Na (heul veul) problemen met de C8, incidenteel en verklaarbaar met de C5, die werden aangekondigd met het motormanagement lampje kreeg de Pluriellebel ook de inspiratie. Gisteren viel het me op dat ook daar het lampje brandt.
Even de el-cheapo aliexpress stekker er op gezet en gekeken of ik een foutmelding terug kreeg: U0028
Nou heb ik daar google op losgelaten en ik lees een aantal zaken. Het eerste wat ik tegen kwam was canbus gerelateerd, zag ook dit:
U0028 Citroen G Meaning :
U Network Code
Problem is climate control system, lighting, airbags, etc.
0 SAE - Generic
0 Fuel And Air Metering
2 Air Conditioning (A/C) Clutch Feedback Circuit High Voltage
8 PCM Stack Overrun
Nou heb ik sinds de poetser er mee bezig geweest is wat eigenaardigheden gemerkt: de schakelaar van het portierraam aan de bestuurderskant is waarschijnlijk nat geworden want het raam wilde nog wel naar beneden maar haast niet meer naar boven. Daarnaast ging het achterklep-ruitje uit zichzelf open en bleef het ontgrendelen.
Door het vervangen van de raamschakelaar lijken beide problemen opgelost. Het raam gaat weer gezellig op en neer, het achterklepje blijft dicht.
Aangezien ik “canbus” lees naar aanleiding van U0028 kan ik me voorstellen dat de haperende schakelaar invloed heeft gehad op het systeem doordat hij signalen bleef sturen.
Nou is mijn moeder (het is haar “autootje”) wat voorzichtig en die zit zich nu af te vragen of ze morgen wel naar de verjaardag van haar zus kan rijden. Heb haar de C5 al meerdere keren aangeboden maar die vindt ze “te” dus dat gaat hem niet worden
Iemand die wat zinnigs kan zeggen?
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Ik kan er niets zinnigs over zeggen, want ik ken je moeder niet.en ik denk het merendeel van de forumers ook niet.
Sluit forum maar!
Of in ieder geval dit topic. Voor je het weet denken miljarden anderen dat ze ook moeten gaan zeggen dat ze niets zinnigs te melden hebben. Dat wil ik de serieuze mensen hier graag besparen!
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Sorrie, zo was het niet bedoeld. Haal de bedieningsunit uit de deur, kwestie van eruit trekken en spuit voorzichtig met kontakspray op de print. Meestal zijn de kontaktpunten iets geoxideerd. Heb het zelf ook recentelijk gedaan en het raam werkt weer prima. Ik had geen last van foutmeldingen, maar wellicht lost dat jouw probleem ook op.
Gelukkig heeft de Pluriellebel er geen jaar mee rond gereden. De schakelaar (die overigens niet in de deur zit) is vervangen en dat lijkt het probleem opgelost te hebben. Voor die paar euro moet je niet gaan prutsen vond ik.
De poetser is overigens geen aanrader…
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender