen. Ook heb ik de andere bollen laten vullen.
Uiteraard steeds alles ontlucht.
Onlangs ook de LHM maar vervangen.
Gisteren weer de boel ontlucht en er kwam wel wat lucht uit, wat ook wel logisch is na alles wat ik gedaan heb.

Ga weer eens een stukje rijden en kijken hoe het zich dan houdt.
Als ik er toch weer last van heb, zal ik eens kijken naar de remaccu. daar zou wel N2 uit kunnen komen. Wel vreemd dat het zich nu openbaart na mijn werkzaamheden. Maar goed, ik heb wel meer onverwachte dingen met techniek meegemaakt.

Vriend van me gaf ook aan dat het mogelijk vet op mijn schijven kan zijn. Dit omdat het probleem zich voordoet na mijn werkzaamheden.
Ga daar ook nog wel naar kijken, ook al twijfel ik daar over.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 mei 2020 06:43 PM
  [ # 3 ]

Soms gaan veerbollen echt kapot als de membranen op z’n end zijn en je zet de wagen in de hoogtste stand.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 12 mei 2020 08:27 PM
  [ # 4 ]

Eerlijk gezegd heb ik in mijn 67er altijd last van lucht als ik een paar weken niet gereden heb. Remmen ontluchten, systeem in laagste stand en even de ontluchtingsschroef op de hogedrukregelaar (sleutel 12) een slagje losdraaien terwijl de pomp loopt lost het weer op. Ik heb al nieuwe bollen, nieuwe pomp van Citrotech, helpt allemaal niets. Als je dagelijks rijdt lijkt het veel minder snel te gebeuren.

Als ik het goed heb is er vanaf 68 een andere routing van het remsysteem en worden die niet meer direct uit de voorbollen gevoed, dat zou wel eens door Citroën bedacht kunnen zijn om dit probleem te verhelpen.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 mei 2020 09:04 PM
  [ # 5 ]

Had ik met mijn sm ook. 3 weken lang elke dag rijden: niets aan de hand. Een week stilstaan: trillende champignon en ontluchten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3699
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 mei 2020 09:16 PM
  [ # 6 ]

Dat lijkt me het gevolg van een heel licht lekkend membraan in een bol: Als je rijdt dan is de druk in het systeem hoger als de stikstofdruk maar als je de wagen stil zet dan is na enige tijd de LHM druk 0 en kan het gas uit de bollen langzaam eruit en komt zo in het LHM systeem.  Lijkt me een enigszins poreus membraan. ( Het is een beetje gecompliceerder omdat je eigenlijk naar de partiele gasdruk moet kijken, maar dat speelt hier vrijwel geen rol). Mijn eerste controle zou dan de voorraadbol zijn en de remaccu, daarna de achterbollen omdat die gekoppeld zijn aan de remmen.  .Vervang als eerste de voorraadbol maar eens, dat is ook de bol die het het zwaarste te verduren krijgt, die wordt voortdurend heen en weer belast tussen 140 en 165 bar.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 mei 2020 09:22 PM
  [ # 7 ]

Misschien toch een klein luchtlekje in het aanzuigcircuit, bijvoorbeeld bij de aanzuigbuis van het filter.
Het lekt geen olie omdat er onderdruk heerst, zeker bij draaiende motor.
Dat kleine beetje lucht wordt wel opgenomen in de rondstromende LHM en komt voor het grootste deel weer in het vat
Als je dan langere tijd stil staat borrelt er heel langzaam lucht in het circuit omdat het niveau in het tankje lager ligt.
Als je weer start komt er een grotere luchtbel vanuit het filter je systeem in.

Is maar een theorie…
Maar misschien eens heel kritisch kijken naar de aansluiting van de slang en het filterhuis zelf…

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 13 mei 2020 02:22 PM
  [ # 8 ]

Dan zou je één keer schuim moeten hebben bij het ontluchten !

Zijn de TWEE achterste rempompjes gerepareerd , vervangen ?

remschoenen goed afgesteld ?

Ik vermoed eerder een mechanisch probleem ???

schijven nog mooi recht ?

voorste remblokken al een keer vernieuwd ?

als daar ooit koelvloeistof uit de overloop van de radiator opgelopen is , remmen die ook niet meer correct .


Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 17 mei 2020 10:19 PM
  [ # 9 ]

Vorig jaar heb ik de HD pomp vervangen omdat ik nogal veel lucht in mijn systeem kreeg. Ik had toen ook steeds last van een trillende remknop na meer dan een dag stilstaan.
Nadat ik de pomp vervangen had, was dit probleem opgelost.
Helaas is deze pomp gaan lekken, waardoor ik besloten had om maar een vers citrotech exemplaar erin heb gezet.

Het probleem is nu niet meer dat ik een trillende remknop heb na een dag stilstaan.
Wat ik wel heb is dat tijdens het rijden de remknop trilt. Dat heb ik nooit eerder meegemaakt!
Het is niet altijd, maar vaak dus wel.
Wat mij opviel was een keer dat bij het achteruitrijden in combinatie met remmen ik er ineens meer last van kreeg.\
Wat ik gisteren ook merkte was dat bij het drukloos maken van het systeem door hem in de laagste stand te zetten, de knop heel erg trilde ook al reed ik niet.

Ik snap er niks van, maar het moet te maken hebben met wat ik aan ((hydraulische) werkzaamheden heb uitgevoerd.
Wat ik heb uitgevoerd is:
HD pomp vervangen
Achterremcylinder vervangen
Voorraadbol vervangen
3 bollen op druk laten brengen
1 achterbol vervangen door een (oude) voorveerbol
LHM vervangen

Remaccu heb ik net getest door drukloos te ontluchten met ingedrukte knop. Er kwam genoeg olie uit en een beetje lucht (net name bij de centrifugaal regelaar. Die lijkt dus wel in orde.

Mijn vermoeden is dat de oude voorveerbol die ik er op heb gezet, misschien langzaam lekt.
Ook zou er iets met de aansluiting van de HD pomp, of de pomp zelf kunnen zijn. Ik hoop het niet (heb ik nu al te vaak vervangen…)

Mijn vraag is nu dus: wie heeft het meegemaakt dat de remknop alleen trilt tijdens het rijden en wat was daarvan de oorzaak?

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3699
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 mei 2020 10:41 PM
  [ # 10 ]

Als je er meer last van krijgt met remmen als je achteruit rijdt dan zou ik eens goed naar de achterremmen kijken, en de achtervering. Wat vaak vergeten wordt is dat de achterste remkracht uit de veerdruk komt. Omdat je achter nogal wat vervangen hebt zou ik eerst achter eens echt lang ontluchten, spoel er maar eens een liter of zo doorheen. Als je achterremmen een beetje “happen” voel je dat ook.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 18 mei 2020 10:49 AM
  [ # 11 ]

Je schrijft dat je een achterveerbol hebt vervangen door een (oude_) voorveerbol.
De schokdempers in voor- en achterveerbollen verschillen van karakteristiek.
Voor het rijden lijkt me dat niet okay.
Kan dat ook invloed hebben op de door je genoemde verschijnselen?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 mei 2020 11:13 AM
  [ # 12 ]

Niet als die oude bol geen stikstof verliest…..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 18 mei 2020 11:46 AM
  [ # 13 ]

Van ietst mechanisch ga ik nu niet uit.
De remmen deden het eerder wel goed en zo te voelen nog steeds.
Wat wel kan is dat bij het vervangen van de achterremcylinder ik deze niet opnieuw heb afgesteld. De afstelling heb ik bij het vervangen niet veranderd.

Het probleem zit echt in de remknop, voelt en klinkt alsof het rubber van de knop trilt. Dit is met name bij gewoon remmen. Als ik heel voorzichtig rem, dan is het minder.

Ik heb de volgende verdachten. Allereerst vervang ik de oude voorveerbol achter door een nieuwe (reeds besteld).
De HD pomp kan niet helemaal goed aangesloten zijn. Ik ga daar even niet vanuit, want ik zie geen lucht in de LHM retouren. Maar ja, het gaat nu om een minimum aan lucht.
Remaccu zou ook een verdachte kunnen zijn, maar deze lijkt voldoende op druk.
Remservo zou ook nog kunnen, maar dat was eerder ook goed. Deze heb ik 4 jaar geleden al vervangen door een citrotech exemplaar.
Ik kan achter nog eens extra goed ontluchten, al had ik dat al natuurlijk gedaan na het vervangen.

Het is hoe dan ook wel frusterend, dacht nu dat ik het helemaal had opgelost… Maar ja, dat heb ik al vaker meegemaakt.
Ik heb in iedergeval een aantal tips waar ik verder mee kan.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 18 mei 2020 12:30 PM
  [ # 14 ]

Om op reactie 1 terug te komen…
lucht bij de pomp naar binnen komen.
Een bol lek.
Of bij de aanzuigslang trekt hij lucht
De rest is overdruk en lekt naar buiten.
Verkeerd aansluiten zal naar mijn mening ook geen lucht geven…
En dan blijft er mechanisch over.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 mei 2020 12:44 PM
  [ # 15 ]

Als je achter alleen een remcilinder vervangen hebt hoef je de remschoenen niet opnieuw af te stellen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook