




















Totaal aantal Berichten: 2136
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
wellicht is dan dat drukcontact vervuild of inderdaad kapot.
Als het plunjertje dat daar in zit niet tegen de massa komt (er zit een veertje in die hem in de rust stand moet drukken) maar in de “het systeem is op druk” stand blijft hangen gaat het lampje niet branden.




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Drukcontact demonteren, is dan drukloos en met een multimeter doormeten.
Weerstand mag dan niet oneindig zijn, maar slechts enkele tot 0 Ohm.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986


























Totaal aantal Berichten: 7592
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hij staat in de kruipolie - zit best wel vast.
Ow, ik dacht abusievelijk dat t lampje niet wilde doven.
Ik denk hetzelfde als Furrie.
Je zou er een tik op kunnen geven, misschien dat het inwendige weer loskomt, anders gewoon vervangen.
Ik zou hem vervangen, is vrijwel hetzelfde voor alle LHM Citroen’s van die tijd. Dat contact gaat uit bij ruim 60 bar. ( Dan begint je voorraadbol vol te lopen). Als dat vast zit bij die druk dan helpt daar weinig aan. Lucht in het systeem heeft geen invloed maar is misschien niet goed voor het contact , lucht is vochtig en zorgt voor oxidatie.
To err is human, not to err is divine.


























Totaal aantal Berichten: 7592
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dankzij j.witkop heb ik nu ook een italiaans werkplaatshandboek. En de pdf van het nederlandse werkplaatshandboek die ik zelf ook al een paar keer zelf heb rondgestuurd. Mijn papieren exemplaar is bijgewerkt tot 1983 en juist van het remsysteem staan er dezelfde foto’s in van een eerdere versie van het remsysteem dan dat in mijn auto. In elk geval is er in dit deel van het remcircuit niets te ontluchten, alleen bij de wielen is ontluchting beschreven.
De sensor er maar eens uitgedraaid. Ziet er prachtig schoon uit. Pennetje veert soepel, er kwam nog een beetje prachtig heldere LHM uitdruppen. Verder schoon gemaakt, er wat remmenreiniger proberen in te spuiten. Maar aansturen van het lampje, dat niet. Maar weer teruggezet.




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ook doorgemeten met een multimeter?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986


























Totaal aantal Berichten: 7592
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Er kwam een regenbui aan en de hond moest nog een rondje. Dus nee, dat niet meer gedaan. Maar wel de sensor los met een lampje getest. Geen sjoege. Of een multimeter mij dan nog veel meer informatie geeft ...




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik had overigens niet een drukcontact met een pen verwacht, maar eerder iets met een membraan erin.
Dit lijkt meer op een schakelaar voor de achteruitrijlampen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986





























Totaal aantal Berichten: 10460
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
break23m schreef:Er kwam een regenbui aan en de hond moest nog een rondje. Dus nee, dat niet meer gedaan. Maar wel de sensor los met een lampje getest. Geen sjoege. Of een multimeter mij dan nog veel meer informatie geeft ...
Als je de sensor in serie met een lampje zet en dan 12V op het geheel moet het lampje branden. Zo niet: sensor kapot.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gewoon even doorpiepen met een multimeter is toch veel simpeler?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
De eerste versies waren inderdaad echte “manocontacten” dus een druk schakelaar die reageert op de hydrauliek druk. In de latere versies is het een geïsoleerd massa contact (stift) die met de inwendige plunjer van het veiligheidsventiel massa-contact maakt.
waar rook is, is…
LHM only!




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dus de plunjer van het veiligheidsventiel drukt bij voldoende hydraulische druk tegen de stift en verbreekt daardoor het contact met massa.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Wat ik hiermee wil zeggen is dat die stift niet kapot kan en dat er misschien een slecht massa contact is tussen je veiligheidsventiel en het schutbord? Of dat de plunjer van het veiligheidsventiel geen contact meer maakt met het uiteinde van de stift.
Test eens of de plunjer in het veiligheidsventiel wel massacontact maakt…
waar rook is, is…
LHM only!










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Nee, het werkt andersom: bij geen druk ligt de plunjer tegen de stift en maakt massa contact, als er wel druk is verplaats de plunjer en verbreekt daarmee het massa contact en je lampje gaat uit.
waar rook is, is…
LHM only!