Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Lemi,
Die buis is niet alleen alukleurig, dat is ook alu. Daarom zit het ook zo vast - electrolyse tussen staal en alu.
Wat ik op die foto zie, ziet er goed uit. Ruit eruit schuiven en rubber schuim wegtrekken uit de groef. Kun je gewoon nieuw kopen voor een paar cent dus probeer dat niet heel te houden - dat lukt sowieso niet. Je hebt de 2 kruiskopschroeven gezien die in het profiel zitten, ongeveer ter hoogte van waar de ruitenwisserasjes door het kunststof komen? Dat raamprofiel zit dus op 4 plekken vast. Links en rechts met de moer aan het uiteinde van de alu buis door het dashboard subframe en met 2 schroeven van boven recht door het kunststof in het dashboardframe.
Die kruiskopschroeven - die zijn lastig want voor je het weet draai je ze naar de knoppen. Ik heb daarvoor torxschroeven gekocht voor de montage. Die hebben overigens een hele kleine kopdiameter. Misschien heb ik er nog een paar liggen, zal wel even kijken.
Groeten, Matthijs
Vandaag was het D-day voor ons. De kuip moest eruit. Met voor het gemak wat slijpwerk was de klus na een paar uur geklaard. Het frame ziet er na 40 jaar prima uit en we verheugen ons op de volgende fase.
De steun van het raamkader is aan één zijde los.
Maar de andere kant zit nog muurvast. Op aanraden van “Waterman” zijn we overgegaan op kruipolie van Imal. Als dat geen succes wordt dan waarschijnlijk de brander.
Tenslotte zit het stuur nog vast. De bout is uit de ring en wellicht met licht kloppen komt de verbinding los.
Het slopen is voorbij en het opbouwen kan gaan beginnen.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Lemi,
Als warm stoken ook geen resultaat geeft, kun je de vierkante buis van het frame in de lengte (dus verticaal) voorzichtig openslijpen en een beetje openwrikken. Dan komt die alu buis er zeker uit. Daarna weer netjes dichtlassen. Kan me bijna niet voorstellen dat er niet aan het frame gelast moet worden dus dat extra stukje maakt ook niets uit.
Hoe ga je de frames behandelen? Ze zien er misschien nog best goed uit - op de foto’s slecht te beoordelen - maar op het frame onder de dash zie ik weinig lak en veel roest. Nu is het moment het weer in nieuwstaat te brengen en voor de volgende 40 jaar in orde te maken.
Op de foto niet goed te zien maar ik vermoed dat stuurstang nog middels stuurslotassembly aan subframe vastzit. Zolang dat vastzit, krijg je de stang niet omhoog.
Groeten, Matthijs
Hi Matthijs,
Dat lassen zal ik wat moeten oefenen. De laatste keer was 25 jaar geleden toen ik een deel van het achterste subframe vervangen heb. Sindsdien nooit meer gelast. Ik heb nog zo’n ouderwetse Philips trafo met van die lange lasstaven. In ieder geval zal ik nieuwe elektrodes nodig hebben. Echter ik heb een vreemd gevoel als ik naar de kant kijk die los is. Ik zie inderdaad het aluminium pootje wat omhoog komt maar in het subframe lijkt een stuk van dat raamkader achter te blijven. Ik bedoel dus dat zwarte schuin uitstekende stuk met de opening voor de spiegel.
Voor wat betreft de stuurstang die geeft nog geen krimp. Het geheel is los van het subframe en kan bij wijze van spreken op de bestuurdersstoel liggen. Ik heb stang met een tie wrap tijdelijk aan het frame gehangen om hem in een rechte lijn te krijgen met de los te maken verbinding beneden. Tevens een wurgtang om de stuurstang gezet en kloppen met de hamer. Tot nu toe geen succes. Ook beneden voorzichtige tikjes uitgedeeld. Zal wat wd40 gaan gebruiken. Bedankt voor je belangstelling en fijn weekend.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Lemi,
Stuurstang mag je best een paar flinke klappen geven. Onderzijde stuur, met een stompe beitel van onderen tegen het hart waar de stuurflens tegen de buis aangelast zit. Het is gewoon een holle pijp met vertanding die over een sprocket geschoven zit. Die buis heeft overigens een snede zodat de klem om de buis (waarvan je de bout reeds verwijderd hebt) ook echt kan klemmen. Die kun je proberen een beetje te openen door een stompe dikke beitel daar tussen te slaan. Niet teveel geweld op die plek want het ronsel ligt daar in een lager.
Eens dat een deel van de raamlijst zo te zien vast blijft zitten. Die haakse hoek hoort netjes gesloten te zijn. Je trekt nu dus eigenlijk het frame uit elkaar. Je kunt het heetstoken proberen maar de truuk die meestal echt werkt is slijpen en open kloppen.
Lassen; moet wel een beetje goed gebeuren want je wilt geen lasslak aan de binnenzijde. Als het zelf niet lukt zijn er genoeg bedrijfjes die zoiets graag voor je doen. Dat frame heb je vrij snel gedemonteerd van het chassis en is niet zo groot. Past zo achterin een beetje ruime auto.
Succes!
Hi Matthijs,
Bedankt voor je snelle reactie en advies. We lassen voor vandaag en morgen een pauze in zodat we maandag weer met frisse moed aan de gang kunnen.
Groetjes
Leo en Mieke (Lemi)
Vandaag een nieuwe poging om het raamsteun los te krijgen. Een stuk hardhout tegen de onderkant van het schroefdraad en een paar forse klappen met een vuistje en er was beweging. Nog een paar keer op en neer slaan en de steun was vrij. Het metalen omhulsel van beide aluminium pootjes blijft achter in het subframe.
De stuurstang is een ander verhaal. Nog steeds muurvast. Zolang de nieuwe kuip nog niet is gearriveerd blijf ik kruipolie spuiten en slaan. Ik vraag mij af of het korte pijpje aan de onderkant van de cardan koppeling open is tot aan de onderkant zodat ik het pijpje kan vullen met kruipolie. Mocht het niet lukken dan maak ik een ovaal gat ter grootte van de cardan in de nieuwe kuip. We schuiven dan de kuip over de cardan op zijn plaats.
De stuurstang zit nog steeds muurvast ondanks de wd40, stompe beitel, vuistje en rake klappen. Ook al een met een schroevendraaier de spleet wat ruimer gemaakt maar nog geen beweging. De brander erop en heet stoken? Een andere laatste mogelijkheid is een stuk uit de bodem van de nieuwe kuip snijden, kuip plaatsen en daarna dicht plakken/poppen.
Maar het schuren en verven gaat gewoon door.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lemi schreef:De brander erop en heet stoken?
Ik zeg gewoon doen.
Dat kan nu toch zonder dat de rest affakkelt?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
is je stuurslot assembly wel los?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Lemi,
Jullie zijn lekker bezig! Ik zou eerder die stuurbuis doorsnijden dan een gat in de kuip snijden. Die stuurbuis is gewoon goed te krijgen via de bekende detailhandel. De gaten in de kuip moet je zo klein mogelijk houden. Het wordt daar allemaal behoorlijk zwaar belast door het torderen van het chassis en hoe meer gaten, hoe meer beweging en dus hoe groter de kans dat de zaak gaat scheuren. Die stang gaat loskomen, houd vol!
Heb je de frames nagemeten? Meet eens de oversteek van chassisrand tot zijde frames links en rechts. Dat moet allemaal redelijk goed zijn. Bij mijn Mehari zaten daar enorme verschillen in - centimeters! Dat maakt het monteren van de nieuwe kuip en aanbouwdelen redelijk lastig.
Groeten, Matthijs
Bedankt voor jullie motiverende reacties. Dat is soms nodig na een dag werken zonder echt resultaat. Ja het stuurslot ligt al een paar dagen op de werkbank. Morgen dan maar een poging wagen met de brander. We hebben nog anderhalve week totdat de complete body komt. Het doorsnijden van de stuurbuis zal toch ook met de nodige voorzichtigheid moeten gebeuren. De vertanding moet niet beschadigd worden.
Groetjes
Lemi
Stuurbuis zeker niet door slijpen! Zonde! Niet zomaar te vinden. Wordt nieuwe dan.
Op het stuur zat daar beneden een klem. Die heb je eraf als ik het goed begrijp.
Wat je moet doen.
Die stuurbuis zit er op geschoven. Maar daar zit een sleuf in die buis. goed kijken zie je het wel.
Schoonmaken. Daar kruipolie in. Met breed vlakke schroefen draaier beetje spijten.
Nog beetje olie komt zo los. Nog nooit vast gehad. Niet op rossen. Wordt je stuurhuis niet beter van.
Nimmer met flam gaat alles stuk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het stuurhuis eraf is kan niets de stuurbuis meer tegenhouden. We heb je bij de mehari een kruiskoppelingetje tussen stuurbuis en stuurHuis.
Je moet dus eigenlijk dat ondestukje met kruisje van het stuurHuis aftikken.
Zoals Verkuilem schreef zit dat onderstukje geklemd op de stuurpen die uit het huis komt.
Er zit daar een soort kraag omheem waar je die bout huit gedraaid hebt. Dwars op die bout kan je het sleufje zienwaar die kraag omheen klemt.
Daar moet je ruimte creeëren.
Maak anders nog even een detailfoto!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>