René Jongejan schreef:
Ook heb ik het idee dat je niet de stappenmotor hebt schoongemaakt, want daar valt weinig aan schoon te maken.
Er viel idd bijzonder weinig aan schoon te maken, dat klopt. Viel mij ook tegen
Maar heb daarna idd vanalles schoon gemaakt, dus waarschijnlijk ook die gaskleppotentiometer.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Laurens Groskamp schreef:
Witte stekker bovenaan:
Zwarte stekker aan stappenmotor:
Zwarte stekker onderaan:
De witte steker is 4-polig, waarvan 2 pinnen voor het inspuitventiel en 2 pinnen voor de inlaatluchttemperatuursensor
De zwarte steker onderaan zit op de stappenmotor en is 4-polig, waarvan 2 pinnen voor de stappenmotor en 2 pinnen voor het stationair-contact
De andere zwarte steker is 5-polig en zit op de gaskleppotentiometer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Laurens Groskamp schreef:dus waarschijnlijk ook die gaskleppotentiometer.
Die had je beter op zijn plek kunnen laten zitten.
Heb je deze in exact dezelfde positie teruggezet?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:De motor start wel, maar slaat niet aan.
Althans niet op benzine, maar wel op remmenreiniger lees ik.
De ontsteking werkt dus.
Het probleem zit dus naar alle waarschijnlijkheid in de benzinetoevoer.
Kan zelfs de benzinepomp in de tank zijn, maar bijvoorbeeld ook de aansturing van het inspuitventiel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Als dat die 5 polige is, heb ik daar niks mee gedaan
Heb alleen dat bovenste gedeelte eraf gehad.
Er komt iig genoeg benzine uit de brandstofslang als ik die loshaal, dus de pomp is het denk ik niet.
Dat zijn dan twee pinnen in de witte stekker als ik het goed lees. Zal ik daar eens naar kijken of daar ergens een breukje inzit oid
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Even bij het begin beginnen ... Wat heb je nou precies los gehad en weer vast gezet? Want daar is duidelijk iets mis gegaan. Als dat weer is opgelost kun je verder met het oorspronkelijke probleem op te lossen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
In de bijlage is (misschien een beetje onduidelijk) te zien wat ik verwijderd heb.
En anders kan je met de volgende link de foto’s bekijken die ik tijdens het proces heb gemaakt.
https://photos.app.goo.gl/iZFjVque4NcfuduXA
Ik denk dat we een beetje op het verkeerde pad zitten: Wat ik daar zie is een monopoint injectie: Het “rode” membraan wat je openmaakt is de drukregelaar voor de benzine. Dat heeft niks met stappenmotor en zo te maken. Daarnaast zie ik dat je nog een mechanische gasklep hebt met een kabel, da’s ook niet complex. Zo’n monopoint is relatief simpel: Eerste controle: Komt er benzine uit de injector: Starten zonder luchtfilter en dan zien of je benzine ruikt. De injector kunt je met een ohm-meter doormeten: Moet rond de 10-20 ohm zijn. En dan verder als je niks vindt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Weet je heel zeker dat je de benzinedrukregelaar weer correct in elkaar hebt gezet?
Die bepaalt namelijk de inspuitdruk van de injector.
En heb je niet toevallig de benzinetoe- en afvoerslang verwisseld?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Laurens, ik heb jouw hele relaas nog eens doorgelezen en niet echt de indruk gekregen dat je bij aanvang van de klus wist waar je aan begon.
Je trekt de bovenkant van het injectiehuis af, wat je overigens de stappenmotor noemt, terwijl dat slechts een onderdeel op dat huis is, en haalt zaken los die gewoon niet los hoeven.
Nogmaals de vraag, zit de benzinedrukregelaar wel correct in elkaar?
Zit de veer bijvoorbeeld wel boven het membraan?
Anders is er geen benzinedruk en kan de injector niet inspuiten, ondanks een correcte aansturing vanuit de ECU.
Ik zou overigens starten met het uitlezen van mogelijke foutcodes in de ECU, dit is erg simpel en kan je heel goed zelf, kijk maar eens hier http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=5560
Dus voor het vervolg, “Bezint eer gij begint”.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ach Rene, zo zijn de meesten van ons toch begonnen?
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ook ik ben eens begonnen, intussen meer dan 45 jaar geleden, onder toezicht van mijn vader, van oorsprong was hij vliegtuigmotormonteur.
Les 1: eerst de theoretische kennis vergaren, daarna komt de praktijk.
Maar weer on topic.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Laurens, ik heb jouw hele relaas nog eens doorgelezen en niet echt de indruk gekregen dat je bij aanvang van de klus wist waar je aan begon.
Daar heb je deel gelijk in, maar voor mij is dat de manier om iets te leren.
René Jongejan schreef:Je trekt de bovenkant van het injectiehuis af, wat je overigens de stappenmotor noemt, terwijl dat slechts een onderdeel op dat huis is, en haalt zaken los die gewoon niet los hoeven.
De stappenmotor is dat zwarte ding met die rode achtung! sticker erop, het feit dat ik geen foto heb van het moment dat die eraf was betekent volgens mij niet dat ik dat niet als eerste heb gedaan en dat ik het een injectiehuis noem ben ik mij ook niet van bewust.
René Jongejan schreef:Nogmaals de vraag, zit de benzinedrukregelaar wel correct in elkaar?
Zit de veer bijvoorbeeld wel boven het membraan?
Het is alweer twee maanden geleden dat ik het uit elkaar haalde. Ik kan me niet voorstellen dat ik het in de verkeerde volgorde weer terug in elkaar heb gezet. Maar je weet nooit, ik zal het zeker even bekijken.
René Jongejan schreef:Ik zou overigens starten met het uitlezen van mogelijke foutcodes in de ECU, dit is erg simpel en kan je heel goed zelf, kijk maar eens hier http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=5560
Bedankt voor de link. Zo’n beschrijving zocht ik al. Wist dat ik dat ergens gelezen had, maar kon het niet meer terugvinden.