Hoi,
Wie kan mij handige tips geven om van een GSA het rubber van de HD-pomp te vervangen. Ik heb een nieuw rubber op voorraad, in de oude zit een haar scheur. Maar wat moet wel los aan de voorkant, en wat kan blijven zitten? Is dit makkelijk te vervangen, of heb ik special gereedschap nodig?
Groet Erwin
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het front moet eraf, speciefiek de kinnebak. Daardoor moet de hele neus leeg gemaakt. Dan kan je van de onderkant bij de pomp, als je de auto op bokken hebt staan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Uit mn hoofd- het is al weer ff geleden moet je de pomp demonteren. Je kan die losmaken door twee moeren los te draaien als de drukleiding eraf is. Dan kan de pomp een stukje naar buiten maar niet voordat de nokkenas zo staat dat het asje dat de pomp aandrijft maximaal naar buiten wijst. Dan kan er een asje uit de drijfstang en kan de pomp eraf. Daarna kan je het rubber vervangen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik neem aan dat je al de goede adviezen van Dirk hebt gehad.
Om het toch ook hier nog even te verduidelijken. In elk geval moet het hele front eraf (koelluchtbeplating hoeft dan weer niet) , maar misschien gelijk distributie doen? En over welk rubber hebben we het? De aanzuigsok of de O-ring tussen pomphuis en carter? Voor beide moet in elk geval de leiding los, dus heb je ook een nieuw leidingrubber nodig. Om de o-ring te vervangen neem je het pomphuis eraf door de 2 boutjes los te maken. Je kunt het in elke stand van de zuiger eraf halen, maar vang het zuigertje wel op en wikkel het even in papier om beschadiging te voorkomen.
Als het om de sok gaat moet je niet vergeten de beschermrubbers tussen de klemband en sok terug te plaatsen. Sok onder de juiste hoek terugplaatsen en aanzuigslang zo vastmaken aan de koelluchtbeplating dat de aansluiting een rechte hoek maakt. Zo voorkom je trekken in het rubber wat weer tot scheuren kan leiden.
Het gaat alleen om de sok. Binnenkort ga ik deze vervangen. Ik heb speciale klembanden gekocht. En ik heb nog een reserve HD pomp liggen, incl leiding. Waar ik in een oogopslag kon zien hoe dit rubber vast zat en onder welke hoek.
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Die andere pomp is inderdaad een goede referentie, maar waar je op moet letten, op het moment dat je de slang met de beugel vastzet aan de koelluchtbeplating, is dat de aansluiting van de sok op de slang zowel in voor/achterwaartse richting als zijwaarts niet trekt aan de sok zelf. Deze beugel zorgt ervoor dat de slang ondersteund is en niet aan de sok trekt.