Hoi,
Weet iemand of het mogelijk is het koppeling pedaal lichter te maken van een GSA. Misschien dat mijn gevoel verkeerd is maar ik heb het idee dat die alleen maar zwaarder wordt. De koppeling en kabel er van zijn al een keer vervangen. Ik heb een paar keer de veer van het pedaal ingesmeerd want deze piept af en toe tijdens het indrukken. Maar die piep komt na een korte tijd weer terug.
Groet Erwin
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik zou eerst controleren of de kabel goed vrij ligt en er geen korte bocht in zit. De binnenkabel kan dan gaan stroppen tegen de buitenkabel. Pedaalscharnier smeren Met PTFE-spray.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
De kabel ligt in de juiste positie dat is een van de eerste dingen die ik had gecheckt. Ik heb geen PTFE spray gebruikt zal dat eens proberen.
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als dat alles niet helpt en de koppeling nog steeds zwaar gaat, dan is dat waarschijnlijk door slijtage aan de drukgroep. Je kunt er dan beter even een nieuwe koppeling inzetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zoals ik eerder schreef de koppeling is al vervangen. De drukgroep was toen ook vervangen. Ik vermoed ook dat het de kabel is. Want mijn gaskabel liep ook zwaarder en na het smeren was dit probleem verholpen. Willingeprins bedankt voor de tip van dat smeer middel.
Weet jij of iemand anders is de koppeling kabel er makkelijk uit te halen om te smeren? De vorige keer heb ik een garage deze kabel laten vervangen. Maar die bestaat helaas niet meer.
► Instagram •
Het zware lopen komt door zand en vuil dat aan de kant van het koppelingshuis de kabel-huls in wordt getrokken. Het volstaat dus die kant van de kabel te smeren en reinigen. Dat doe je door een kwak smeermiddel in een doek om het einde van de koppelingskabel te houden en een helper een paar maal het koppelingspedaal te laten intrappen. Je zult merken dat de koppeling meteen al lichter gaat en de doek veel zwarte smeer opneemt. Dit alles dus zonder de kabel te demonteren of zelfs uit de auto te halen.