Hallo allemaal,
Mijn Break moet wel heel lang gloeien, maar dat schijnt normaal te zijn. Ik heb begrepen dat je het relais kan vervangen voor een sneller exemplaar, samen met de gloeibougies. Passen de gloeibougies van een BX in de motor van een CX? Schroefdraad, diepte etcetera hetzelfde?
Waar moet ik op letten?
Groeten, Thijs
Wat mooi dat je in een CX diesel break rijdt!
Je kunt inderdaad het snelgloeirelais met de bijbehorende gloeibougies van een BX monteren. Toeval wil dat ik nog een nieuw setje snelle gloeibougies heb. Bij interesse mag je een PM sturen.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 25615
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is een 1 op 1 fit. Peugeot heeft de releais (dacht ik) ook gehad op den diesels…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Ik heb er ook al eens over gedacht voor mijn C32, spulletjes opgezocht, gevonden en gekocht maar nog niet gemonteerd:
CARGO 16 0432 relais met
BERU 0 100 226 186 / GN 909 gloei bougies
misschien dat dat helpt?
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 25615
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het werkt echt perfect. ipv 2 minuten gloeien startte mijn cx al na 20 seconden ( bij 3 graden vorst)!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik vind het lange gloeien in mijn C35 eigenlijk wel grappig - zoals ik het van vroeger gewend ben. Meestal hoeft het alleen maar bij de eerste start van de dag, daarna blijkt het eigenlijk niet meer nodig.
Ik probeer die auto voor mijn vrouw zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, zodat daar geen irritaties gaan zitten bij haar.
Met choke van de 20 re ben ik een hoop autokrediet verloren.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
In dat geval: doen! In een CX krijg je door de vering bij de eerste start toch al even een wacht-momentje. En mocht je ooit weer terug willen naar het ‘oude normaal’ dan is dat ook zo weer mogelijk.
Totaal aantal Berichten: 25615
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Thijsio schreef:Ik probeer die auto voor mijn vrouw zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, zodat daar geen irritaties gaan zitten bij haar.
Met choke van de 20 re ben ik een hoop autokrediet verloren.
hahaha. Dan ook even de KNAK uit de deuren halen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hahaha, dank voor de tip!
Zonder dit forum waren we ten Volvo opgeschreven.
@Evan
Ik heb je een pm gestuurd, maar je hebt nog niet gereageerd. Ik hoor graag van je.
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Heb het er destijds ook in gezet en het scheelt echt enorm. Van 40 seconden gloeien naar 10 seconden. Maar inderdaad, omdat je vervolgens nog steeds moet wachten tot het ding zichzelf naar de rijstand getakeld heeft is de winst uiteindelijk maar relatief.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
De winst is relatief, maar de combinatie van een minuut zitten en niks doen, en dan een 20 seconde wachten op omhoog komen, voelt een beetje dubbel.
In die zin is de winst aanzienlijk en is er ook minder ‘geks’ aan de auto.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Heel leuk topic eigenlijk over het wachten voordat je kan gaan rijden toch? beetje off topic/aan de zijlijn:
De kids liepen vroeger te miepen toen ik nog BX diesel reed dat het zo lang duurde voordat we reden, ik heb uitgelegd waarom (naïef!!!) met de Xantia met afsluiters werd het iets beter maar klagen bleef.
Nu rijdt de oudste al jaren zelf en het duurt meestal meer dan 2 minuten voor ze de oprit af is na het starten van de motor: telefoon, muziek selecteren, blue-tooth en stekkertjes klooien, even nog social media checken… en dan pas weg.
Ik was al drie keer weg geweest in die oude BX!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Tijd ...een relatief begrip
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Haha, ja leuk inderdaad.
Wat ik doe: eerst radio aan, dan starten (met de benzine dan), dan telefoon in de houder met eventueel navigatie instellen, dan is de auto omhoog gekomen en rijd ik weg. Redelijk efficiënt gebruik van tijd.
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren als de snelle groeiers erin zitten.