Bij optrekken en remmen een vervelend knak-geluid. Dacht eerst aan de fusee-kogels, maar dat was het niet. De locatie is moeilijk te horen vanachter het stuur, dus de voorzijde wagen opgekrikt en handrem er op. Wiel d’ r af en met dop 32 flinke kracht uitgeoefend op de centrale moer van de as.
Dit bootste het remmen/optrekken na en inderdaad daar was het geluid, bingo!
Hieronder foto’s van het lager en de homokineet. De schroefdraad is dol gedraaid. Het lager viel zo uit elkaar; is dat normaal?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. vervang je lager ook maar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad. Lager en homokineet kunnen de container in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Denk dat hij niet goed heeft vastgestaan.
Kijk dus ook even naar je Naaf of dat het lager (binnenmaat)daar niet is ingelopen (zeg maar los op de as komt te zitten)dat hoor een pas verbinding te zijn.
Bij mij was het zo ingesleten dat het lager her los omheen zat.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Lager en homokineet zijn vervangen, had er gelukkig nog eentje op de plank liggen.
Dat heb je vlot gedaan.
Als je de aandrijfas bij de bak los gehaald hebt, vergeet dan niet om de moeren na een paar 100 km na te trekken. Die zijn berucht met loslopen!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Nee, de aandrijfas is niet los geweest. Wel hoor ik nu het ‘nieuwe’ lager grommen, dus onderzoek ik hoe het vervangen van het voorwiellager in z’n werk gaat en welk gereedschap nodig is. Ik heb voor mijn GSA iig een lager van 82 mm nodig (nog volop leverbaar).
Mooi filmpje over de drooglegging trouwens, Egbert! Mooi om te zien hoe je dit aanpakt, monteurtje hoor.
Je mag met het lagerblok bij mij langs komen, dan help ik je om het lager te vervangen en maken we daar gelijk een filmpje van.
Je hebt nodig: lager, 2x keerring en als die nog beschikbaar zijn de lager opsluitmoer. Zonder die moer wordt het wel listiger, want die beschadigt meestal
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dat lijkt me leuk om te doen, ik zal het lijstje afvinken en meld me weer als alles compleet is.
Prima plan.
Ik heb je een Pb verstuurd
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Het vervangen van het lager is inderdaad een listig klusje vanwege de ringmoer. Zelf probeer ik het kapotlopen van lager zoveel mogelijk te voorkomen door ze op tijd van nieuw vet te voorzien en 2 nieuwe keerringen te monteren. Dat heb ik nu al een paar keer gedaan en dat werkt prima.
Hiervoor hoef je de ringmoer niet te lossen, alleen het lager uit elkaar persen is nodig en dus alleen al daarom is dat een veel fijnere klus. Preventief misschien gelijk meenemen bij het lager aan de andere kant (ik weet niet hoe oud het vet is natuurlijk).
Het zou toch ook nog de homokineet kunnen zijn; in de bocht naar rechts tijdens acceleratie hoor je hem tokkelen. Bij recht uit rijden dat gegrom: in eerste instantie denk je dan aan het lager. Vandaag heb ik lager en homokineet nog een keer goed ingevet.
Ook heb ik het oude lager bekeken, de oliekeerring verwijderd en een tool gemaakt voor het losdraaien van de ‘listige’ ring.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Wil je met dit gereedschap 400Nm kunnen zetten op de ringmoer?
Voor het invetten van het lager moet je wel de naaf eruit persen om het hele lager goed van vet te voorzien. Maar je hoeft niet de ringmoer te lossen.
Aha,dan heb ik dus een hydraulische pers nodig?
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Klopt, een werkplaatspers is wel onmisbaar. Ik heb het al een paar keer gedaan, en dan is het eigenlijk een simpel klusje. Kun je gelijk dus beide kanten doen.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik heb nog een foto gevonden (helaas geen al te beste kwaliteit) die ik gemaakt heb van het uit elkaar geperste lager. Zoals je ziet zit de ringmoer nog op zijn plaats. Het lager wordt zogezegd bij elkaar gehouden door de wielnaaf. Als je deze eruit perst (naar buiten toe) valt het lager uit elkaar, en kun je ook gelijk de buitenste keerring vervangen.