wie heeft ervaring en kan iets zeggen over mijn probleempje met onze Xantia 1,8?
de voorrem komt niet goed vrij na een remactie. Ik heb daarom vanmorgen de remklauw gedemonteerd, alles netjes schoongemaakt revisiesetje erin (de twee stofkappen en de ring in de cilinder), nieuwe blokken en alles weer gemonteerd. Remklauw schuift mooi licht over de pen, hydrauliek is 6 mnd geleden onder handen genomen by Chyparse, remslangen zijn niet oud. Zou goed moeten zijn. Maar helaas…
Ook met tijdelijk gedemonteerde handremkabel komt de rem na een remactie niet goed vrij.
Uit de revisieset heb ik nog twee ronde O-ringen over; ik vermoed dat die in de zuiger zouden moeten? Die heb ik niet helemaal opengemaakt.
Wat is wijsheid? Kijken of de rem wel vrijkomt als ik de ontluchtnippel opendraai? In dat geval is denk ik de remslang de verdachte schakel? Of zijn er verderop in het systeem mogelijke oorzaken. In dat laatste geval zou je het wellicht zowel links als rechts verwachten.
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Schuiven de remblokken ook goed in de rembeugel?
En controleer eens met gemonteerde remklauw als u de remzuiger terugduwt of de remklauw nog makkelijk over de geleidebus schuift!
Hebt u ook een foto?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Sander, ik had iets soortgelijks.
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2073974/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Is het juist als ik zeg dat de remklauw aan de bovenkant op een geleidebus zit en aan de onderkant op een stalen asje?
In de remklauw zit namelijk een mini anti-rammelplaatje die over het stalen asje heen schuift, onder dit anti-rammelplaatje komt door de jaren heen roest en zorgt ervoor dat de remklauw niet meer heen en weer kan! Zeer makkelijk op te lossen: anti-rammelplaatje eruit halen, dun vijltje met wat schuurpapier en roest weghalen, vervolgens invetten en anti-rammelplaatje terug monteren en probleem opgelost! Oudere Jumpy’s en Evasion kunnen daar ook last van hebben…
Je bedoelt dat kleine veertje in het midden van de borgpen? Zal nog es kijken; de functie van dat veertje is me altijd ontgaan, eerlijk gezegd.
En de zitting van de stofhoes zal ik ook nog eens bekijken; klinkt plausibel hoewel me vanmorgen geen overdadige roest is opgevallen.
Dank zover, ik houd jullie op de hoogte
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Ja, dat U-vormig plaatje! Een detail, maar eigenlijk even belangrijk als de bovenste geleidebus!!
Ik heb de boel weer even los gehad en enige roest verwijderd uit de zitting van de keerring/stofkap. De zuiger leek daarna wel iets lichter te lopen.
Ook heb ik het veertje aan de onderzijde even los gehad en de roest daaromheen verwijderd. De borgpen liet zich vervolgens merkbaar eenvoudiger monteren.
Helaas is het gedrag niet veranderd
Het lijkt echt op een inwendig verstopte remslang, maar ik kan het me haast niet voorstellen. Zo agressief is LHM toch niet? En ze zijn pas 1-2 jaar oud.
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Eerst en vooral zorgen dat alles zo gangbaar mogelijk is, dus rembeugel eraf halen en de plaatsen waar de remblokken komen te zitten goed ontdoen van roest en vuil etc. (die halve maan vormige plaatsen)
Remzuiger maximaal terugdraaien en zorgen dat de vlakjes onder het U-vormig veertje (anti-rammelplaatje) proper zijn en dan alles monteren en laatste controle is dat de remklauw makkelijk moet kunnen bewegen.
Als dit alles 100 % is en de remmen toch nog blijven aanslepen, dan is er waarschijnlijk iets niet juist met het hydraulisch circuit… Ik denk dan eerder aan de remklauw als de remflexibel er nog niet lang op zit.
Gevonden: remslang zit potdicht. Hij ziet er uit als nieuw maar ik krijg er met 8 bar nog geen lucht doorheen.
Als ik de druk laat weglopen door het ontluchtventiel komt de rem netjes vrij, dus het lag inderdaad voor de hand. Morgen snel een nieuwe slang halen.
Dank allen
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
LHM is helemaal niet agressief, het is een dunne zeer homogene hoge kwaliteit minerale olie. Er zijn rubbers die gewoon niet tegen minerale olie kunnen maar dat zal hier toch zeker niet het geval zijn?
De remslangen voor LHM systemen zijn meestal groen gemarkeerd (streep in het rubber of een groene plastic ring om één van de aansluitingen) als je daar op let en op referenties voor gebruik met LHM op de verpakking zit het wel goed.
Waarschijnlijk is de kapotte slang een keer scherp geknikt, mogelijk bij inpakken, verzenden (er is in het krat bij de koerier een uitlaat bovenop gelazerd) of misschien in een extreme hoek bij insturen en uitveren net iets te ver opgerekt/getordeerd.
Gewoon nieuwe netjes spanningsvrij monteren, meestal eerst in de klauw schroeven en daarna pas op het binnen scherm vastmaken en de harde leiding er in schroeven. Dit om verdraaiing in de slang te voorkomen. Als het kan probeer de wielophanging in een zo normaal mogelijk rijstand te positioneren zodat je weet wat spanningsvrij is!
Veel plezier!
waar rook is, is…
LHM only!
komt goed, ik haal morgen bij meneer Citroën een setje originele.
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5