Starten na stilstand
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 14 maart 2006 11:05 PM

Hallo…

Ik vraag me af of jullie de gebruiksaanwijzing van mijn acadiane kunnen invullen Wink

Ze start altijd prima, zolang ze maar niet te lang stil heeft gestaan. Na een week is het al even doorstarten, maar na zes weken is het een flink stuk doorstarten, en na een paar maanden is het bijna niet meer te doen.

Mijn vermoeden is dat de benzine vanuit de carb. langzaam terugstroomt naar de tank en dat het steeds langer duurt om het richting de motor te pompen.  Is dit een normaal probleem?  Zo ja, wat kan ik er het best aan doen?  Wat in mij opkomt:

- Pompen met het gaspedaal (maar hoe vaak zonder haar te verzuipen?)
- Starthulp (spuitbus op ether-basis)

Of verwachten jullie dat het iets ander is?

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 14 maart 2006 11:12 PM
  [ # 1 ]

mij is wel is verteld toen me handchoke slecht werkte:

5 keer gas helemaal intrappen en dan starten Wink 

(soms keer herhalen)

En de accu spanning dan is die niet te laag?

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 maart 2006 11:21 PM
  [ # 2 ]

hihi, leuk probleem.
ff wat basic carb technotalk dan.

die spuitbus kan je in de winkel laten.
elke X dat jij je gaspedaal VOLLEDIG intrapt spuit je een puur straaltje benzine in je carb,en dus motor.

een beetje afhankeleijk van hoelang de stilstand is heb je dat straaltje incluus je choke nodig..
waar normaliter je choke eigenlijk voldoende zou moeten zijn, is dat in jou geval niet.
dat leert dat je choke zuinig is afgesteld, en dat is imo beter dan te rijk.

daarmee werkende zou ik de volgende X dat je haar na 6 weken of minder wil starten ,de volgende procedure adviseren,waarna je vanzelf merkt hoevaak en waneer je extra het gaspedaal moet gebruiken..

na +/- 6 weken stilstand ga je starten, en je doet dit MET Choke, en TEGELIJKTIJDIG met het pompen van ja gaspedaal…
de lady in kwestie zal vanzelf laten merken met hoeveel X pompen ze wel aan wil slaan.

onthoud het aantal X ,en doe hetzelvde aantal de volgende X MIN 1 slag ALVORENS te starten,, en start dan pas de motor.
geheid dat ze na 1 hik al aanslaat..

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 maart 2006 11:35 PM
  [ # 3 ]
André schreef:

Het kan inderdaad de benzinepomp zijn die niet goed afsluit waardoor de
benzine terug in de leiding stroomt.
Heb ik ook gehad.
Probeer eens een ander pompje.

neup
mvgr wupke.. benzine zit in de vlotterkamer, de pomp is alleen de leverancier…
simpelere oplossing in jou verhaal zou zijn, om een membraam (terugslagklep) in de aanvoerleiding te parkeren.
kan je simpel van een multipoint BX afschroeven.
en is ook los te koop in de automateriaal handel.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 14 maart 2006 11:55 PM
  [ # 4 ]

Dank voor alle tips!

De accu is nieuw, dus dat is het niet.

De auto is vroeger van mijn opa geweest en hij heeft mij verteld nooit met de choke te starten omdat ie dan zeker niet aan zal slaan en zal verzuipen.  Vlak nadat ie aanlsaat kan de choke gebruikt worden. Dit duidt volgens mij ook op een (veel) te arm afgestelde choke.  Agree?

@Wupke, gegeven dit advies: nog steeds starten met choke of deze eerst wat rijker afstellen?

@McDean, na 5x pompen (thanx for the magic number) starten met voet van het gaspedaal, plankgas, of iets daartussenin afhankelijk van de buitentemperatuur?

ps, ik weet dat er altijd euro 95 getankt is (hij was van de erg zuinige generatie). Ik heb de eerste tank nog niet leeg, dus dit zit er nog steeds in.  Vanaf nu alleen 98, maar kan dat invloed hebben?

pss, wat ik me afvraag, is dit “bug” of een “feature” bij mijn aca?

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 maart 2006 12:04 AM
  [ # 5 ]

hahaha die Opa..
tja grond van waarheid zit wel in zn stelling maar helemaal opgaan doet ie niet.

probeer dit eens,,,

choke er half op, en een tikkie gas,, dus laten we zeggen gevoelsmatig met de voet een halve cm.

ik denk dattie dan vanzelf al aanspringt, en jij er (gevoelsmatig) wat meer of minder choke of gas bij moet geven.

daarnaast FF , als je langer dan 1 dag stil staat, pomp het gastpedaal dan na dag 1 -1X na 2 dagen 2,5 X na dag 3 - 3 tot 4 x,, en dan magic number five(5) X ..

de !! choke,,, is een klep in je carb die je MINDER lucht aan laat zuigen, en dus trek je uit elk hoekje en gaatje in je carb pure benzine.
een beetje van hoe die is afgesteld, is de startkarakterestiek van je carb..
er zit bv een secondaire schroef op voor de afstelling (Verhoogde Stationairloop BIJ CHOKE..
die zet je gaspedaal wat hoger dus, met behulp van je choke.

je kan nu diverse dingen uitlezen uit mn voorgaande posts, maar als je start ellende blijft houden,is mischien een middagje wupke thuis, en wat extra info/les een positive insteek…
PB oid,,?
mvgr wupke:die je per forum ook niet veel wijzer kan maken,, maar met je tuut erbij, leer ik je meteen hoe je de carb schoon moet maken EN afstellen..
Wink

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 15 maart 2006 12:28 AM
  [ # 6 ]
kreazyV8wuppo schreef:

hmvgr wupke:die je per forum ook niet veel wijzer kan maken,, maar met je tuut erbij, leer ik je meteen hoe je de carb schoon moet maken EN afstellen..
Wink

Dank voor je aanbod! Ik heb zo het vermoeden dat ik wel gevoel bij het starten ga krijgen.  Ik ben het starten van HY’s en DS’sen gewend, maar dit is weer een heel ander verhaal.  Als ik het gevoel heb dat mijn carb verstopt begint te raken ga ik de reis misschien aan!

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 15 maart 2006 01:20 AM
  [ # 7 ]
kreazyV8wuppo schreef:
André schreef:

Het kan inderdaad de benzinepomp zijn die niet goed afsluit waardoor de
benzine terug in de leiding stroomt.
Heb ik ook gehad.
Probeer eens een ander pompje.

neup
mvgr wupke.. benzine zit in de vlotterkamer, de pomp is alleen de leverancier…
simpelere oplossing in jou verhaal zou zijn, om een membraam (terugslagklep) in de aanvoerleiding te parkeren.
kan je simpel van een multipoint BX afschroeven.
en is ook los te koop in de automateriaal handel.
mvgr wupke Wink

Na een paar weken stilstaan zit er echt geen benzine meer in de vlotterkamer. Het komt vaker voor dat bij A-types de benzinepomp en dan met name het membraam in de pomp niet meer goed is. De pomp kan het bij dagelijks gebruik dan nog wel redden, maar zet je de 2CV, Aca of andere A-type enkele weken stil, dan start het ‘kreng’ niet meer.
Wat ook kan zijn is dat ie lucht aanzuigt en dat de benzineslang boven op de tank poreus is. Dit had ik bij mijn Aca. Een stukje slang van zo’n 30 cm vervangen en het werkt weer.
Als je vlak voor de carb een bezinefiltertje plaatst, dan kun je zien of er überhaupt benzine opgepompt wordt. Ook kun je dan zien of er luchtbellen bij zitten. Voorkomt ook dat er vuil in de carb komt.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 16 maart 2006 10:35 AM
  [ # 8 ]
Ree schreef:

pss, wat ik me afvraag, is dit “bug” of een “feature” bij mijn aca?

De enige vraag van mij die nog open staat is of er een onderdeel is dat zijn beste tijd gehad heeft, of is dit deel van haar persoonlijkheid standaard bijgeleverd bij álle a-types?

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 maart 2006 10:42 AM
  [ # 9 ]

Je kan je benzinepomp eens testen : Probeer of je er doorheen kan blazen in de ‘verkeerde’ richting! de klepjes sluiten dan niet meer helemaal. Soms kun je dat uitelkaar halen en schoonmaken maar meestal niet. Die pomp is op alle eend achtigen met de 600cc motor gelijk.

En inderdaad Eric heeft gelijk. benzine verdampt. Als vervolgens de vlotter daalt krijgt de pomp lucht van boven en hevelt de leiding leeg terug de tank in! Op pompen duurt nu best lang.

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 16 maart 2006 10:50 AM
  [ # 10 ]

hihi dat had ik ook dat ik de choke niet kon gebruiken en wupke heeft dat opgelost Wink

starten zonder choke is idd een ramp Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 16 maart 2006 05:38 PM
  [ # 11 ]
kreazyV8wuppo schreef:

na +/- 6 weken stilstand ga je starten, en je doet dit MET Choke, en TEGELIJKTIJDIG met het pompen van ja gaspedaal…
de lady in kwestie zal vanzelf laten merken met hoeveel X pompen ze wel aan wil slaan.

onthoud het aantal X ,en doe hetzelvde aantal de volgende X MIN 1 slag ALVORENS te starten,, en start dan pas de motor.
geheid dat ze na 1 hik al aanslaat..

Ik kan bovenstaand verhaal slechts bevestigen. Sinds 2 jaar heeft mijn Acadiane in de winter een ophokplicht. De eerste keer wilde zij na een half jaar stilstand niet starten, maar nadat ik haar had aangetrokken, wilde dat wél lukken, maar rook ik meteen een benzinelucht: benzinepomp lek. Pompje is vervangen (mag wel na 23 jaar). Na de voorlaatste ophokperiode heb ik haar gestart zoals Wuppo adviseert, en dat werkt ! Vraag me niet precies in welke volgorde en in welke aantallen: het is zo’n beetje als die reclame met ying/yang, onderbuikgevoel en spitzenfingergefühl…. Choke gebruiken en gaspedaal pompend gebruiken, en opeens maakt-ie een slag en kun je haar “pompend” met het gaspedaal aan de praat houden, waarna je haar op handgas zet. Als de huidige lange winterperiode achter de rug is, haal ik haar weer op, en ik weet zeker dat ik haar via die methode aan de praat krijg. Succes !! Wink

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 17 maart 2006 11:27 AM
  [ # 12 ]

Het is zeker de bezine toevoer.
Kun je controlleren door de bezineslang van carb los te halen en dan in een glazen potje steken. Als je dan iemand anders laat starten, kun je controlleren of er alleen bezine komt of ook lucht bellen. Je moet zeker 30 sec starten, wat dat zie je pas als het potje half vol is.

Indien bellen 2 mogelijkheden:
-Bezine leiding lek, wat op de bezine pomp zit, vooral de onderste gaat er nogal eens aan. Of die op de bezine tank, bij een aca stuk makkelijker dan een eend!
-Bezine pomp zelf lek. Dat kun je inderdaad controlleren door er op de blazen, op de boven kant! en danmoet ie niet aangesloten zijn.
Als je er langzaam doorheen blaast is die stuk, zou ik nieuwe halen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
roel en pe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005

- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Gepost: 24 maart 2006 11:05 PM
  [ # 13 ]

starten na stilstaan

Kijk ook even of jouw choke klep wel helemaal dicht gaat.
Je kan dit zien door jouw luchtfilterhuis los te halen en in jouw teur te kijken.

C’est le Nooord!!!

Profiel  
 
roel en pe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005

- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Gepost: 25 maart 2006 06:54 PM
  [ # 14 ]

starten na stilstand

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn ami 8 break,
chokeklep gecheckt en benzine pomp (29euro) vervangen.
Als je de choke uittrekt heeft die van mij na 3/4 een zwaar punt,je kunt dan denken dat de choke helemaal max. is maar op dat punt is de chokeklep echter nog niet geheel gesloten waardoor de motor op deze stand een armer mengsel heeft dan wanneer je de choke volledig uittrekt.
Met 2x pompen, 1cm gas houden en choke geheel open start ie nu meteen.
Daarna choke terug duwen tot ie mooi loopt.
Misschien is het ook nog aan te raden om een 123 ontsteking te monteren
en je bobine is een keertje te vervangen.
Ik denk dat ik Wupke’s idee van die bx benz. terugloopklep ook ga toepassen,
weer eens een goeie reden om weer eens lekker op de sloop te struinen.
Je hebt naast de valeo pomp ook een pomp welke ze bij Lassaulec (Apco/Rijs) verkopen, deze heeft volgens mij een stalen arm ipv de kunstof arm van de valeo.
Ik zag ‘m te laat, anders had ik deze wel gemonteerd.
Je kan via de Lassaulec site spitten in hun onderdelengamma waar deze pomp ook te zien is.

Succes

C’est le Nooord!!!

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 03 april 2006 05:35 PM
  [ # 15 ]

Re: Starten na stilstand

Ree schreef:

Hallo…

Ik vraag me af of jullie de gebruiksaanwijzing van mijn acadiane kunnen invullen Wink

Ze start altijd prima, zolang ze maar niet te lang stil heeft gestaan. Na een week is het al even doorstarten, maar na zes weken is het een flink stuk doorstarten, en na een paar maanden is het bijna niet meer te doen.

Mijn vermoeden is dat de benzine vanuit de carb. langzaam terugstroomt naar de tank en dat het steeds langer duurt om het richting de motor te pompen.  Is dit een normaal probleem?  Zo ja, wat kan ik er het best aan doen?  Wat in mij opkomt:

- Pompen met het gaspedaal (maar hoe vaak zonder haar te verzuipen?)
- Starthulp (spuitbus op ether-basis)

Of verwachten jullie dat het iets ander is?

Groet,

Ree

Beste Ree

Op zich is het helemaal niet zo bijzonder als een auto van welk type dan ook na lange stilstand tijd weer gestart wordt het een twee drie niet doet
Het is al gezegd vlotterkamer/leidingen etc zijn droog, dus de pomp moet eerst veel werk verrichten.
Het is verder aan te raden de motor eerst enkele malen rond te laten draaien tot het olie druk lampje uit gaat, zodat alles gesmeerd loopt.
Start hij dan nog niet, licht dan de rubber aansluitslang van luchtfilter van de carborateur en spuit wat remmen reiniger in de carborateur. dit doet wonderen.
groeten Ben

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook