camemBert schreef:Egbert heeft dat eens gedaan zonder het blok te demonteren
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/171345/P285/#1589501
Overigens met dank aan Waterman die mij vertelde dat het op deze manier kan.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik vind het heel kunstig dat jullie de bussen en zuigers vervangen van bovenaf, maar ik vraag me wel af of de voetpakkingen goed te beoordelen of te vervangen zijn. Gezien het verhaal is dat te doen, maar is het goed te doen of erg lastig?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Egbert schreef:camemBert schreef:Egbert heeft dat eens gedaan zonder het blok te demonteren
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/171345/P285/#1589501
Overigens met dank aan Waterman die mij vertelde dat het op deze manier kan.
Dankje Egbert. Precies wat ik zocht met de foto’s! Hoe heb je destijds die smalle zuigerverenklem gemaakt?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
jantje1948 schreef:Vergeet niet tussen de lamellen van de collector even met een zaagje een beetje weg te nemen.
Ik dacht dat klepseals alleen op de inlaatkleppen standaard waren? Want daar wordt tijdens de inlaatslag gezogen.
Wat bedoel je met de lamellen van de collector?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
OB73 schreef:Mosterd na de maaltijd natuurlijk: nieuw rubber met mes beetje hol maken als dat beter in schoteltje past, met slangklem er om nachtje in diepvries en je legt hem er volgende dag zo in. Enige werk is schoteltje roestvrij maken en conserveren…
Nobelprijs voor DS-tips gaat naar OB73; Zaterdag geprobeerd; Inderdaad een bijna onmogelijke klus wordt een fluitje van een cent! Heb meteen de seals van de voorste veercylinders vervangen, want ik zat toch in die hoeken en ik heb een paar jaar geleden een bak met NOS seals gekocht bij een mede DS-patient.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Stef Sep schreef:jantje1948 schreef:Vergeet niet tussen de lamellen van de collector even met een zaagje een beetje weg te nemen.
Ik dacht dat klepseals alleen op de inlaatkleppen standaard waren? Want daar wordt tijdens de inlaatslag gezogen.Wat bedoel je met de lamellen van de collector?
Die dunne zwarte isolatiestripjes tussen de koperen lamellen.
Die moeten iets dieper liggen dan het koper.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dank, maar het is mij nog niet helemaal helder; Welke collector?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Van de startmotor.
Jij noemt het de rotor. Bovenaan pagina 7.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ahhh! Ik zat nog met kleppen in mijn hoofd. Bedankt voor de tip!
Stef Sep schreef:Hoe heb je destijds die smalle zuigerverenklem gemaakt?
Stripje staal plaat en de ogen aan het eind zijn stukjes van een oud scharnier dat ik er aan gelast heb
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik kwam er gisterochtend achter dat ik een vrije dag had, en we mogen vanaf gisteren wat vrijer bewegen. Dus; auto volgeladen met gereedschap en naar de sloop 140 km verderop gereden om een cylinderkop uit een DS te schroeven.
Meteen ook maar stuurhuis, drukregelaar, motorsteunen en nog wat spul eruit geschroefd.
Deze kop is nog niet gevlakt (nog precies 90,0 mm dik) en alle klepgeleiders zitten nog op hun plek. Helaas heeft de achterste verbrandingskamer wel een keer een stuk metaal ingeslikt; stevige pitten in het aluminium en de auto staat zeker 10 jaar in het veld. In de loop van de week breng ik hem naar motorrevisiebedrijd voor
afpersen,
evt vlakken (max 0,1 mm, anders moet hij even bellen)
Nieuwe klepgeleiders (die kan hij zelf draaien)
evt nieuwe klepzittingen (kan hij ook zelf maken; Ik zal de tekening erbij doen)
Beste kleppen van de 2 koppen bijelkaar zoeken
Nieuwe mercedes klephoedjes
Toen ik de koppen naast elkaar hield (de kop die van mijn DS komt, en die van de sloop DS) zag ik dat ze alletwee hetzelfde nummer hadden, maar dat er toch verschillen tussen zaten. Met name op het bewerkte montagevlak van de tuimelaarhouders.
Beiden heten DX112101A, maar die uit mijn Pallas komt heeft er een 2 boven gegoten. Ik neem aan dat ze de gietmal hebben verbeterd in de loop van de jaren.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De kop van na 1968 is volgens mij de kop met een 2. Hoe oud was de sloper?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dat was niet de originele motor (nummer kwam niet overeen met motor nr op chassis nr plaatje)
Blok in de sloper is DX2 met motornr 0579018990
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
We zijn weer een paar stappen verder!
De sloop kop was nog reviseerbaar. Doos spullen gekocht bij Citrotech, en aan de slag.
De cylinderkop was eerder deze week voorzien van nieuwe uitlaat klepgeleiders en nieuwe klephoedjes. Vanmiddag vrij genomen en de kop erop gezet. Het werd net donker dus moest ik stoppen. Kop al wel aangedraaid met 20-40 en 60 Nm. Morgen uitlaattuimelaars erop.
Ik had nog wel en probleem met de uitlaat draadeinden; Deze zaten te diep waardoor de rechter kopbouten er niet in konden. Gelukkig zonder al te veel geklooi dit toch in orde gekregen; spruitstukken losgedraid met kop eral op, draadeinden stukje teruggedraaid totdat de kopbouten er wel in konden. Moet ik deze 4 draadeinden met loctite terugzetten? Volgens mij kan daat nooit olie uitkomen: alleen maar via de kopbout zelf, maar dat is drukloos. Toch voor de zekerheid even vragen aan jullie….
Ik heb ook nieuwe afdichtingen in het stuurhuis gezet. Rondsel is gereviseerd door Citrotech. Morgen weer vrij genomen en als het een beetje meezit kan ik dan weer rijden!
5 liter LHM ingeslagen (5 euro per liter hier bij de lokale autohandelaar!)
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zou zeker loctite gebruiken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>