Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vanmorgen voorzien van een nieuwe APK!
En deze keer voor het eerst voor 2 jaar, want de CX is inmiddels 30 jaar oud.
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018
- CX citroen cx 2.5 GTI
gefeliciteerd, geeft weer een fijn en veilig gevoel!
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik mag toch hopen dat hij gister net zo “veilig” was als vandaag na de apk
Maar mooi dat ie weer goedgekeurd is
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018
- CX citroen cx 2.5 GTI
top! is ook een nette onderhouden cx!
Arjan Verkade schreef:De airco slangen waren klaar, erg netjes gedaan. Dus deze kon ik gaan monteren. Ook nog een nieuw druk ventiel dat geschikt is voor R134a. En natuurlijk nieuwe afdichtingsringetjes.
Behalve dat het even lastig was om de aansluitingen op de verdamper vast te krijgen doordat de ABS unit er vlak naast zit kon alles netjes gemonteerd worden.
De pomp voorzien van verse olie en nieuwe vulnippels. Daarna tijd om het systeem vacuum te trekken en te vullen. Toen de airco even draaide bleek er toch een lek te zijn, er kwam damp uit de aansluiting bij de drukschakelaar op de droger. Deze terug gezet met wat gastape op de schroefdraad. Na opnieuw te vullen kwam er geen gas meer uit.
In het begin kwam er ook nog wat warmte het interieur binnen door de middelste rooster als de airco aan stond. Ik hoorde ook een raar geluid als de kleppen in het interieur bewogen. Dus even het middelste rooster eruit gehaald, ik denk dat er een stekker de klep blokkeerde. Na het terug plaatsen kwam er geen warmte meer mee het interieur in.
Motorruimte met aircoslangen.
De plaat onder het reserve wiel is ook weer netjes zwart.
De airco slang wordt goed koud, duidelijke ijsvorming
De CX is weer even buiten geweest, voor het vullen moest ik even naar de buren.
Dit gaf me wel de kans om even een klein stukje te kunnen rijden. De eerste indruk is goed, de motor loopt ook netjes.
Het front is ook weer compleet.
Nog een hoop kleine dingetjes te doen, maar het wordt allemaal steeds completer
hoi arjan, waar heb jij je slangen laten maken? en waar heb je dat expansieventiel gekocht voorde 134a ik heb die voor de r12 nog en nu ik alles aan het vervangen ben zou ik graag dit component willen vervangen. groetjes, Joost van Broekhoven
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zowel de slangen als het ventiel komen bij dezelfde aircoboer vandaan. Mijn garage heeft dat voor mij geregeld, helaas geen idee welk bedrijf dat was.
Haal de slangen als voorbeeld uit de auto, en ze kunnen het namaken.
Ze hebben bij mij alleen de koppelingen op de pomp opnieuw gebruikt, de andere zijn allemaal nieuw.
En een goed bedrijf houd even rekening met de bocht die de slang heeft van de rol, zodat de hoek van de koppeling niet precies andersom staat.
Ik denk dat als je het ventiel meenmeent ze ook wel iets voor je vinden. Die van mij zagen er exact hetzelfde uit.
ok ja bij de aircoboer hier om de hoek zal ik de slangen laten maken. nu begreep ik wel dat de slangen niet zo duur zijn maar wel de koppelingen .. was jij een fortuin kwijt aan de slangen met nieuwe koppelingen?
en heb deze gevonden dat is m volgens mij ?
https://www.swisclima.ch/en/fans/g/4090/art/16544
ps hoeveel olie ging er nu in jouw comprsseor? en pag 46? ik vervang heel het systeem exclusief de verdamper deze wel schoon gespoeld. heb nu 150ml pag 46 in de nieuwe compressor gedaan. en heb je de hogedrukcensor in de droger met locktide vast gezet?
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018
- CX citroen cx 2.5 GTI
dat wil ik ooit ook nog doen, mijn airco ombouwen naar, heb nog niet geinformeerd maar ben bang voor een erg hoog bedrag aan kosten…...............dat weerhoud me dan toch, en het schuifdak open is ook wel heel lekker, ha ha….........
expansieventiel kan blijven zitten het verschil betreft druk door expansie ventiel van r12 tov r134a is maar 2/10e dus verwaarloosbaar
stienstra schreef:dat wil ik ooit ook nog doen, mijn airco ombouwen naar, heb nog niet geinformeerd maar ben bang voor een erg hoog bedrag aan kosten…...............dat weerhoud me dan toch, en het schuifdak open is ook wel heel lekker, ha ha….........
zelf doen dat scheelt een hoop
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018
- CX citroen cx 2.5 GTI
Klopt, dat denk ik ook, mijn zwager heeft sinds kort zijn eigen garage bedrijfje en doet ook airco’s. Bezit ook stek en z’on prachtig vol automatische vul/onderhouds machine, de wens lijkt dus uitvoerbaarder te worden!
Moet alleen nog even met hem slijmen om met mij dit projectje te willen doen….......
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Shalom74 schreef:ok ja bij de aircoboer hier om de hoek zal ik de slangen laten maken. nu begreep ik wel dat de slangen niet zo duur zijn maar wel de koppelingen .. was jij een fortuin kwijt aan de slangen met nieuwe koppelingen?
en heb deze gevonden dat is m volgens mij ?https://www.swisclima.ch/en/fans/g/4090/art/16544
ps hoeveel olie ging er nu in jouw comprsseor? en pag 46? ik vervang heel het systeem exclusief de verdamper deze wel schoon gespoeld. heb nu 150ml pag 46 in de nieuwe compressor gedaan. en heb je de hogedrukcensor in de droger met locktide vast gezet?
De kosten weet ik niet meer exact, was wel paar 100 dacht ik, mogelijk incl. dat ventiel.
De hoeveelheid olie moesten we toen ook opzoeken, bij 2 liter was er in elk geval over.
Maar mijn airco systeem is ook anders dan dat van jouw, dus kan ook afwijken.
Die druksensor zit met speciale tape in de droger. Bij de eerste poging lekte die daar ook.
stienstra schreef:dat wil ik ooit ook nog doen, mijn airco ombouwen naar, heb nog niet geinformeerd maar ben bang voor een erg hoog bedrag aan kosten…...............dat weerhoud me dan toch, en het schuifdak open is ook wel heel lekker, ha ha….........
Dat ombouwen is toch niet zoveel qua kosten?
Ringetjes vervangen in de alle koppelingen, drukventiel vervangen, circuit reinigen, juiste olie erin en nieuwe droger.
Ik zou dan wel overwegen de condensor te vervangen, die zijn vaak oud en versleten. Een nieuwe is gewoon efficiënter.
Die druksensor zit met speciale tape in de droger
kan dat gewoon met gastape? die witte zeg maar teflontape ook wel genoemd
Totaal aantal Berichten: 10374
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Even teruglezen: “Deze terug gezet met wat gastape op de schroefdraad. Na opnieuw te vullen kwam er geen gas meer uit.”
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.