Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
verkuilm schreef:Waarom bestel je niet de hele carrosserie? Gelijk vierzitter.
Volgens mij kan dat niet zonder naar de RDW te moeten, is nu een grijs kenteken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ook ik zou alle plaatwerk vervangen incl. 4 zits kuip als je toch bezig bent…
Maar ik zou na afloop niet naar de RDW gaan, dan ben je je leuke originele NLse kenteken kwijt…
Hebben ze bij mijn Mehari destijds ook gedaan.
Ik laat hem in de toekomst juist weer terugkeuren naar 2 zitter om mijn oude kenteken weer terug te krijgen.
Ik wil dan wel de 4 zits kuip behouden voor meer beenruimte. (ben ook 1.91 m)
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat is wat anders dan verkuilm voorstelt, die heeft het over een ombouw naar een vierzitter.
Jij stelt voor het een tweezitter te laten maar wel met de kuip van een vierzitter.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Mijn mehari heb ik bij restauratie ook voorzien van 4 persoons kuip, na inslag chassisnummer nieuw kentekenbewijs gekregen 2 persoons gebleven en zelfde kenteken.
Telefoontje naar rdw en kreeg meteen een 4 persoonskenteken toegestuurd.
We kregen toch een wat vervelend gevoel na jullie opmerkingen met betrekking tot het plaatsen van een insert voor 4 plaatsen achter de stoelen voor meer beenruimte terwijl we de rest van de Mehari grotendeels nieuw kopen. De bestelling is nu de deur uit voor de carrosserie volledig.
Volgende actie de steun van het raamkader losmaken. Eén poot is los en de andere krijgt een WD40 behandeling.
Steun raamkader losmaken met WD40
IK heb wel een vraag met betrekking tot het losmaken van de stuurstang om de kuip te kunnen verwijderen. De klem zit blijkbaar onder de kuip. Moet die van de onderkant benaderd worden of is er een andere mogelijkheid. Kan daarna de stuurstang iets omhoog getrokken worden of moet er meer los gemaakt worden?
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Goede beslissing!
Die stuurstangbeugel, da’s een beetje een gefriemel maar het lukt eigenlijk prima. Als het zijpaneel weg is, heb je goed ruimte. Die moet inderdaad losgemaakt worden onder de kuip. Stuur zo draaien dat de moer makkelijk van opzij te bereiken is (dop 11). Met ringsleutel 11 de andere zijde vasthouden. Moer losdraaien en nu de bout uit de beugel slaan met hamertje. Die beugel doet eigenlijk niets anders dan de bout opsluiten. De bout is de eigenlijke vergrendeling en schuift in een inkeping in stuurstang en ronsel. Als het los is, snap je wat ik bedoel.
Die beugel zal dus niet veel weerstand geven en sla je vanuit de voetenbak van de auto door het gat in de kuip naar beneden om het ronsel. Nu kan de stuurstang met wat zachte dwang (grote rubber hamer vanuit onderzijde en dicht bij het hart van het stuur) losgeklopt worden. Kan helpen zachtjes met hamer op de stuurstang te slaan (rondom) dicht bij het ronsel. Je moet wat roest en vettigheid ‘breken’.
Succes!
Ps: let op - wel eerst stuurslot/ contactslotmodule losmaken van subframe! Anders komt die stang natuurlijk niet omhoog
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Terwijl ik dat schrijf bedenk ik me dat ook daar wat tips niet misplaatst zijn.
Stuurslot/ contactslot assembly losmaken; daarvoor zijn 2 methodes:
1) met een dunne flexschijf voorzichtig de U-beugel doormidden flexen zonder de behuizing te beschadigen
2) de anti-diefstalboutjes verwijderen. Dit kan door een net te kleine dop op de conische moer vast te slaan en hopen dat je net genoeg grip hebt om zo de boutjes los te draaien.
Mijn advies; begin met methode 2, als dat mislukt is methode 1 het alternatief dat altijd werkt maar geeft grote kans op beschadiging vd behuizing.
Succes!
Matthijs164 bedankt voor je waardevolle opmerkingen. Morgen gaan we er weer met veel plezier tegenaan.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mag ik je de tip geven om in plaats van WD40 een “echte” kruipolie te gebruiken? Een product als “Imal” werkt bv veel beter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En dan heetstoken.
Onee. shit dat kan niet….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Echt wel, er is toch al een volledige nieuwe carrosserie besteld.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Lemi,
Nog een belangrijke tip - die had ik graag gehad tijdens mijn project; zorg nadat je al het kunststof verwijderd hebt, dat de frames perfect recht en symmetrisch op het chassis staan. Af fabriek waren die frames namelijk zo schreef en krom als een banaan en ik heb diep respect gekregen voor de arme fabriekarbeiders destijds die daar een redelijk rechte auto van moesten maken.
Je huidige plastic is zodanig geboord dat alles ongeveer past. Het nieuwe plastic komt zonder die gaten en moet dus pas gemaakt worden op de frames. Dat plastic is gemaakt op rechte en passende frames. En dat zijn die frames zoals gezegd niet. Dus voordat je verder demonteerd en restaureert eerst alle frames perfect recht op het chassis zetten. Dat betekent dat je ronde gaten tot slobgaten moet verbouwen en misschien zelfs nieuwe gaten moet boren. Oversteek links en recht netjes identiek maken, stoelframe centreren, afstanden frames links en rechts recht trekken etc. Dan pas alles demonteren en afwerken/ lakken/ stralen/ verzinken/ etc.
Scheelt je dagen tijdens de montage en de nodige vertwijfelde momenten.
Succes - verheug me op het vervolg!
Matthijs
Hi Matthijs
Bedankt voor je nuttige tips. De steun raamkader zit aan één kant nog muurvast. Aan de kant die los zit zie ik een aluminium gekleurde vierkante buis omhoog komen. Zie foto.
Is dit wel het raamkader of is dit een inwendig deel van dat kader. Ofwel ben ik het raamkader aan het slopen? Voor de foto heb ik het raam even laten zitten. Na gedane arbeid plaats ik steeds het raam en de buizen met het dak met daarover een hoes. De Mehari staat voor het huis gewoon op de stoep vandaar.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
.