Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Beste mensen,
in heb ergens een lekkage die zich manifesteert als een druppel olie onder aan de versnellingsbak plug. Dit blift constant lekken, nadat ik het heb drooggemaakt hangt er na een dag weer een druppel.
Auto is in restauratie, heeft dik twee jaar niet meer echt gereden.
Eerste gedachte was dat de koperen ring van de plug ondicht was; deze dus vervangen zonder resultaat.
Daarna alles met remmenreiniger schoongemaakt om te kijken of er een oliespoor zichtbaar is. Dit lijkt niet het geval te zijn. Ik heb de auto een uurtje stationair laten lopen om de olie echt goed op te warmen: resultaat weer olie, maar alleen in directe nabijheid van de plug.
Mijn eerste vermoeden was lekkage op de nokkenaskeerring, dit zou zich echter manifesteren als een oliespoor aan de linkerzijde. In mijn geval lijkt het meer aan de rechterkant te zijn.
Wat kan ik verder nog uitsluiten en onderzoeken voordat ik de hele bak eruit haal???
Het gaat om een DY03 met een vijfbak.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
is het bakolie of motorolie? bakolie meurt en motorolie niet.
Rechts zit je niveauplug. Bak te vol en plug niet dicht?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Volgens mij meurt het niet, maar is moeilijk te beoordelen met een druppel…
Er zit in elk geval genoeg olie in de bak, maar niet teveel…
Druppel tussen duim en wijsvinger: Even wrijven. Schoonmaken, dan een druppel motorolie van de pijlstok. Olie van de versnellingsbak ruikt inderdaad sterker en voelt vettiger aan.
Maar goed: Op de foto “nat” zie ik denk ik dat je bakhelften lekken: Schoonmaken, iets hoger een stukje tape op de randen plakken en dan na 1 dag kijken: Ik verwacht dat je tape droog blijft en de druppel er weer is. Remedie: Bak gedeeltelijk demonteren, pasvlakken controleren op vlakheid en dan weer monteren met de goede pakking tussen de bakhelften en de bouten goed aandraaien.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik gok ook op lekkage van de pakking net vóór de plug. Het zit ook veel te ver naar voren om motorolie te zijn. Volgens mij kan dat voorste deel (is voor de 5, dacht ik) er af zonder verder iets te demonteren.
Edit: wel de zaak ondersteunen want het voorste ophangpunt zit aan dat deksel vast.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als check: haarscheurtje als gevolg van een ooit te vast aangedraaide plug. Het ziet er niet naar uit op de foto’s maar het is een eenvoudige controle. Ik heb dit zelf ooit met een 2cv motor aan de hand gehad, gerepareerd met 2componentenlijn.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
jantje1948 schreef:Ik gok ook op lekkage van de pakking net vóór de plug. Het zit ook veel te ver naar voren om motorolie te zijn. Volgens mij kan dat voorste deel (is voor de 5, dacht ik) er af zonder verder iets te demonteren.
Edit: wel de zaak ondersteunen want het voorste ophangpunt zit aan dat deksel vast.
Jantje, bedoel je de pakking tussen motor en versnellingsbak?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, de pakking tussen de 2 delen van de bak, net voor de plug. Wat citroensmgz ook al zei.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Serge:
Dat is daar dicht met vloeibare pakking. In het kort: Bak eruit, diff-stukken eraf ( de afstandsbus en stelringen op de juiste plaats houden!) en dan eerst de kleine bouten ( M7 en M9 ) eruit, bak op 5e versnellingshuis zetten en dan de 4 M12 moeren die in de bak en op de tapeinden door de “klok” zitten losdraaien. ( wel even olie aftappen anders wordt het zo’n kleefboel).
Je kunt dat “huis” er afhalen zonder de rest van de bak te demonteren. Schoonmaken en dan de pasvlakken goed controleren. Dan een klein draadje vloeibare pakking erop, huis terugplaatsen, M12 bouten vastdraaien ( niet te vast, zeg maar 20 nm) dan de diff-eindstuken terugzetten met een nieuwe pakking en dan vastzetten. Daarna die M12 bouten met 80 nm, de M9’s met 30nm en de M7’s met 20 nm vastzetten.
Succes.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
He?? Het is toch tussen het 5e versnellingsdeksel en de rest van de bak waar het volgens ons lekt? Kijk maar naar de 2e foto.
En dan hoeft de bak er helemaal niet uit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Goed kijken dan zie je de diff-huizen boven de lekkage. Als het de andere aftap was dan had je simpelweg het deksel kunnen lossen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:Dan een klein draadje vloeibare pakking erop
Let op, het afdichten moet met vlakafdichting gedaan worden zoals loctite 510 of 518.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad bij de klok.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Citroensmgz schreef:Goed kijken dan zie je de diff-huizen boven de lekkage. Als het de andere aftap was dan had je simpelweg het deksel kunnen lossen.
Ah, ik zie het! Ik dacht dat het bij de andere aftapplug was.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Dank voor de tips, dan ga ik komende week maar eens aan de slag… hou jullie op de hoogte!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
het kan ook nog een lekkende stop zijn en ‘omhoog kruipende’ olie.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!