Op het forum kon ik niet veel vinden over het afstellen van de stuurstangen cq sporing en stuur-stand. Ik heb gedacht dit zelf eenvoudig te kunnen doen met 2 laser-pointers, tape en een lange lat. De laser-pointers bevestig ik met tape op het midden van de voorwielen. De lat leg ik vlak vóór de voorwielen, zodat je referentie stipjes op de lat kunt zetten, waar de afstand het kortst is.
Vervolgens leg je de lat tegen de achterwielen en rol ik de wagen naar voren, tot de pointers naar achter op de lat schijnen. Dan draai ik het stuur voor de midden rechtuit-stand tov de achterwielen. Nu kan ik ook controleren of dit ook de gewenst stuurwiel-stand is. (voor GSA op 6 uur)
Nu plaats ik de lat ongeveer twee meter vóór de wagen en stel je de sporing af, door de laser-pointers gelijkelijk binnen de referentie stipjes te richten, terwijl ik aan de afstelling van de stuurstangen draai. Wat de officiële waarde moet zijn weet ik niet, maar zelf hou ik van een beetje toespoor, maar niet zoveel dat de banden ongelijk slijten.
Is hier op het forum meerdere malen besproken, maar dan met behulp van een rechte lat met twee schroeven er in welke je tegen de velgrand drukt.
Een velg van 15 inch is 38 cm. Ga je rond twee meter naar voren en zet een streepje op het wegdek aan beide kanten en je doet hetzelfde achter de voorwielen. Een cm verschil is dan rond een mm toe of uitspoor.
Maar met een lasertje is wel een stuk moderner, zorg dat hij wel goed tegen het wiel aanzit. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in de velgrand, mist het wiel niet slingert. Daarom kun je het beter op een paar plekken doen, auto een metertje voor of achteruit en nog eens meten.
Ik vind het wel een origineel experiment…
Zou kunnen werken…
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
DS-TT heeft een filmpje over uitlijnen met de stok. In de vraagbaak: toeSpoor, 0-2 mm, draaiende motor en rijstand.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Inderdaad de eerste 2 films van DS-TT gaan over het uitlijnen van een DS met een stok.
Principe is het zelfde bij een GS
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227492/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
en bij een 2CV werkt t ook perfect
Bijeen 2cv heb je alleen een lang stuk touw nodig, want je rondom over de banden legt. Want 2cv heeft uitspoor en dat kan je makkelijk meten door een touw langs de banden te leggen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
ik begrijp niet goed hoe je het touw legt, Egbert.
Uitlijnen bij een 2CV met een touwtje
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dank je. Hieruit maak ik op dat de spoorbreedte voor en achter gelijk is.
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ja, 126 voor en achter. Voorwaarde is wel dat de ophanging spelingvrij moet zijn om juist uit te lijnen, maar dat geldt voor iedere werkwijze. @Egbert, jij kunt binnenkort een universiteitje opstarten.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
ik denk dat ik de methode met de latten prefereer vanwege de grotere nauwkeurigheid door de lengte
1 lat van 5 euro, 2 spaanplaatschroeven, een krijtje en 10 minuten zijn genoeg om zelf te meten. Daarna hooguit een kwartier om eventueel bij te stellen.
Heeft tot nu toe goed gewerkt op C5, DS, CX, XM, 2CV,Hy, Peugeot 206, Peugeot J7, Fiat Punto, Nissan mIcra , ford Focus, Fiat 242, Iveco etc
Ja, ik moet toegeven dat ik het ook altijd zo gedaan heb. Heeft tot nu toe ook altijd goed gewerkt op al mijn 17 GS/GSA’s, waarvan ik helaas alleen nog de laatste 2 bezit. Nou had ik nog 4 ladder ophanghaken, een plankdrager rail en 2 laser pointers liggen en dus heb wat in elkaar gezet.
Als je (zonder helper) half onder je auto, aan die stuurstang afstelling ligt te draaien, zou het dan niet mooi wezen als je dan direct een rood laser-stipje ziet bewegen op een lat dwars voor de wagen? Ook het vinden van het midden van het stuurwiel (bij een GSA hoort dit op ‘6 uur’ te staan), bij rechtuit-stand van de wielen, is op deze manier af te stellen.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sporing afstellen is maar een deel van het uitlijnen.
Vandaar dat ik het altijd bij een goed bandenbedrijf laat doen.
Het kost een paar tientjes maar dan zijn in ieder geval ook alle wielstanden gecontroleerd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.