Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Midfriesland schreef:Er staat 12-02-1973 op de carte gris maar het zou zomaar kunnen dat deze al in ‘72 van de band is gerold.
De accubak zit er trouwens in geschroefd. Heeft iemand er misschien nog eentje liggen? Dat zou een hoop gedoe schelen.
De accubak is altijd een geheel met het gehele binnenscherm, dan zou je dat in zijn geheel moeten vervangen. Het inlassen van een vervangende accuplaat is geen heel ingrijpende klus.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De accubak zit er in geschroefd. Het ziet er niet uit als huisvlijt maar wie weet ...
Het relais was idd gewoon continu schakelend. Getest en werkt nog gewoon. Maar was niet functionerend aangesloten, dus geen idee waar ie voor heeft gediend. De ruitenwissers heb ik nog niet aan de gang, dus daar zou ie ook tussen gezeten kunnen hebben. Daar kom ik dan nog wel achter.
Na eerst ongeveer drie kilo aan overbodige niet-originele bedrading weggehaald te hebben kwam het overzicht in de bedrading terug. De knipperlichten werken intussen met een gewoon knipperrelais en de overige verlichting en het dashboard functioneren nu ook.
Alleen de ruitenwissermotor dus nog aan de gang zien te krijgen en de vastgelopen warme luchtmotor vervangen voor een andere, dan is ie elektrisch weer in orde. In elk geval de belangrijke dingen.
Daarnaast heb ik de oude brandstof uit de tank laten lopen. Dat was wel oranje verkleurd maar verder mooi helder en zonder roestdeeltjes, dus de tank is goed.
En zo komen we stapje voor stapje wat verder.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
De ruitewissermotor heeft een eigen massadraad, die zou je ook nog kunnen controleren. De andere 4 draden gaan direct naar de schakelaar.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@midfriesland. Je hebt een auto die al een heel lange historie achter de rug heeft. Het zal de nodige tijd duren voordat je uitgevogeld hebt wat de gevolgen hier van zijn. Eerst snoeien en dan bloeien
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Midfriesland schreef:
Daarnaast heb ik de oude brandstof uit de tank laten lopen. Dat was wel oranje verkleurd maar verder mooi helder en zonder roestdeeltjes, dus de tank is goed.
In mijn herinnering was gelode superbenzine enigszins oranje van kleur…
Hoe heb je het er trouwens uit laten lopen?
Tank er onderuit of geheveld?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Er zit een tap onder op deze tank ... Gewoon de schroef eruit draaien en klaar.
De ruitenwissers doen ‘t intussen ook weer. De paravan lag vol met rotzooi en het mechaniek liep erg stroef. Ze stoppen alleen niet automatisch op het laagste punt. Uit is direct uit.
Klopt het dat vroege GS’en nog geen achteruitrijlichten hadden trouwens? Ik kan nml geen schakelaar daarvoor vinden op de bak. De lampen achter hebben ook geen wit, alleen rood en oranje ...
Verder bezig nu met de kachelventilatie. De motor heb ik er met wat geweld uit moeten frutten omdat de kooimoeren dol draaiden. Het ding was toch niet meer te redden. De schoepen zijn helemaal kapot gevreten. De ventilatieschacht is een mooie woonplek voor muizen geweest. (NB Ik zocht een smiley met een muis maar dit was het enige dier dat er tussen zat)
En over snoeien gesproken; dit is alle overbodige niet-originele bedrading die ik er intussen uit heb gehaald ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
De onderste oranje lichten zijn achteruitrijlampen. Dat oranje is Frans. In Nederland waren die onderste wit. Voor de APK moeten ze officieel wit zijn. Of het type afhankelijk was of ze het doen weet ik niet. Wij hadden vroeger een 1015 club met achteruitrijlampen die het deden.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik kan op deze bak geen schakelaar voor achteruitrijlampen vinden, dus ik vermoed dat die nooit hebben gewerkt. Ze waren nog niet verplicht in 1973, dus voor de keuring hoeft ‘t er niet op te zitten ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Maar als het er Werkend op zit moet het wit zijn. Ik heb met mijn snoek uit 67 hetzelfde. Bij een evt. steekproef moeten de kapjes eraf en dan schijnen de lampjes wit, dan is het goed. Dat heeft mijn keurmeester me vertelt
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jouw keurmeester moet terug op cursus want gele achteruitrijlampen mogen. Mijn auto’s zijn er dan ook nooit op afgekeurd. Niet bij apk, niet bij invoer en ook niet bij een steekproef
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mijn sm had amberkleurige achteruitrij lampen. Daar is maar één keer “moeilijk” over gedaan. De garagist trok de stekker van de bak af en keurde hem goed. Andere keren: geen probleem.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
[Mod] offtopic gewist. [/Mod]
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Midfriesland schreef:Er zit een tap onder op deze tank ... Gewoon de schroef eruit draaien en klaar.
De ruitenwissers doen ‘t intussen ook weer. De paravan lag vol met rotzooi en het mechaniek liep erg stroef. Ze stoppen alleen niet automatisch op het laagste punt. Uit is direct uit.
Klopt het dat vroege GS’en nog geen achteruitrijlichten hadden trouwens? Ik kan nml geen schakelaar daarvoor vinden op de bak. De lampen achter hebben ook geen wit, alleen rood en oranje ...
Verder bezig nu met de kachelventilatie. De motor heb ik er met wat geweld uit moeten frutten omdat de kooimoeren dol draaiden. Het ding was toch niet meer te redden. De schoepen zijn helemaal kapot gevreten. De ventilatieschacht is een mooie woonplek voor muizen geweest. (NB Ik zocht een smiley met een muis maar dit was het enige dier dat er tussen zat)
En over snoeien gesproken; dit is alle overbodige niet-originele bedrading die ik er intussen uit heb gehaald ...
Dat is een mooie oogst, alsof je aan het onkruid wieden bent. Enig idee waar het allemaal voor moest dienen?
1015 Conforts hebben inderdaad geen achteruitrijlichten, dat scheelde weer een schakelaartje en 2 lampjes.. Maar jij hebt nog een luxe Confort, model 71 en 72 moest het zelfs doen zonder binnenverlichtingschakelaar op het bijrijdersportier en ook zonder armsteunen bijv.
De oranje achteruitrijlichten zijn alleen op Franse auto’s gemonteerd tot eind 72. Op de Club en volgens mij ook 1220 Confort zitten daar dus wel degelijk werkende achteruitrijlichten in.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Midfriesland schreef:De accubak zit er in geschroefd. Het ziet er niet uit als huisvlijt maar wie weet ...
De accubak maakt altijd volledig onderdeel uit van het binnenscherm, dat is altijd zo geweest, dus deze zal wel vervangen zijn op deze manier omdat ie teveel aangetast was. Je hebt inderdaad wel een bijna archeologisch project gevonden.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Weinig fotogenieks maar, voor wie het zich afvraagt, er zijn wel degelijk ontwikkelingen gaande.
Intussen zijn de paar slechte plekjes gelast. Ik ben nu bezig met de ophanging. Rechtsvoor ashoezen, stuurashoes, fuseekogel en lekzak vervangen. Rechtsachter de lekzak en veerbol. Linksachter idem. De vering en hoogteregeling werkt aan de achterkant nu weer mooi.
En er hangt voor het eerst in jaren weer een einddemper onder. Daarmee klinkt ze ineens een stuk beschaafder.
Binnenkort verder met linksvoor. Behalve ashoezen, stuurashoes en lekzak moet daar ook nog een nieuwe onderste draagarm in. Daarna zijn de achterwiellagers aan de beurt en dan het motortje maar ‘ns wat netter maken en een setje nieuwe D-riemen geven.
Vooralsnog lekt het blokje geen druppel olie dus ik denk dat het in het verleden al eens onder handen is genomen. Maar ja, afkloppen maar. Ik dacht eerst ook dat de bolletjes op de voorkant nog wel knap waren maar intussen zit er totaal geen vering meer in, dus die bollen zijn waarschijnlijk flink geschrokken toen ze na al die jaren slapen ineens weer op druk kwamen. Nou ja, aan de voorkant is bolletjes vervangen gelukkig niet zo’n gefrut als achter ...
Tot zover eerst maar weer.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30