Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zou je eens een foto willen plaatsen van wat in jouw optiek de stappenmotor is?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Heb in mijn docomentatie gekeken. Inspuitsysteem moet zijn Bosch Monopoint A2.2 ( te vinden op ECU )
Ik ga er vanuit dat de brandstofslangen op de juiste plaats zitten, de benzinedrukregelaar juist in elkaar zit, de ontsteking functioneert en de benzinepomp ook aangestuurd wordt en benzine geeft.
Stroomverzorging inspuitventiel: op klem 5N3 van brandstofpomprelais staat direkt de volle accu spanning. De andere klem 5N5 stuurt de geschakelde accuspaning door naar de brandstofpomp. Aan dezelfde klem/kabel zit een tweede kabel voor de verzorging van de verstuiver. Echter tussen deze aansluiting en de verstuiver is in serie een voorschakelweerstand gemonteerd. Deze voorschakelweerstand zit aan het schutbord bij de accu. Dus hier controleren of op de ingang van de voorschakelweerstand de accuspanning staat tijdens het starten; aan de andere kant de spanning meten en zal vermoedelijk een spanning hebben van 4.5 tot 5,5 Volt en geeft deze spanning door aan het inspuitventiel. De andere kabel aan het inspuitventiel gaat naar klem N13 van de ECU en wordt in de ECU aan massa geschakeld.
Weerstand van voorschakelweerstand is 3 Ohm; weerstand van het inspuitventiel ligt tussen 1,3 Ohm tot 1,7 Ohm.
Net de ECU uitgelezen. Hieruit komt code 13 en 33.
Heb nu even geen tijd meer dus met de uitleg hierboven ga ik morgenmiddag aan de gang. In ieder geval alvast bedankt.
Code 13 : inlaatluchttemperatuursensor.
Code 33 : gaskleppotentiometer.
Controleren luchttemperatuursensor : 4 polige stekker . Weerstand meten tussen klem 1 en 4 .
20 graden C: 2250 - 2750 Ohm—50 graden C : 760-910 Ohm
Controleren gaskleppotentiometer = spanningsmeter:
Stekker ziet er uit als een 5 polige. Is echter 4 polig nl. middenpositie is niet bezet.
Testen:
1. Stekker moet aangesloten zijn.
2. Meting door rubbermanchet terugtrekken.
3. Gasklep in rusttoestand = gesloten.
4. Contact aanzetten.
5. Voltmeter aansluiten op klem 1 en 5. Meetwaarde : 4,5V - 5,5V
6. Vervolgens voltmeter aansluiten op klem 1 en 2. Meetwaarde 1,0V - 4,5V. Gasklep langzaam geheel openen en de spanning moet gelijkmatig veranderen zonder sprongen tot 1.0 V. Bij sprongen is potentiometer defekt.
7. Vervolgens voltmeter aansluiten op klem 1 en 4. Meetwaarde 0 - 4,0 V. Gasklep langzaam openen en de spanning moet gelijkmatig zonder sprongen oplopen tot 4,0V. Bij sprongen is de potentiometer defekt.
Deze meting is het beste te vervolgen met een analoge voltmeter. Digitaal gaat ook, maar dan de bargraph benutten.
Stekkernummering is van boven naar beneden dwz boven nummer 1 , onder nummer 5.
Aanvulling :
Ohm meting aan inspuitventiel. Stekker moet 4 polig zijn. Voor Ohm meting klem 2 en 3 aansluiten.
Laurensgroskamp schreef:Deze
Ik denk niet dat je het systeem voldoende begrijpt: Wat je aangeeft is de stationair regelaar, d.w.z. het apparaat dat het stationair toerental instelt, dat is inderdaad een stappenmotor, maar de functie is niet “stappenmotor” en als je bij een injectie “algemeen” over een stappenmotor praat dan nemen we aan dat je het hebt over de stappenmmotor die de gasklep aandrijft in plaats van de gaskabel. Als daar een probleem mee is wil je BX niet stationair lopen maar moet hij wel starten lopen zolang je maar genoeg gas geeft.
Je foutcodes geven aan dat of de gaskleppotentiometer defect is ( 33) Die zit op de gasklep aan de andere kant waar de gaskabel zit.
(13) is de Inlaatluchttemperatuursensor.
Klever33 geeft heel goed aan hoe je die moet meten: Exact zo doen.
To err is human, not to err is divine.