Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hi,
wisselstroomdynamo, 2 aansluitingen. Laadt bij op 14,65 Volt bij 2500 toeren. Echter lampje gaat niet uit (wel als ik de stekker op de dynamo los haal),flakkert wel een heel klein beetje bij lagere toeren. Enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Als het lampje blijft branden
Laad je dynamo niet bij.
Dus even je dynamo ergens na laten kijken/reviceren.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
regelaar een beetje brak.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Boog heeft een punt: De originele regelaar heeft een apart circuit voor het laadstroomlampje en een voor de spanningsregeling, ik neem aan dat je die nog hebt ? Als hij 14.65 volt levert ( wat ik persoonlijk wel een beetje hoog vindt) dan werk je dynamo wel, maar de spanningsregelaar toch niet helemaal ivm het lampje.
To err is human, not to err is divine.
Normaal gesproken wordt een ‘accu lampje’ uit gehouden door aan twee kanten een plus te geven (van accu en spanningsregelaar)
-auto contact aan->voeding vanuit accu->lampje aan
-motor draaien->voeding vanuit accu en regelaar->lampje uit (immers bij 2 gelijke plussen tegen elkaar loopt geen stroom)
Als één van beide afwijkt zal het lampje (al dan niet flauw) gaan branden, gezien de 14,65 volt denk ik dat de dynamo meer laad als dat de accu aankan, met een beetje pech kookt de accu dan ook nog droog.
Normaal heb je gelijk, maar dat geldt eigenlijk alleen voor dynamo’s met een ingebouwde elektronische spanningsregelaar.
Bij een DS ( en zo ook bij vele klassiekers uit de jaren 60 en 70) zit er nog een mechanische spanningsregelaar met 2 relais, 1 voor het lampje en 1 voor de stroomregeling. Sommigen hebben zelfs 3 relais.
Vandaar de vraag aan de TS: Dynamo met ingebouwde spanningsregelaar: Probleem in draad of regelaar of dynamo, beste oplossing neem een ruildynamo? 2 draad zegt me niet zo veel wel als hij een D en L aansluiting heeft met ingebouwde regelaar.
Dynamo met externe spanignsregelaar: Probleem in regelaar.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Betreft idd dynamo met ingebouwde spanningsregelaar. Draadje los, lampje uit.(draaiende en stilstaande motor)
Dynamo losgehaald (wat een takkenwerk bij een injectie, waarom geen twee sleuven op de beugel grrr).
Gedemonteerd, stator schoongemaakt, koolborstels ok, geen mechanische gebreken. Weer gemonteerd maar helaas zelfde resultaat.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat regelaartje is niet zo duur. zet er een nieuwe in.
Die ene sleuf is voor de veiligheid. als de bouten los zitten valt ie er niet af…
Ik maakte er altijd een tweede sleuf bij!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ik heb inmiddels ook de slijptol erop gezet (heb je wel weer last van weerbarstig in de weg zittende veerringetjes maar dat terzijde ) . Boogaard, doel je op dat zilverkleurige blokje waarin de koolborstels zitten? En als dat zo is behoorlijke wildwest wereld. Citroworld vraagt er 50 euro voor, in Engeland 12 euro, Aliexpress 7 euro allemaal voor de ISKRA-dynamo.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat blokje. inderdaad, meerdere leveranciers. ..koop je op ebay…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
nieuwe regelaar geplaatst, helaas geen verandering. Nog tips?
Weet je ook wat voor lampje het is? Ik begrijp dat het lampje deel uitmaakt van het laadcircuit en een bepaalde weerstand moet hebben, een verkeerd lampje zou mogelijk ook oorzaak kunnen zijn van het niet uitgaan.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Volgens mij is de algemene regel dat een dynamo niet meer mag laden dan 14,4 en dat is dan bij lege (of direct na het starten/belastte accu) accu en zo’n 1/3 tot 1/2 toerenbereik (ergens rond de 2500 rpm bij benzine auto’s)
motor uit: accu+ -> lampje -> dynamo- (lampje brand dus, stroom loopt vanaf accu naar dynamo die nu massa is)
motor aan: accu+ -> lampje <- dynamo+ (lampje uit, tussen twee plussen loopt geen stroom)
Als één van de plussen in de motor aan situatie minder is dan de andere en gaat er wel een (kleine of grote) stroom lopen, dus lampje aan.
Zwak branden van het laadstroom lampje kan de volgende oorzaken hebben.
-Slechte bedrading/stekkers/massa
-Dynamo laadt niet of te weinig (stroom van lampje loopt van accu naar dynamo)Bij meten blijft het voltage onder 12,8 V bij volledig opgeladen accu.
-Dynamo laadt teveel (stroom van lampje loopt van dynamo naar accu) voltage blijft boven 14,4 V bij volledig opgeladen accu.
-Accu cel o.i.d. overleden (stroom van lampje loopt van dynamo naar accu)Na accu opladen, accu spanning direct 12 volt of lager
Dus eerst zorgen dat accu geheel opgeladen is en dan waarden meten
Als reactie op capt kok, ik weet niet hoe het bij DS’en zit, maar bij de oude Simca’s was dit een 24 volts lampje (dit omdat anders bij 14,4 laden het lampje zichtbaar zou gaan branden)
robbertkars schreef:nieuwe regelaar geplaatst, helaas geen verandering. Nog tips?
waarschijnlijk één diode die doorslaat.., dynamo even bij een revisiebedrijf laten testen..
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
denk ik ook. 1 of meer diodes kapot
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>